
66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
– Polska jest bardzo specyficznym rynkiem, ponieważ ta proporcja pomiędzy autami używanymi, przywiezionymi z zagranicy, a autami nowymi z salonów jest bardzo korzystna na rzecz aut używanych. Zeszły rok to jest prawie milion samochodów przywiezionych, natomiast jakieś 550 tys. samochodów nowych, więc tych transakcji jest dużo, do tego oczywiście dochodzą transakcje wewnątrzkrajowe. Ten rynek jest więc ogromny, jesteśmy jednym z największych rynków samochodów używanych w ogóle na świecie – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodowych w Polsce.
Jak wskazuje raport autoDNA „Rynek samochodów używanych 2024”, w ubiegłym roku odnotowano 1,3 mln przerejestrowań aut krajowych oznaczających zmianę własności pojazdu. To oznacza wzrost o 31 proc. r/r. Taki sam wzrost odnotowano w liczbie przerejestrowań aut z importu, która wyniosła blisko 1,6 mln. Ostatnie dynamiczne wzrosty to, w opinii ekspertów, efekt stabilizacji gospodarki i spadku inflacji, co przełożyło się na poprawę nastrojów konsumenckich. Z kolei pierwsze rejestracje sprowadzonych z zagranicy pojazdów sięgnęły poziomu prawie 880 tys., co oznacza wzrost o 19 proc. w ujęciu rocznym. W raporcie podkreślono, że importowane samochody po 20 latach nieprzerwanego napływu, głównie z innych krajów UE, stanowią istotny element i źródło zakupu na rynku wtórnym w Polsce.
Polski rynek samochodów używanych w ostatnich latach się sprofesjonalizował. Handlem takimi autami coraz częściej zajmują się profesjonalne firmy, a programy sprzedaży aut używanych oferuje większość liczących się w Polsce marek motoryzacyjnych. Mimo to polski rynek wciąż zmaga się z istotnymi problemami.
– Nieprawidłowości na rynku, to trzeba powiedzieć sobie jasno, istnieją i zawsze istniały. My jako branża działamy, żeby było ich jak najmniej, natomiast idzie to ciężko. Parę lat temu udało się wprowadzić penalizację tzw. kręcenia liczników, czyli po prostu stało się to przestępstwem i wydaje nam się, że tego typu działań jest mniej. Natomiast niestety często mamy do czynienia z wadami pojazdów, też trzeba sobie jasno powiedzieć, że pojazdy w ostatnich latach mają trochę krótszą żywotność, więc te wady wychodzą dużo częściej i będą wychodziły coraz częściej, i to będzie problem dla kupujących i dla sprzedawców – mówi Paweł Tuzinek.
Proceder cofania licznika przed sprzedażą pojazdu wciąż jest jedną z najczęściej występujących nieprawidłowości. Z badania autoDNA i Mind & Roses „Fakty i mity rynku aut używanych” wynika, że w 2024 roku odnotowano ponad 65,5 tys. przypadków rozbieżności wskazań drogomierza. Celem takiego oszustwa jest przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności pojazdu, a tym samym sztuczne zawyżanie jego wartości. Dla kupującego oznacza to stratę nawet ponad 16 tys. zł za każde 100 tys. km cofniętego licznika w przypadku popularnych, kilkuletnich samochodów. Kolejnym problemem jest ukrywanie historii szkód. W 2024 roku raporty autoDNA wykazały ponad 431 tys. przypadków pojazdów ze szkodami. Sprzedający często nie ujawniają informacji o powypadkowej przeszłości pojazdów.
– Według naszych badań większość kierowców, bo około 80 proc., weryfikuje stan pojazdu przed zakupem, natomiast odbywa się to w różny sposób. W dużej mierze ta weryfikacja opiera się na telefonie do sprzedającego i na weryfikowaniu z nim telefonicznie wszystkich informacji, które znajdują się w ogłoszeniu. Niekoniecznie oznacza to sprawdzenie samochodu przed zakupem poprzez wygenerowanie raportu historii pojazdu czy korzystanie z usług autoryzowanej stacji obsługi w celu weryfikacji samochodu w warsztacie – mówi Mariusz Sawuła.
– Tylko kilkanaście procent kierowców korzysta z profesjonalnej weryfikacji auta poprzez płatne raporty dotyczące historii pojazdów czy usługi rzeczoznawców – mówi Michał Roszkowski, senior partner w Minds & Roses. – Tylko takie weryfikacje realizowane przez profesjonalne firmy czy rzeczoznawców mają sens, ponieważ rynek polski jest tak olbrzymi i tak dużo samochodów pochodzi z importu, że bardzo ciężko potencjalnemu kupującemu, który ma ograniczoną wiedzę na temat samochodów i motoryzacji, dobrze zweryfikować stan pojazdu.
Komentarze (0)