Volkswagen Passat i jego zawieszenie
Linia zawieszeń FAG Steereing & Susspension jest dostępna na rynku już od jakiegoś czasu. Wraz z wprowadzeniem nowej oferty chcieliśmy zrobić test wytrzymałości naszych zestawów i sprawdzić, jak poradzą sobie na polskich drogach.
Rok temu zamontowaliśmy w samochodzie Volkswagen B5 Passat bardzo popularny na naszych drogach zestaw przedniego zawieszenia wielowahaczowego o nr 823 0002 30, który zawiera wszystkie elementy tego dość skomplikowanego układu: wahacze poprzeczne, łączniki stabilizatora, końcówki drążka kierowniczego, wszystkie śruby montażowe i regulacyjne oraz nakrętki.
Montaż
Podczas montażu pamiętaliśmy o dwóch bardzo istotnych sprawach dotyczących tego typu zwieszenia, tj. krzywa zbieżności i odpowiednie ustawienie golenia amortyzatora na wahaczu nośnym poprzecznym dolnym. W tym rozwiązaniu zbieżność bardzo mocno zależy od ugięcia zawieszenia. Dlatego jej regulację należy wykonać po uniesieniu nadwozia i rozprzężeniu zawieszenia z użyciem odpowiednich narzędzi.
Jeżeli wymienialiśmy amortyzatory lub sprężyny, to obowiązkowym punktem jest ustawienie amortyzatora pod kątem 110 do kierunku jazdy. Brak odpowiedniej regulacji spowoduje przyspieszone rozerwanie tulei mocującej amortyzator w wahaczu dolnym poprzecznym.
Kontrola zawieszenia
Po roku sprawdziliśmy ogólny stan zawieszenia pod kątem luzów i uszkodzeń. Samochód w tym czasie przejechał nieco ponad 15 tys. km, co jest średnim wynikiem w naszym kraju, a zwieszenie nie wykazywało żadnych usterek. Pojazd prowadził się neutralnie, a zawieszenie nie wydawało stuków, zdając test pozytywnie. Za rok sprawdzimy ponownie, jak się zmieniło, i opiszemy to w drugiej części naszej relacji.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.
Kacper Zabłocki
Komentarze (0)