Części i regeneracja

ponad rok temu  14.10.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Poprawność działania rozrusznika – jak ją sprawdzić?

Przekrój rozrusznika

W sytuacji gdy po przekręceniu kluczyka nie słychać pracy rozrusznika i nie możemy uruchomić silnika, nie zawsze jesteśmy bezradni. Mimo coraz bardziej skomplikowanych konstrukcji i rozwoju technologii problemy z niektórymi elementami znajdującymi się w silniku samochodu jesteśmy w stanie zdiagnozować po krótkim spojrzeniu pod maskę. Jeśli więc dysponujemy pewnymi kompetencjami technicznymi i podstawowymi narzędziami, możemy wykonać kilka testów, aby stwierdzić, czy jest temu winny rozrusznik, czy może inny element pojazdu.

Powszechnie znaną przyczyną problemów z rozruchem silnika jest stan akumulatora lub jego zacisków (klemy), czyli połączeń przewodów z zaciskami. Jeśli stwierdzamy, że w momencie próby uruchomienia silnika światła i kontrolki gasną lub mocno przygasają, a rozrusznik nie pracuje poprawnie, to możemy być praktycznie pewni, iż przyczyną są problemy związane z akumulatorem. Czasami wystarczy oczyścić styki, sprawdzić akumulator i go naładować. Gdy mamy pilną potrzebę uruchomienia silnika, wystarczy posłużyć się dodatkowym akumulatorem z innego pojazdu.
Rozrusznik silnika pracuje poprawnie, gdy parametry jego zasilania są właściwe. Jeżeli podczas próby rozruchu światła nie przygasają, a rozrusznik słabo kręci silnikiem, to przyczyną może być zły stan któregoś z połączeń silnoprądowych. Jeśli posiadamy miernik cyfrowy, możemy się upewnić, że do rozrusznika dociera zasilanie. W tym celu należy sprawdzić napięcie między grubym przewodem przykręconym do automatu rozrusznika a masą pojazdu. Wynik powinien wynosić około 12 V, w zależności od stopnia naładowania akumulatora. Warto też zweryfikować stan połączenia masy z silnikiem pojazdu lub z rozrusznikiem, ponieważ słaby kontakt z masą może skutkować dużym spadkiem napięcia w czasie rozruchu, co uniemożliwia uruchomienie pojazdu.
Mając pewność, że rozrusznik jest podłączony do instalacji elektrycznej pojazdu, możemy zająć się jego sprawdzaniem. Pierwszą rzeczą, którą możemy wykonać, jest sprawdzenie, czy rozrusznik jest w stanie się obracać. Jeśli nie słychać żadnej reakcji, może to oznaczać, że na zacisku „start” rozrusznika (potencjał 50) nie pojawia się napięcie 12 V uruchamiające go. Przyczyn może być wiele, a dostęp do elementów pośredniczących jest często mocno utrudniony lub wręcz niemożliwy. Bez właściwych kompetencji i potrzebnych narzędzi trudno dokładnie zlokalizować przyczynę. W takich sytuacjach warto wykonać próbę uruchomienia rozrusznika z pominięciem wszystkich elementów pośredniczących między stacyjką a rozrusznikiem.
W tym celu zwieramy oba styki automatu – ten, do którego jest podłączony główny przewód zasilający, i ten, który łączy się bezpośrednio ze stojanem rozrusznika. Łączymy je za pomocą kawałka grubego przewodu lub wkrętakiem. Pamiętajmy, że rozrusznik pobiera sporo prądu, więc przewód czy wkrętak może się rozgrzać, dlatego sprawdzenie powinno trwać jak najkrócej. Jeśli mimo zwarcia styków automatu nie słychać, aby rozrusznik się kręcił, musimy go rozebrać i sprawdzić stan szczotek, wirnika i uzwojenia – któryś z tych elementów musiał ulec uszkodzeniu.
W przypadku gdy rozrusznik obracał się, możemy przejść do kolejnego testu, który sprawdzi działanie automatu. Na początku upewnijmy się, że skrzynia biegów samochodu jest włączona na tzw. luz (w przeciwnym razie rozrusznik zacznie obracać kołami) i kluczyki w stacyjce nie są ustawione w pozycji zapłonu (inaczej test może doprowadzić do uruchomienia samochodu). Ponownie za pomocą przewodu lub wkrętaka zwieramy główne zasilanie rozrusznika, jednak tym razem ze stykiem sterującym automatem (przykręcony jest do niego cieńszy przewód lub jest założona wsuwka). Jeśli rozrusznik zacznie obracać silnikiem, przyczyną niesprawności może być przewód między automatem rozrusznika a stacyjką lub sama stacyjka. W przypadku gdy rozrusznik nie zareaguje lub usłyszymy „kliknięcie”, ale rozrusznik nie zacznie pracować, uszkodzeniu mógł ulec automat rozrusznika.
Poza sytuacją, w której po przekręceniu kluczyka rozrusznik w ogóle się nie uruchamia, czasami możemy słyszeć działający rozrusznik, ale nieobracający silnikiem pojazdu. W takim przypadku prawdopodobnie uszkodzony jest mechanizm sprzęgający lub widełki rozrusznika. Wówczas, aby pozbyć się awarii, będziemy zmuszeni do demontażu rozrusznika.
Jeśli nie udało się nam określić przyczyny niesprawności rozrusznika, konieczna będzie wizyta w serwisie naprawczym.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Sebastian Rombalski, inżynier produkcji w AS-PL
Rozrusznik silnika pracuje poprawnie, gdy parametry jego zasilania są właściwe

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony