Fot. 1. Volvo V40 – skraplanie się kondensatu w reflektorach.
Trzy problemy rozwiązane. Autodata – zaufany, światowy lider w zakresie informacji technicznych – udostępnia czytelnikom „Nowoczesnego Warsztatu” rozwiązania trzech powszechnych problemów występujących w nowoczesnych samochodach. Aby dowiedzieć się więcej na temat nowego, innowacyjnego oprogramowania Autodata, odwiedź stronę www.autodata-group.com.
Volvo V40 – skraplanie się kondensatu w reflektorach
Pytanie: Nasz klient ma problem z Volvo V40 z 2012 roku. W reflektorach skrapla się nadmierna ilość kondensatu. Sprawdziliśmy wzrokowo reflektory pod kątem uszkodzeń i gruntownie osuszyliśmy, jednak kondensat wkrótce znów się skrapla. Czy spotkaliście się z tym problemem?
Odpowiedź: Ten problem spowodowany jest brakiem otworów wentylacyjnych w reflektorach. Do naprawy potrzebna będzie membrana wentylacyjna dostępna w dziale części Volvo. Wymontuj reflektor. Wymontuj tylną osłonę reflektora (fot. 1.1). Zrób dwa otwory wentylacyjne w tylnej osłonie reflektora (fot. 1.2) za pomocą wiertła 13 mm. Zostaw 17 mm odstępu pomiędzy otworami (fot. 1.3). Sprawdź, czy w otworach wentylacyjnych nie pozostały plastikowe odłamki. Dokładnie wyczyść przestrzeń wokół otworów wentylacyjnych i zamontuj membranę wentylacyjną. Sprawdź, czy otwory wentylacyjne są przykryte. Powtórz czynności dla drugiego reflektora.
Citroën C1 – hałas z układu wydechowego podczas przyspieszania
Pytanie: Klient, który posiada Citroëna C1 1,0 z roku 2005, skarży się na dziwne odgłosy dochodzące z układu wydechowego podczas przyspieszania. Słyszeliśmy odgłosy, ale nie potrafiliśmy ustalić, z której części układu wydechowego dochodzą. Prosimy o radę.
Odpowiedź: Opisane symptomy występują w C1 od początku jego produkcji do 05/01/06. Nietypowe odgłosy są spowodowane poluzowanymi przegrodami w tłumiku końcowym układu wydechowego. Przegrody wibrują pomiędzy 1500 a 2000 obr./min. Sprawdź, czy tłumik końcowy układu wydechowego posiada 6 punktów spawania (fot. 1.2). Jeśli nie ma 6 punktów spawania, zamontuj nowy tłumik końcowy układu wydechowego. Przetestuj podczas jazdy, czy usterka została naprawiona.
Volvo XC60 – odgłosy stuków z zawieszenia tylnych kół na nierównej nawierzchni
Pytanie: W posiadanym przez klienta Volvo XC60 z 2011 roku słychać stukot z tyłu podczas jazdy po nierównej drodze. Sprawdziliśmy wszystkie elementy zawieszenia tylnych kół pod kątem zużycia, ale nie możemy odtworzyć hałasu, gdy samochód jest w warsztacie. Czy słyszeliście o tym problemie?
Odpowiedź: Słyszeliśmy o tym problemie. Dotyczy on kilku modeli Volvo zbudowanych w 2011 roku. Hałas jest spowodowany poluzowanym ogranicznikiem sprężyny śrubowej zawieszenia tylnego koła. W dziale części Volvo można dostać gumową podkładkę, która pomoże zabezpieczyć obecny ogranicznik sprężyny śrubowej. Wymontuj ogranicznik sprężyny śrubowej zawieszenia tylnego koła i umieść gumową podkładkę pomiędzy ogranicznikiem sprężyny śrubowej i górnym uchwytem mocującym sprężyny śrubowej (fot. 3). Zamontować ogranicznik sprężyny śrubowej. Powtórz czynności po drugiej stronie samochodu. Wykonać jazdę testową, aby sprawdzić, czy hałas już nie występuje.