Najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie jest układ hamulcowy. Wpływa on na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a w nowoczesnych pojazdach – również na komfort podróżujących. Dlatego tak istotna jest dbałość o najdrobniejsze szczegóły podczas prac związanych z tym układem.
Wszystkie podzespoły układu hamulcowego należy systematycznie kontrolować, a w razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń – niezwłocznie wymienić. Ważne, aby wymiany poszczególnych elementów, zwłaszcza takich jak klocki czy tarcze hamulcowe, przebiegały według ustalonych zasad. Najważniejszą kwestią jest zachowanie niezawodnej współpracy pomiędzy klockiem a tarczą. Nie chodzi tu tylko o idealne doleganie klocka do tarczy, ale także o to, by siły nacisku powstające na powierzchni klocka były rozłożone równomiernie. Aby spełnić te warunki, należy starannie oczyścić wszystkie powierzchnie styku klocka hamulcowego z jarzmem bądź zaciskiem, miejsca mocowania jarzma do zwrotnicy, sworznie i ich osłony. Dokładność montażu tarczy zależy od prawidłowego oczyszczenia piasty (fot. 1 – miejsca czyszczenia oznaczone strzałkami koloru czerwonego).
Miejsca styku klocka z jarzmem czy zaciskiem wymaga posmarowania cienką warstwą smaru. Ma to ułatwić przesuw współpracujących ze sobą elementów. Można do tego wykorzystać smar Superfit (nr Bosch 5 000 000 376) – miejsca smarowania oznaczone na fot. 2 strzałkami koloru niebieskiego.
Często w niedługim czasie po wymianie ponownie dochodzi do nierównomiernego zużycia, a nawet zniszczenia tarczy hamulcowej, np. poprzez zakleszczenie się klocka hamulcowego. Na tarczy hamulcowej widoczne są rysy lub delikatne niebieskie przebarwienia. Nierównomierne rozłożenie sił nacisku może być spowodowane zanieczyszczonymi lub uszkodzonymi jarzmami. Należy je zdemontować oraz dokładnie wyczyścić z brudu i korozji, a w szczególności przylgnie montażowe zacisk-jarzmo oraz jarzmo-zwrotnica. Sworznie zacisków oraz płaszczyzny prowadzące klocki hamulcowe w jarzmie również wymagają starannego oczyszczenia i posmarowania. Zapobiega to zbyt szybkiemu zużyciu elementów ciernych układu hamulcowego, a także przeciwdziała powstawaniu nadmiernego hałasu czy pisków.
Aby opisać powody piszczenia, należałoby zagłębić się w mechanikę drgań. Nie jest ona jednak tematem artykułu, dlatego wspomnę tylko, że to właśnie drgania powstałe przez nierównomierne przyleganie klocka do tarczy są głównym powodem piszczenia, zwłaszcza w końcowej fazie hamowania, gdy prędkość pojazdu jest już znikoma. Wystarczy mocniej wcisnąć pedał hamulca, a piszczenie ustaje, dzieje się tak dlatego, że klocki zostały dociśnięte prawidłowo do tarczy całą swoją powierzchnią cierną. Piastę koła także dokładnie czyścimy (fot. 3), lecz w tym wypadku nie smarujemy smarami. Czysta powierzchnia oznacza bowiem prawidłowe przyleganie powierzchni tarczy do piasty. Zapobiega to drżeniu koła kierownicy podczas hamowania, które znacznie obniża komfort.
Więcej na: www.hamulcebosch.pl
Komentarze (0)