Elektromobilność

ponad rok temu  19.07.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Polski rynek e-mobility na plus

Według danych z końca czerwca br. w Polsce zarejestrowanych było łącznie 45 214 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W I połowie br. ich liczba zwiększyła się o 11 489 sztuk, tj. o 72% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Pod koniec czerwca 2023 r. po polskich drogach jeździły 80 232 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 40 780 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 39 452 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 4459 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99%. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17 888 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 572 426 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 906 szt.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec czerwca br. w Polsce funkcjonowało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5709 punktów). 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69% – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów).
– W czerwcu przekroczyliśmy 40 tys. bateryjnych samochodów osobowych w parku. Można przyjąć, że ta część przyrasta rok do roku o 80% – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM. – Podobną dynamikę, choć mniejszą liczbę pojazdów, obserwujemy w przypadku samochodów wodorowych. Warto zaznaczyć, że ciągle bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji bateryjnych samochodów dostawczych, bo tu wzrosty przekraczają 110%. Stabilnie, bo na poziomie 20% r/r, rośnie liczba pojazdów hybrydowych. To wszystko pokazuje, że producenci samochodów bardzo poważnie traktują decyzje władz europejskich i krajowych dotyczące przejścia na zeroemisyjne napędy, a w ofercie występuje coraz więcej zero- i niskoemisyjnych modeli.
Na co zwraca uwagę Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, w I połowie br. łączna liczna nowo uruchomionych ładowarek wzrosła tylko nieznacznie (o 7% r/r), za to w segmencie stacji szybkich (DC) wzrost był już bardzo wyraźny – wyniósł prawie 150%.
– To dobra wiadomość, natomiast gorsza jest taka, że żadna stacja w Polsce nadal nie jest przystosowana do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych – podkreśla. – W II połowie br. w życie wejdzie unijne rozporządzenie AFIR. Oznacza to, że już za niecałe 8 lat tylko wzdłuż polskiego odcinka sieci TEN-T łączna moc ładowarek dla eHDV powinna wynosić prawie 580 MW, czyli ok. 6 razy więcej niż łączna moc wszystkich ogólnodostępnych stacji w Polsce pod koniec 2022 r. To bardzo poważne wyzwanie. PSPA we współpracy z czołowymi interesariuszami rynku e-mobility przygotowało szereg konkretnych rozwiązań prawnych, których wdrożenie jest niezbędne pod kątem realizacji obowiązków wynikających z AFIR. Przedstawimy je już we wrześniu na eHDV Forum – dedykowanej konferencji sektora zeroemisyjnego transportu ciężkiego, organizowanej w ramach Kongresu Nowej Mobilności 2023.
 

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony