Części i regeneracja

ponad rok temu  20.05.2021, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Praktyka warsztatowa REPXPERT.PL. Zawieszenia FAG. (cz. 1) Test wytrzymałości

Volkswagen Passat i jego zawieszenie

Linia zawieszeń FAG Steereing & Susspension jest dostępna na rynku już od jakiegoś czasu. Wraz z wprowadzeniem nowej oferty chcieliśmy zrobić test wytrzymałości naszych zestawów i sprawdzić, jak poradzą sobie na polskich drogach.

Rok temu zamontowaliśmy w samochodzie Volkswagen B5 Passat bardzo popularny na naszych drogach zestaw przedniego zawieszenia wielowahaczowego o nr 823 0002 30, który zawiera wszystkie elementy tego dość skomplikowanego układu: wahacze poprzeczne, łączniki stabilizatora, końcówki drążka kierowniczego, wszystkie śruby montażowe i regulacyjne oraz nakrętki.

Montaż
Podczas montażu pamiętaliśmy o dwóch bardzo istotnych sprawach dotyczących tego typu zwieszenia, tj. krzywa zbieżności i odpowiednie ustawienie golenia amortyzatora na wahaczu nośnym poprzecznym dolnym. W tym rozwiązaniu zbieżność bardzo mocno zależy od ugięcia zawieszenia. Dlatego jej regulację należy wykonać po uniesieniu nadwozia i rozprzężeniu zawieszenia z użyciem odpowiednich narzędzi.
Jeżeli wymienialiśmy amortyzatory lub sprężyny, to obowiązkowym punktem jest ustawienie amortyzatora pod kątem 110 do kierunku jazdy. Brak odpowiedniej regulacji spowoduje przyspieszone rozerwanie tulei mocującej amortyzator w wahaczu dolnym poprzecznym.

Kontrola zawieszenia
Po roku sprawdziliśmy ogólny stan zawieszenia pod kątem luzów i uszkodzeń. Samochód w tym czasie przejechał nieco ponad 15 tys. km, co jest średnim wynikiem w naszym kraju, a zwieszenie nie wykazywało żadnych usterek. Pojazd prowadził się neutralnie, a zawieszenie nie wydawało stuków, zdając test pozytywnie. Za rok sprawdzimy ponownie, jak się zmieniło, i opiszemy to w drugiej części naszej relacji.

Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.

Kacper Zabłocki

GALERIA ZDJĘĆ

Elementy składowe zestawu zawieszenia 823 0002 30
Regulacja zbieżności i ustawienia końcówki drążka kierowniczego w zwrotnicy
Ustawienie amortyzatora. A=11°
Tuleja mocująca goleń amortyzatora w stanie idealnym, a to dzięki właściwym ustawieniom.
Brak luzów na sworzniu wahacza

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony