Części i regeneracja

ponad rok temu  22.03.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Pompa wody mechaniczna i załączana – czy można stosować je zamiennie?

Pompa wody to zazwyczaj integralny element układu rozrządu, który podlega okresowej wymianie. W samochodach występują dwa jej rodzaje: mechaniczna i załączana, wyposażona w czujnik temperatury. Czy można stosować je zamiennie? Jak wygląda procedura montażowa? Okazuje się, że są różne możliwości.

Pompa wody może występować jako element układu rozrządu lub jako niezależny podzespół. W samochodach coraz częściej stosowane jest to pierwsze rozwiązanie. W sytuacji zamówienia części renomowanych producentów element ten na ogół dostępny jest w zestawie z paskiem rozrządu. W przypadku łańcucha występuje oddzielnie. Podczas montażu należy przestrzegać procedur zalecanych przez producenta pojazdu.
– Jeśli samochód wyposażony był w pompę załączaną, możliwe jest podłączenie do pompy mechanicznej czujnika temperatury ze starej pompy, pod warunkiem że mechaniczna jest do tego zabiegu dostosowana – tłumaczy Tomasz Ochman z SKF. – Procedura wymiany polega na demontażu starego podzespołu i przełożeniu czujnika do nowego. Czujnik ten zazwyczaj jest sprawny, dlatego np. w grupie VAG zamiana tego typu nie stanowi problemu i zamawianie nowej pompy ze zintegrowanym czujnikiem nie jest konieczne. Przykładem tego są pompy o oznaczeniach VKMC 01278, VKPC 81278/VKMC 01278-1, VKPC 81178, przeznaczone do silników 1.6 TDI i 2.0 TDI. Zawsze powinniśmy jednak trzymać się zaleceń producenta pojazdu i części. W kwestii tego, czy takie rozwiązanie jest dostępne, warto szukać informacji w biuletynach technicznych, które opisują różne przypadki. 
Warto wspomnieć, że jeśli czujnik nie zostanie prawidłowo zamontowany, samochód prawdopodobnie zasygnalizuje to poprzez wyświetlenie na desce rozdzielczej kontrolki „check engine”. Możliwe jest także odnotowanie błędu w pamięci ECU, o czym możemy się przekonać poprzez badanie testerem diagnostycznym. Problematyczne będzie na pewno zastąpienie pompy załączanej mechaniczną, bez wpięcia czujnika. Konsekwencją takiej zamiany będzie wydłużenie czasu rozgrzewania silnika, szczególnie niebezpieczne w warunkach ujemnej temperatury otoczenia.
– Elementy takie jak pompa wody różnią się niekiedy niuansami. Chcemy pokazać, że niektóre pompy mechaniczne bez czujnika są dostosowane do jego podłączenia i warto o tym wiedzieć, zamiast martwić się, że urządzenie nie zadziała poprawnie. Wystarczy go przełożyć. W przypadku montażu szczególnie istotna jest procedura wymiany. Powinniśmy upewnić się, że układ chłodzenia jest szczelny, dlatego ważna jest jego weryfikacja organoleptyczna. Jeśli wszystko jest w porządku, należy opróżnić układ chłodzenia, a po montażu odpowiednich części i zalaniu płynu odpowietrzyć go, najlepiej za pomocą dedykowanych narzędzi – podsumowuje Tomasz Ochman.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony