Przenośny spektrofotometr wielokątowy CM-M6
Niemal każdy z nas lubi samochody i czasami ogląda się za nimi. Może nie każdy i nie za każdym, ale jak przejeżdża ten ekstra i sportowy czy piękna limuzyna, to robi wrażenie. No właśnie. Co tak przyciąga – ta linia, piękny i perfekcyjny wygląd. Piękne przetłoczenia, świetne lampy. A wnętrze – te materiały, jakie linie, a zegary...
Wszystko jest niemal perfekcyjne. Jak i co robić, żeby było tak powtarzalnie? Dla posiadacza lub widza to zagwozdka, ale dla osób odpowiedzialnych za jakość w branży automotive to chleb powszedni. Dostarczanie powtarzalnych elementów o określonej jakości to nie tylko powinność koncernów samochodowych, ale również ogromnej rzeszy dostawców, którzy produkują części i elementy zarówno wnętrza, jak i nadwozia samochodu. Zapraszamy do drugiej części artykułu.
Dla fanów off-roadu i do zadań specjalnych
Większość z nas chce mieć samochód w miarę wszechstronny, o trochę lepszych możliwościach niż zwykła osobówka. Dlatego koncerny wychodzą naprzeciw wymaganiom klientów, oferując samochody osobowe w wersji off-road. Podwyższone zawieszenie to nie jedyny wyróżnik takiego pojazdu. Ma on również osłony podwozia, nadkola, progi – a te części są widoczne i w związku z tym ich kolor i połysk mają znaczenie. Producenci oferują również rozwiązania specjalistyczne. To znaczy możliwość przygotowania samochodów – najczęściej są to terenówki, busy lub ciężarówki – do zadań specjalnych dla wojska, pogotowia, obrony cywilnej, straży czy policji. Możemy tylko sobie wyobrazić, jaka masa dodatkowych elementów może wchodzić w grę. Ponadto są to wymagający klienci, dla których powtarzalność koloru ma ogromne znaczenie. Przede wszystkim z tego względu, że jeden odbiorca najczęściej zamawia kilkanaście lub kilkadziesiąt wozów jednocześnie. Co więcej, najczęściej z obowiązkowym zapasem części w określonym czasie użytkowania. Aby sprostać takim wyśrubowanym wymaganiom, warto korzystać z urządzeń Konica Minolta, np. CM-700d lub CM-26dG. Oba modele posiadają dwa pola pomiarowe o średnicy 3 mm i 8 mm ze zmiennymi zewnętrznymi przysłonami.
Posiadając samochód, chcemy wyróżnić się, zakomunikować coś wszystkim, którzy go widzą i oglądają. Pomogą nam w tym firmy tuningowe, które współpracują z koncernem lub sprzedają produkty w specjalistycznych sklepach motoryzacyjnych. Mowa tutaj o różnego rodzaju listwach w odpowiednim kolorze i połysku, foliach czy korzystaniu z farb do zmiany koloru felg, lusterek i innych elementów. Przednia krata wlotu powietrza jest również świetnym elementem do zmiany, podobnie jak kształt kloszy reflektora, owiewki na szyby. To wszystko sprawia, że zwykły samochód po zmianie może wyglądać jak ten z wyposażeniem z najwyższej półki. A to robi wrażenie. Kwestia ta dotyczy również wnętrza – jeśli mamy zamiar zmienić je lub zmodyfikować, na przykład wstawiając środkową konsolę czy odpowiedni podłokietnik.
Wspomogą w pielęgnacji, dopasują odcienie...
Istotna jest również sprawa utrzymania takiego samochodu. Są na rynku dostawcy, którzy oferują środki do pielęgnacji. Dla takich producentów ważne byłoby, aby dział badań i rozwoju czy kontroli jakości mógł wspomagać się pomiarami koloru i połysku, chociażby na przykład w celu kontroli zmiany koloru i połysku czy zmatowienia tworzywa pod wpływem środka do czyszczenia.
Często samochody po modyfikacjach mogą łatwo rzucać się w oczy, na przykład z racji tego, że są pokryte matowym lakierem. Jak to jest zrobione? To folia naklejona na całą powierzchnię nadwozia. Oprócz walorów estetycznych i wzbudzających zainteresowanie, takie pokrycie stanowi ochronę oryginalnego lakieru.
Zewnętrzny wygląd samochodu odgrywa ważną rolę. Obecnie są dostępne przepiękne gamy kolorów lakieru. Występują różnego rodzaju efekty: perłowe, metaliczne czy kryształowe. Oprócz tego koncerny wprowadzają specjalne lakiery, które są droższe nawet czterokrotnie od tych metalicznych. W celu sprawdzenia powtarzalności koloru można posłużyć się spektrofotometrem Konica Minolta CM-M6. Jest to urządzenie o sześciu kątach pomiarowych i polu pomiarowym o średnicy 6 mm. CM-M6 ma zgrabną budowę, co pozwala w łatwy i prosty sposób mierzyć karoserię. Jego obsługa jest intuicyjna i szybka, menu jest w języku polskim. Duża pamięć pomiarowa, wydajna bateria i możliwość pracy bezprzewodowej z komputerem sprawiają, że jest w sam raz dla pomiarów karoserii.
