Celem podpisanego listu intencyjnego ma być m.in. wymiana wiedzy oraz integracja różnych środowisk zaangażowanych w rozwój elektromobilności i rynku paliw alternatywnych
Rynek elektromobilności nie rozwinie się bez aktywnego wsparcia państwa i dialogu z branżą. Cele są ambitne, bo według rządowych dokumentów już w 2020 roku po polskich drogach jeździć ma niemal 80 tys. pojazdów elektrycznych (obecnie jest ich niecałe 2 tys.) i działać ponad 6 tys. punktów ładowania (dzisiaj jest ich ok. 150). Z pomocą przychodzi branża, która wskaże administracji kluczowe bariery i najlepsze praktyki rozwoju rynku.
Ministerstwo Energii i wiodące organizacje branżowe podpisały list intencyjny, którego celem jest inicjowanie i prowadzenie konsultacji branżowych, wymiana wiedzy oraz integracja różnych środowisk zaangażowanych w rozwój elektromobilności i rynku paliw alternatywnych w Polsce. W wyniku współpracy mają zostać wypracowane najlepsze rozwiązania prawne i organizacyjne, przyczyniające się do szybszego rozwoju rynku.
– Rozwój elektromobilności w Polsce to jeden z naszych priorytetów – zaznacza wiceminister energii Michał Kurtyka, sygnatariusz listu intencyjnego. – Może on mieć kluczowe znaczenie dla wzrostu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Stawiamy sobie ambitne cele, które chcemy realizować we współpracy z przedsiębiorcami, instytucjami oraz stroną społeczną.
Jak dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), istnieje wiele kwestii, które wymagają szerokiej debaty i doprecyzowania, jak np. kluczowa z punktu widzenia rozwoju całego rynku infrastruktura i model jej rozwoju, oczekiwane systemy dopłat do zakupu samochodów elektrycznych czy kwestie dotyczące wsparcia samorządów modernizujących transport publiczny.
– Powołana dzisiaj platforma współpracy będzie miejscem, gdzie najlepsze rozwiązania będą się wykuwać – zapowiada. – Będziemy badać potencjał ekonomiczny, społeczny i środowiskowy elektromobilności oraz przedstawiać administracji i biznesowi najlepsze rozwiązania.
Współpraca administracji centralnej, lokalnej oraz biznesu, jak dowodzą przykłady międzynarodowe, to najlepsza praktyka budowania rynku. W Holandii działa platforma publiczno-prywatna na rzecz rozwoju elektromobilności pod nazwą Formula E-Team. Osiągnięto tam ambitne cele rozwojowe w postaci blisko 120 tys. pojazdów elektrycznych oraz ponad 30 tys. punktów ładowania. Niemiecka Die Nationale Plattform Elektromobilität, która efektywnie koordynuje rozwój rynku infrastruktury i pojazdów elektrycznych, stała się organem doradczym Rządu Federalnego Niemiec. W Szwajcarii potrzebę stworzenia podobnej platformy dostrzeżono już w 1980 roku, powołując organizację e’mobile.
Komentarze (0)