Awarie samochodów zdarzają się w najmniej oczekiwanych miejscach i czasie. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że ich ubezpieczenie obejmuje darmowe holowanie. Co jednak w przypadku, gdy sami musimy zatroszczyć się o holowanie?
Najpoważniejszym błędem popełnianym przy holowaniu jest nieprawidłowe oznakowanie holowanego pojazdu. Najczęściej holowany pojazd ma włączone światła awaryjne, co jest błędem z dwóch powodów. Przede wszystkim prawo dopuszcza jedynie użycie trójkąta ostrzegawczego lub pomarańczowego światła błyskowego. Z drugiej strony takie postępowanie prowadzi do tego, że pojazd, który jest holowany, nie jest w stanie sygnalizować zamiaru zmiany kierunku jazdy. To oczywiście stwarza zagrożenie i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Należy także pamiętać o kwestiach technicznych. Warto wiedzieć, że producenci samochodów z automatyczną skrzynią biegów nie zalecają holowania. Wynika to ze specyfikacji takich przekładni. Smarowanie odbywa się w nich jedynie podczas pracy silnika i w wyniku holowania pojazdu z automatyczną skrzynią biegów można narazić się na dodatkowe koszty związane z jej naprawą.
Ważną kwestią jest również odpowiedzialność. W przypadku holowania odpowiedzialność za ewentualne szkody wyrządzone przez pojazd holowany spada na holującego ten pojazd, nawet jeśli wina będzie leżała po stronie holowanego. Dlatego też zalecane jest, aby kierowca pojazdu holowanego był bardziej doświadczony.
W sytuacji, gdy właścicielem lub współwłaścicielem pojazdów holujących jest jedna osoba, jeśli dojdzie do kolizji między pojazdami, ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania.
Należy również pamiętać o najważniejszych przepisach kodeksu drogowego dotyczących holowania:
- w warunkach ograniczonej widoczności pojazd holowany musi mieć włączone światła pozycyjne,
- maksymalna prędkość pojazdów w obszarze zabudowanym to 30 km/h,
- maksymalna prędkość pojazdów poza obszarem zabudowanym to 60 km/h,
- odległość między pojazdami holującymi – połączenie giętkie: 4-6 m, połączenie sztywne: maksymalnie 3 metry.
- w pojeździe holowanym kierujący musi posiadać uprawnienia do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim,
- pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy. Nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie,
- pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym,
- zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,
- w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy.
- zabrania się holowania:
- pojazdem z przyczepą,
- więcej niż jednego pojazdu,
- na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do tego celu, i to tylko do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
www.MotoTechnik.pl
Komentarze (0)