Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Pompy wodne (cz. 2) do samochodów osobowych
Pompa wodna to jeden z najważniejszych elementów samochodu – jej awaria może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, skutkiem czego będzie jego kosztowna naprawa.

Firma Metelli, jeden ze światowych liderów specjalizujących się w produkcji części zamiennych do samochodów, w tym pomp wodnych, prezentuje podręcznik techniczny, w którym radzi, na co zwrócić uwagę przy montażu pompy, jakie są najczęstsze powody usterek i co zrobić, aby ich uniknąć. Inżynierowie Metelli podkreślają, że pompa wodna to element, który podlega zużyciu i uszkodzeniom, co w konsekwencji może prowadzić do usterek silnika. Ważne zatem jest, by prawidłowo ją zainstalować, co więcej, zapoznać się z instrukcją montażu oraz zasadami użytkowania i konserwacji.


Instrukcja montażu pompy
1. Zakładając pompę, stosuj się zawsze do wskazówek producenta pojazdu.
2. Spuść płyn z układ chłodzenia, przepłucz przed wymianą starego płynu chłodzącego na nowy. Ostrzeżenie! Drobiny brudu uszkadzają mechaniczną uszczelkę, powodując przedwczesne jej zużycie wskutek abrazji.
3. Po wyciągnięciu starej pompy usuń całkowicie wszelkie pozostałości uszczelki i szczeliwa z powierzchni bloku cylindrów, uważając, by go nie uszkodzić.
4. W przypadku, gdy pompa jest bez uszczelki, nałóż odpowiednie szczeliwo pomiędzy pompę i blok cylindrów.
5. Nakręć śruby przytrzymujące bez ich pełnego dokręcania. Sprawdź, czy pompa jest odpowiednio wycentrowana i swobodnie się obraca. Dokręć śruby równo, kolejno, naprzeciwlegle.
6. Poczekaj, aż szczeliwo stężeje.
7. Wymień wszystkie przytrzymujące klamry taśmy, które mogą osłabić szczelność układu.
8. Wypełnij całkowicie układ nowym chłodziwem – do górnego poziomu na pojemniku napełniania. Ostrzeżenie! Części pompy mają gwarantowaną kompatybilność z chłodziwami rekomendowanymi przez producenta pojazdu.
9. Załóż i zamocuj pasek napędowy zgodnie z instrukcjami producenta. Ostrzeżenie! Zbytnie naprężenie paska skraca żywotność łożyska i powoduje przedwczesną awarię pompy.
10. Pozostaw układ chłodzenia otwarty w najwyższym jego punkcie, aby pozwolić na ujście powietrza. Włącz/steruj systemem ogrzewania przez odpowiednie przesunięcie gałki kontrolnej. Uruchom silnik w celu wykonania testu działania zgodnie z instrukcjami producenta. Z otworu drenażowego może wyciec trochę chłodziwa – jest to zjawisko normalne i wkrótce ulegnie zatrzymaniu. Ostrzeżenie! Powietrze w układzie i praca pompy na sucho powodują przedwczesne uszkodzenie mechanicznej uszczelki. Odpowietrz układ właściwie i nigdy nie uruchamiaj pompy bez chłodziwa.
11. Po całkowitym odpowietrzeniu układu wyłącz silnik i poczekaj, aż ostygnie. Następnie dopełnij układ płynem, po czym zamknij.
12. Upewnij się, czy wybrana pompa jest wymienna z tą, którą zamierzasz wymienić.
13. Pompę można używać tylko zgodnie z oryginalnym przeznaczeniem. Nie można używać jej do niewłaściwych celów.
14. Gdy pompa i chłodziwo są wymienione, trzeba upewnić się, że będzie ona działać właściwie. W tym celu trzeba sprawdzić warunki działania części wymienionych poniżej:
- wałki rozciągające lub nawijające,
- pasek napędowy,
- inne obracające się części na trzonie/wale pompy, takie jak: wentylatory, sprzęgła wiskostatyczne itp. (gdy są zużyte, powodują defekty wyważenia, prowadząc do przedwczesnego uszkodzenia łożyska pompy),
- termostat/styki cieplne.

Jeśli którakolwiek z wymienionych części źle funkcjonuje, trzeba ją wymienić.