Jak wiadomo to dostawcy produkują takie części jak zderzaki, nadkola, lusterka, klamki, relingi czy anteny. Właśnie te elementy zewnętrzne muszą być zgrane kolorystycznie z bazowym kolorem nadwozia samochodu. Czy tylko pod względem odcienia? No właśnie, a jakość nałożenia powłoki? W tym celu warto korzystać z TAMS. Jest to sprawdzone urządzenie do kontroli wyglądu samochodu. Opisując w dużym skrócie, kontroluje jakość obrazu odbitego od lakieru i sprawdza, czy i jak jest zniekształcony. Jeden z ogromnych koncernów, który ma w swojej grupie samochody dla wszystkich i te sportowe, jest zadowolony z efektów tego rozwiązania i zainwestował w kolejny przyrząd tego typu.
Podczas pomiaru świateł i obudowy reflektorów samochodu warto posłużyć się spektrofotometrem CM-5 lub CM-3700A. Są to urządzenia stacjonarne do pomiaru w przeźroczu. Oferują łatwy i szeroki dostęp, by łatwo i sprawnie mierzyć różne przezroczyste kształty. Z doświadczenia firmy Konica Minolta wynika, że rozwiązania tego typu sprawdzają się u dostawców, np. znanych marek samochodów klasy premium. Jeżeli jesteśmy odpowiedzialni również za jakość odbłyśnika w reflektorze, to kolor można sprawdzać przenośnym spektrofotometrem CM-700d lub skorzystać ze stacjonarnego spektrofotometru, który umożliwia pomiar w odbiciu. Zarówno model CM-5, jak i CM-3700A wyposażone są w port, który ma możliwość zmiany wielkości pola pomiarowego. W przypadku modelu CM-5 do wyboru mamy średnice: 3 mm, 8 mm lub 30 mm. Używając modelu CM-3700A, możemy mierzyć nieprześwitujące elementy o polu 3x5 mm lub średnicach: 8 mm i 25,4 mm. Natomiast do określenia jakości odbłyśnika warto używać połyskomierzy Rhopoint.
W ofercie firmy znajdują się także klasyczne połyskomierze, takie jak IQ-S, ale najciekawsze są te, które mogą mierzyć trudno dostępne kształty. Są to urządzenia typu Flex – zarówno do standardowych zakresów połysku dla kąta 60 stopni, jak i tych wysokich połysków dla kąta 20 stopni. Wyposażone zostały w przenośną głowicę z elastycznym przewodem, dzięki czemu nie ma kształtu, którego nie zmierzymy. Ponadto możemy wyposażyć się w specjalnie zaprojektowaną końcówkę pomiarową przeznaczoną dla konkretnego elementu. Jeżeli chcemy testować finalny reflektor z włączonym źródłem, to korzystając z usług firmy Instrument Systems należącej do Grupy Konica Minolta, możemy dobrać każdy możliwy zestaw pomiarowy zarówno w zakresie widzialnym, jak i wchodzącym w zakres UV czy podczerwień. Jeżeli interesują nas takie parametry, jak światłość, strumień świetlny, temperatura barwowa czy DUV, to każdy spektrometr Instrument Systems można wyposażyć w niezbędne akcesoria do tego typu pomiarów.
Wyświetlacze tu, wyświetlacze tam
Przechodząc do wnętrza samochodu, mamy tu coraz więcej wyświetlaczy. Można je kontrolować za pomocą wyspecjalizowanych kamer firmy Radiant Vision Systems. Firma ta, należąca do grupy Konica Minolta, posiada w ofercie najbardziej wymagające rozwiązania dla wyświetlaczy i wszystkich przycisków podświetlanych. Niezależnie od tego, czy samochód posiada wyświetlacz typu head-up, czy ma jeszcze analogowy prędkościomierz i obrotomierz, można mierzyć takie parametry, jak kontrast, równomierność podświetlenia, barwy, a wykonane obrazy pomiarowe możemy przesyłać drogą elektroniczną i załączać do raportu.
Zobaczmy sami, jak zmieniają się wnętrza samochodu. Mamy podświetlenie na nogi czy przy podłokietniku lub wokół środkowej konsoli. Ponadto możemy zmieniać barwę tego podświetlenia, do wyboru są 64 kolory. Podczas kontroli tego typu źródeł światła można korzystać np. z przenośnego spektrofotometru Konica Minolta CL-500A. Jest to urządzenie, które mierzy wszystkie potrzebne parametry: od ilości światła poprzez cechy i jakość światła.
Reasumując, Konica Minolta, w skład której wchodzą firmy Instrument Systems i Radiant Vision Systems, to producent urządzeń pomiarowych związanych z kolorem, połyskiem i światłem przeznaczonych do pomiaru powłok, tkanin, źródeł światła, wyświetlaczy i reflektorów.
Jeżeli chcieliby Państwo dowiedzieć się więcej, proszę skontaktować się z naszym biurem regionalnym we Wrocławiu lub wysłać do nas e-mail. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.
Andrzej Wojtkowski
Konica Minolta Sensing Europe B.V.
Sp. z o.o. Oddział w Polsce
ul. Skarbowców 23a
53-025 Wrocław
tel. 71 734 52 11
fax 71 734 52 10
e-mail: info.poland@seu.konicaminolta.eu
www.konicaminolta.pl
Komentarze (0)