Niuanse w odcieniach jednego koloru możemy zauważyć już w fabrycznie nowych samochodach. Jest wiele przyczyn powstawania takich różnic. Fabryki mają różnych dostawców lakierów, a lakiernie tych samych producentów znajdują się czasami w różnych krajach. Różnice w odcieniach w ramach całego nadwozia możemy stwierdzić, robiąc pomiary spektrofotometrem, a wyniki wskażą różnice dla poszczególnych partii karoserii. Oszczędne lakierowanie fabryczne uwidocznia się na nowych samochodach poprzez efekt niedolakierowanych powierzchni i prześwitywanie spodnich warstw podłoża.
Przygotowując się do lakierowania naprawczego, najpierw ustalamy kod koloru, następnym krokiem jest dopasowanie właściwego wariantu odcienia pasującego do lakierowanego miejsca. Producenci lakierów renowacyjnych starają się przygotować jak najszerszą ofertę wariantów odcieni, ale nie jest możliwe stworzenie receptur i wzorców dla wszystkich istniejących wariantów, które są na samochodach.
Często spotykamy się również z poprawkami fabrycznymi lub przedsprzedażowymi powodującymi problemy z dopasowaniem odcienia. Praktycznie niemożliwe jest ustalenie koloru pasującego na 100% i lakierowanie „do kantu”.
Musimy pamiętać, że techniki lakierowania mogą wpłynąć na zmianę postrzegania odcienia danego koloru. Nawet dwaj lakiernicy, mając ten sam kolor do dyspozycji, mogą w procesie lakierowania otrzymać dwie powierzchnie o różnym odcieniu.
Wobec takich sytuacji, lakiernicy wielokrotnie przekonali się, że najlepszą metodą dopasowania koloru jest metoda cieniowania. Większość producentów lakierów renowacyjnych opracowało tę metodę naprawy i przygotowało odpowiednie materiały pomocnicze.
Należy czytać dokładnie instrukcje i korzystać z porad technicznych.
Marek Lemiszewski
Komentarze (0)