Typowe scenariusze uszkodzeń pompy
Jak już wyjaśniono, pompa wodna to jednostka podlegająca zużyciu i uszkodzeniom. Kiedy ulegnie uszkodzeniu, może być winna uszkodzeniom innych części silnika, wymagających czasami bardzo kosztownych napraw. Jednak ludzie prawie zawsze mylą tutaj przyczynę ze skutkiem. Jest wiele czynników zewnętrznych, które mogą spowodować awarię pompy i trzeba je wziąć pod uwagę, aby upewnić się, że sama pompa jest zainstalowana właściwie i że układ, w którym pracuje, jest złożony poprawnie. Oczywiście, należy uważnie przeczytać instrukcję montażu. Jednak użytecznym będzie również opisanie niektórych typowych sytuacji, w których czynniki zewnętrzne mogą spowodować uszkodzenie pompy.

Nadmierne napięcie pasa lub jego zużycie
Pasek się zerwał i są widoczne gumowe ślady na kole pasowym. Przyczyną są: nadmierne napięcie pasa lub niewymienienie zużytego paska, który zawsze należy wymieniać razem z pompą.

Niewłaściwe ustawienie pasa
Oderwanie pierścienia regulującego/podkładki koła pasowego jest rezultatem (a nie przyczyną) złego ustawienia paska rozrządu. Po stronie, która utrzymuje pasek właściwie ustawiony, jest występ zintegrowany z krążkiem. Sprawdź, czy wszystkie obracające się części paska rozrządu są nastawione właściwie. Z powodu różnych stopni zużycia wszelkie wałki napinające i nawijające muszą być wymienione razem z pompą. W przeciwnym razie najbardziej zużyta część może się zepsuć przedwcześnie z powodu napięcia nowego paska, a źle nastawiona część spowoduje jego ześlizgnięcie się.

Nierównowaga innych obracających się części przymocowanych do wału/trzonu
Części takie, jak sprzęgła wiskostatyczne i wentylatory przyłączone do trzonu/wału muszą być zawsze sprawdzone, wyważone i – jeśli jest to konieczne – wymienione. W przeciwnym wypadku możliwe jest przedwczesne uszkodzenie pompy.

Fizjologiczne wycieki chłodziwa z uszczelki mechanicznej
Pewna ilość wycieku z uszczelki mechanicznej podczas okresu początkowej stabilizacji układu, która normalnie kończy się w obrębie 1-3 godzin działania, jest zjawiskiem normalnym i nieuchronnym. Aby użytkownik nie zauważył wycieku, najnowsze pompy mają misę wyciekową, w której chłodziwo, które wyciekło, odparowuje bez uwidaczniania się.

Istotne wycieki chłodziwa z uszczelki mechanicznej
Stały wyciek dużych ilości chłodziwa z otworu drenażowego wymaga zbadania. Najczęstszą przyczyną jest użycie nieodpowiedniego chłodziwa lub chłodziwa zanieczyszczonego, w którym brud zadrapuje śliskie powierzchnie uszczelki. Zanieczyszczenie w starszych silnikach jest także zależne od braku szczelności przy uszczelce głowicy cylindra, z przeciekiem gazów spalinowych do układu chłodzenia. Modyfikuje to zarówno stan chemiczny, jak i ciśnienie chłodziwa. Jeśli występują problemy w zbiorniku wyrównawczym, w niektórych przypadkach sprężyna uszczelki mechanicznej pompy może się zepsuć wskutek nadwyżki ciśnienia w stosunku do oszacowanego.

Ścinanie łopatek wirnika
Ciała obce w układzie odcięły łopatki wirnika. Czasami ciała obce są resztkami pozostałymi po rozerwaniu pompy zainstalowanej poprzednio. Zanim zostanie dodany nowy płyn chłodzący, kluczowe jest upewnienie się, że układ został właściwie wypłukany i wyczyszczony.

Użycie niewłaściwych płynów chłodzących
W takich okolicznościach korozja całej pompy wskazuje na to, że w układzie znajdują się woda i sól.
Oczywiste jest, że płyn chłodzący nie jest zgodny ze specyfikacjami dostarczonymi przez wytwórcę pojazdu.

Materiał firmy Metelli

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony