Instalacje gazowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Polski rynek LPG

Ponad 2 mln samochodów napędzanych LPG w Polsce przyczynia się do znacznej konsumpcji gazu płynnego jako paliwa silnikowego. Struktura sprzedaży pokazuje, że autogaz stanowi około 75 proc. ogólnej liczby sprzedaży LPG na polskim rynku.

W zeszłym roku sprzedano w Polsce 2440 tys. t gazu płynnego. W stosunku do roku 2006 nastąpił spadek o 0,4 proc. Jest to pierwszy od kilkunastu lat tego rodzaju przypadek. Jednak biorąc pod uwagę wyniki od roku 2005, kiedy sprzedano 2430 tys. t, i od 2006, kiedy odnotowano sprzedaż na poziomie 2450 tys. t, można mówić o stabilizacji rynku. Jest to ściśle powiązane ze stabilizacją na rynku pojazdów napędzanych LPG. Sektor autogazu zawsze był motorem rozwoju rynku gazu płynnego, a stagnacja, którą obserwowaliśmy przez ostatnie dwa lata, ustabilizowała również całościowy rynek LPG. Zatem analizując ostatni okres, można się spodziewać sprzedaży gazu płynnego na podobnym poziomie w ciągu najbliższych kilku lat. Największym zagrożeniem dla rozwoju branży nadal pozostają działania fiskusa i pojawiające się pogłoski o wzroście akcyzy na autogaz, które znacząco hamują rynek montażu instalacji LPG.



Sprzedaż autogazu w Polsce (w tys. ton).

Sprzedaż autogazu w ogólnej liczbie skonsumowanego gazu płynnego stanowi 1830 tys. t. Za taką konsumpcję tego paliwa odpowiada 2050 tys. pojazdów zasilanych LPG. Taki poziom samochodów z instalacjami LPG utrzymuje się od pewnego czasu, co jest spowodowane spowolnieniem rozwoju rynku LPG. Jest to przede wszystkim wynik obniżenia akcyzy na klasyczne paliwa silnikowe (benzyna i olej napędowy), co spowodowało w ciągu ostatnich dwóch lat zastój w branży montażu instalacji LPG. Powrót do normalnego poziomu stawek przywrócił odpowiednie proporcje pomiędzy tymi paliwami a LPG (mniej więcej 2:1), co przyczynia się ponownego zainteresowania użytkowników LPG jako paliwem silnikowym. Liczba nowo zamontowanych instalacji gazowych w zeszłym roku wyniosła około 210 tys. sztuk, co przy uwzględnieniu złomowania około 140 tys. pojazdów daje przyrost około 70 tys. samochodów zasilanych gazem płynnym. Spadek dynamiki wzrostu liczby pojazdów zasilanych gazem płynnym jest również związany z coraz nowocześniejszymi systemami zasilania benzyną (włącznie z ostatnio modnym bezpośrednim wtryskiem tego paliwa do komór spalania). Powoduje to, że systemy gazowe do adaptacji takich silników muszą być również coraz bardziej złożone i z tego powodu dość drogie. Ponadto, systemy bezpośredniego wtrysku benzyny powodują, że instalacja oprócz dawkowania gazu uruchamia również w pewnych warunkach zasilanie benzyną. Z tego powodu są to dość kłopotliwe w zasilaniu gazem silniki, które niestety zużywają jednak spore ilości benzyny (szczególnie w ruchu miejskim). Dużą popularnością cieszą się także silniki o zapłonie samoczynnym, co powoduje, że popularność systemów gazowych zmniejsza się. Jednak ceny najbardziej popularnych w ostatnim okresie systemów sekwencyjnego wtrysku gazu odparowanego, stosowanych w większości samochodów, uległy znacznemu obniżeniu. Pojawiło się bardzo dużo systemów produkcji polskiej, które uwzględniają specyfikę naszego rynku i jakości oferowanego LPG. Nasycenie tego typu nowoczesnymi instalacjami gazowymi spowodowało znaczące obniżenie cen.



Liczba samochodów zasilanych autogazem w Polsce (w tys. sztuk).

Liczba stacji autogazu oceniania w zeszłym roku na 6700 obiektów zmalała w stosunku do 2006 r. o 100 modułów. Jest to związane ze zwiększaniem liczby dystrybutorów autogazu na stacjach dużych koncernów, co doprowadza do likwidacji małych obiektów oferujących tylko LPG. Jest to normalne zjawisko rynkowe. Przy obecnym poziomie rozwoju branży i poziomu życia przeciętnego obywatela, coraz większego znaczenia nabiera komfort obsługi czy też gama oferowanych usług dodatkowych. Perspektywy na lata następne przewidują dalszy spadek konsumpcji LPG na polskim rynku, a przewidywana podwyżka akcyzy na autogaz z 695 do 1100 zł za tonę wpłynie na ograniczenie liczby potencjalnych użytkowników tego paliwa w samochodach. Z takim poziomem akcyzy staniemy się europejskim liderem w zakresie wysokości tego podatku, ponad dwukrotnie przekraczając poziom zawarty w zaleceniach UE, tj. min. 125 euro/t. Już obecnie w cenie LPG blisko połowę stanowią podatki (VAT, opłata paliwowa i akcyza).



Liczba stacji autogazu w Polsce.

Podobna sytuacja dotyka, będącą na początku drogi rozwoju, branżę CNG. Plany przewidują obciążenie tego niezależnego od ropy naftowej ekologicznego paliwa podatkiem akcyzowym w wysokości 100 zł/t, co po przeliczeniu sprzedaży 7,5 mln m3 CNG w zeszłym roku na 5,5 mln kg daje wpływy do budżetu na poziomie 600 tys. zł. Warto zauważyć, że sprzedaż gazu ziemnego jako paliwa silnikowego wzrosła niemal dwukrotnie. W 2006 r. sprzedano 3,5 mln m3 CNG. Zatem wprowadzenie akcyzy, która przynosi do budżetu państwa 600 tys. zł, w tych warunkach wydaje się nonsensem i może skutecznie zahamować rozwój CNG na polskim rynku. Duży potencjał rynku LPG spowodował, że Polska stała się również organizatorem cenionej w branży gazowej imprezy, jakim są odbywające się corocznie targi Forum Gazowe. O randze imprezy świadczą licznie reprezentowani zagraniczni wystawcy. Na Forum są obecni wszyscy liczący się w Europie producenci systemów gazowych, zbiorników do magazynowania LPG czy CNG, armatury i innych komponentów, z której korzysta branża LPG. Licznie odwiedzają ją również wystawcy z egzotycznych z naszego punktu widzenia rynków. W tym roku swoje stoiska miały firmy z takich krajów jak Tajlandia czy Pakistan. Tegoroczna, 12. edycja tej imprezy przyniosła kolejne rekordy w zakresie liczby wystawców i powierzchni wystawienniczej pomimo nie najlepszej w porównaniu z ubiegłymi latami sytuacji na rynku.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony