Części i regeneracja

ponad rok temu  01.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Pompy paliwa

Kosz zespolony z modułem pompy paliwa

Strona 2 z 2

W przypadku, gdy ciśnienie tłoczenia jest prawidłowe, a ciśnienie w układzie jest nieprawidłowe, wówczas uszkodzony jest regulator ciśnienia paliwa. Bardzo niekorzystna dla elementów roboczych pompy jest nawet chwilowa praca „na sucho”, prowadząca do znacznego przyspieszenia zużycia współpracujących elementów tłoczących oraz przegrzania i przepalenia części elektrycznych pompy.
Obniżenie wydatku pompy spowodowane jest zwykle spadkiem napięcia zasilania albo uszkodzeniem obwodu zasilania lub mechanizmu napędowego silnika elektrycznego pompy.
Głównymi objawami uszkodzenia pompy paliwa są:
- spadek mocy silnika,
- nierównomierna praca silnika,
- gaśnięcie silnika w trakcie pracy,
- problemy z uruchomieniem silnika.

W celu sprawdzenia działania pompy paliwa przeprowadzany jest pomiar wydatku i maksymalnego ciśnienia. Wydatek pompy paliwa sprawdzany jest poprzez odłączenie przewodu powrotnego paliwa od regulatora ciśnienia i podłączenia przewodu ze zbiornikiem o pojemności około 2,5 m3. Przy otwartym zaworze trójdrożnym uruchamiana jest pompa przez około 30 sekund pracy na biegu jałowym i mierzona jest objętość podawanego paliwa przez pompę do zbiornika kontrolnego. Wyznaczone w ten sposób objętościowe natężenie przepływu paliwa powinno mieć wartość podaną przez producenta. Powinno ono wynosić minimum 1,5 dm3/min. W przypadku zbyt małego wydatku pompy należy sprawdzić drożność filtra paliwowego poprzez pomiar ciśnienia na wejściu do filtra paliwa z pompy. Wartość maksymalnego ciśnienia tłoczenia pompy paliwa mierzona jest przy zamkniętym zaworze trójdrożnym. Sprawdzenia dokonuje się bez uruchomienia silnika, przy załączonej pompie.
Odczytana na manometrze wartość porównywana jest z wartościami podanymi przez producenta pompy. Powinna ona mieścić się w zakresie od 0,5 do 0,8 MPa.
Ciśnienie tłoczenia pompy paliwa powinno być wyższe od ciśnienia w układzie o przynajmniej 0,2 MPa. Wartość ciśnienia systemowego sprawdza się bez uruchamiania silnika poprzez połączenie odpowiednich styków w gnieździe przekaźnika pompy. W przypadku, gdy ciśnienie systemowe jest zbyt niskie, uszkodzeniu uległ zawór regulacyjny ciśnienia paliwa, zawór przelewowy pompy określający maksymalne ciśnienie tłoczenia lub sama pompa paliwa. Przyczyną zbyt wysokiego ciśnienia paliwa na listwie zasilającej może być niedrożność przewodu odprowadzającego nadmiar paliwa z regulatora ciśnienia do zbiornika paliwa.

mgr Andrzej Kowalewski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony