
W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 125 296 nowych samochodów z instalacją LPG – prawie trzykrotnie więcej niż pojazdów elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV). Nasz kraj jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy.
Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji. Wg danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 roku koszt przejechania 100 km na LPG to zaledwie 24,18 zł.
Autogaz będzie jednym z najważniejszych zagadnień omawianych podczas Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego, który jest największym wydarzeniem branżowym w Europie. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 20-22 maja 2025 r. w Katowicach pod hasłem: Energy Everywhere.
Energy Everywhere
W Polsce 12,7% zarejestrowanych samochodów jest zasilanych LPG, podczas gdy we Włoszech odsetek ten wynosi 7,4%. To dwa największe rynki europejskie w zakresie konsumpcji i użytkowania autogazu. Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło o połowę więcej samochodów osobowych na LPG niż elektrycznych .
– Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach. Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40% – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
Rynek samochodów na LPG w Europie
LPG pozostaje najtańszym paliwem: według danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. koszt przejechania 100 km wynosi jedynie 24,18 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 28,91 zł. Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 35,38 zł. Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 42,54 zł. Podróż samochodem elektrycznym kosztuje 40,55 zł, podczas gdy najdroższym paliwem jest wodór – przejazd pojazdem elektrycznym z ogniwami paliwowymi wynosi ponad 65 zł.
LPG w maszynach rolniczych
LPG może przynieść szereg korzyści z zastosowania w ciągnikach rolniczych – kwestia ta jest obecnie analizowana przez Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 r. Polska Organizacja Gazu Płynnego zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o umożliwienie montażu instalacji autogazowych w ciągnikach rolniczych. W II połowie minionego roku rozpoczęły się uzgodnienia techniczne w tej sprawie.
Inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, przepisy dotyczące montażu autogazu w ciągnikach nie są obecnie zharmonizowane na poziomie Unii Europejskiej. Warto w tym momencie zauważyć precedens, który pojawił się na rynku czeskim – pomimo braku rozwiązań wspólnotowych, Czesi wydali homologację na ciągnik rolniczy zasilany CNG na podstawie tzw. homologacji typu UE. Likwidacja luki prawnej w postaci braku odpowiednich przepisów w Polsce, może w ocenia POGP przynieść szereg pozytywnych konsekwencji, w tym możliwość wprowadzenia przez polskich przedsiębiorców nowego asortymentu systemów autogazowych dla ciągników i redukcję emisyjności CO2 z sektora rolnictwa dzięki wykorzystaniu w ciągnikach LPG.
POGP zaprasza na Europejski Kongres Gazu Płynnego
Europejski Kongres Gazu Płynnego, organizowany przez Liquid Gas Europe, jest największym wydarzeniem branżowym w Europie, które każdego roku gromadzi liderów, ekspertów i decydentów z całego świata. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 20-22 maja 2025 r. w Katowicach pod hasłem: Energy Everywhere. Będzie to doskonała okazja do omówienia wyzwań związanych z transformacją energetyczną oraz przyszłością gazów płynnych w Europie.
W tegorocznej edycji weźmie udział ponad 1 400 uczestników, 100 wystawców i sponsorów oraz ponad 40 prelegentów. Reprezentowanych będzie ponad 390 organizacji z Europy i świata, co podkreśla międzynarodowy wymiar Kongresu.
Podczas Kongresu odbędzie się 12 paneli dyskusyjnych i warsztatów, obejmujących kluczowe tematy związane z przyszłością gazów płynnych. Ważną częścią Kongresu są też sesje panelowe – w tym roku poświęcone m.in. dekarbonizacji sektorów transportu i ogrzewania, zastosowania gazu płynnego w przemyśle i rolnictwie, oraz potencjałowi komercjalizacji odnawialnego gazu płynnego – biopropanu oraz bioeteru dimetylowego (rDME). Odbędą się takie warsztaty poświęcone nowym regulacjom europejskim oraz najnowszym rozwiązaniom w branży autogazowej.
Fot. POGP
Komentarze (0)