Części i regeneracja

ponad rok temu  28.12.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Praca z zawieszeniem pneumatycznym

Żeby wykryć źródło nieszczelności w układzie zawieszenia pneumatycznego, wystarczy spryskać komponenty wodą z mydłem

Jak się przygotować? Dla własnego bezpieczeństwa zaleca się stosowanie okularów ochronnych, rękawic i środków ochrony uszu. Ciśnienie w układzie zawieszenia pneumatycznego może dochodzić do 18 barów! Przed odłączeniem przewodów powietrza i innych komponentów należy upewnić się, że układ nie jest pod ciśnieniem, a kompresor jest odłączony od zasilania.

Aby uniknąć obrażeń osób i uszkodzenia pojazdu, należy również zwrócić uwagę na konieczne środki bezpieczeństwa podczas montażu elementów zawieszenia pneumatycznego. Są to między innymi właściwe unieruchomienie pojazdu i odłączenie źródeł zasilania.

Ocena wzrokowa
Jeśli samochód opuści się przez noc o ok. 2,5 cm, należy przyjąć, że w układzie jest nieszczelność. Zwykle do wykrycia jej źródła wystarczy spryskanie komponentów wodą z mydłem. Jeśli opada tylko jedno koło/strona lub poziomowanie jest błędne, powodem może być uszkodzony blok zaworowy.
Objawami spalenia kompresora jest zapach spalenizny i/lub odbarwienie metalowej obudowy. Charakterystyczne jest również brązowawe zabarwienie naklejki na kompresorze.

Rozprężanie układu
Układ zawieszenia pneumatycznego można rozprężyć z poziomu sprężarki albo miecha. Złączkę przewodu powietrznego należy odkręcać powoli, tak aby umożliwić łagodne spuszczenie powietrza. W zależności od marki i modelu pojazdu, nad którym pracujemy, do rozprężenia układu może się okazać konieczne użycie testera diagnostycznego. Miechy, które wymagają testera, mają charakterystyczne złącza elektryczne.

Tryb podnośnika
Należy sprawdzić, czy pojazd ma tak zwany „tryb podnośnika” (ang. jack mode). Jeśli tak, należy go aktywować przed podniesieniem samochodu. Jeśli nie, pojazd może być podniesiony bez uruchamiania dodatkowych zabezpieczeń. Niektóre systemy automatycznie wykrywają, że samochód jest podnoszony na podnośniku, i utrzymują ciśnienie w miechach.

Błędy montażowe
Nigdy nie należy w pełni opuszczać pojazdu bez wcześniejszego napompowania miechów. Po serwisie samochód trzeba opuścić do poziomu fabrycznego, uruchomić silnik na ok. 2 min, a dopiero potem powoli opuścić go całkowicie.
Nienapompowany rękaw miecha może ułożyć się nieodpowiednio lub wygiąć, a w niektórych przypadkach wysunąć spod opaski zaciskowej. Dodatkowo kompresor może nie być w stanie unieść pojazdu z poziomu podłoża. Podczas długiej pracy sprężarki może dojść do uszkodzenia przekaźnika, a w najgorszym razie kompresor może spalić się podczas długotrwałego unoszenia pojazdu.
Bezwzględnie trzeba zwrócić uwagę na to, aby miechy były montowane w takim stanie rozciągnięcia, w jakim były wyciągnięte z opakowania. W żadnym razie nie należy ich rozciągać lub pompować, aby ułatwić instalację. Żeby dopasować dolne i górne mocowanie miecha, należy operować wahaczem, podnośnikiem lub użyć dodatkowego lewarka ręcznego.

Dokręcanie złączki VOSS
Złączki VOSS zwykle nie wymagają dokręcania. Próba ich dokręcania z momentem wyższym niż zalecany może doprowadzić do zniszczenia gwintu w obudowie miecha i nieszczelności. Taki miech będzie przeważnie niezdatny do użycia. Konieczne jest przestrzeganie momentów dokręcania zalecanych przez producentów.

Nie wymieniaj, zanim nie poznasz przyczyny problemu
Przy wymianie sprężarki należy zawsze wymienić przekaźnik. Stary przekaźnik może „sklejać się” w pozycji włączonej, co doprowadzi do przegrzania i spalenia nowego kompresora.
Uszkodzony kompresor zwykle nie jest powodem, ale skutkiem większej nieszczelności w układzie zawieszenia pneumatycznego. Dlatego właściwa diagnoza jest warunkiem koniecznym wykonania skutecznej naprawy. Sprawdź szczelność przewodów, połączeń i miechów po instalacji nowej sprężarki.

Kolumny pneumatyczne i amortyzatory
Podczas wymiany miechów należy zawsze sprawdzić amortyzatory pod kątem wycieków oleju. Olej powoduje degradację gumy i znacząco skraca żywotność miecha. Poza tym jeśli amortyzator, którego zadaniem jest przyjęcie uderzenia podczas najazdu na nierówność czy wjazdu w dziurę, jest niesprawny, jego zadanie częściowo przejmuje miech, a w takim przypadku może on zostać szybko uszkodzony.

Testery diagnostyczne i aktualizacje oprogramowania
Po wykonaniu jazdy testowej należy sprawdzić pojazd pod kątem komunikatów błędów. Zaleca się również weryfikację testerem parametrów czujnika poziomu i ich ewentualną korektę. Zapewni to ustawienie pojazdu na właściwej wysokości i odpowiednią reakcję podczas jazdy. Dodatkowo po wymianie kolumny pneumatycznej lub amortyzatora powinno się przeprowadzić korektę zbieżności.
Należy ZAWSZE zaktualizować oprogramowanie, jeśli nakazuje to instrukcja montażu kompresora. Zaniedbanie tego kroku może spowodować, iż sprężarka będzie pracowała niewłaściwie lub wcale. Może to również doprowadzić do jej spalenia.

Artykuł pochodzi z numeru 07/2020 Nowoczesnego Warsztatu

GALERIA ZDJĘĆ

Należy bezwzględnie zwrócić uwagę na to, aby miechy były montowane w takim stanie rozciągnięcia, w jakim były wyciągnięte z opakowania

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony