Silnik 1,9 dTi, uznany za bardzo wytrzymały i ekonomiczny, z powodzeniem stosowany był w samochodach marki Renault, a model o wymownej nazwie „Megane Scenic” cieszył się dużą popularnością ze względu na ekonomiczność, komfort, jak również nowatorskie rozwiązania.
Popularność, jak w każdej marce, przełożyła się na ilość wymienianych rozrządów. Niestety, popełniane w trakcie montażu nawet niewielkie błędy w konsekwencji mogły prowadzić do uszkodzenia układu. Jak w każdym układzie rozrządu, bez względu na stopień skomplikowania, trzeba zastosować się do wszelkich wskazówek, które doprowadzą do szczęśliwego finału oraz bezawaryjnego przebiegu do następnej wymiany rozrządu.
Przystępując do demontażu, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- odłączamy akumulator,
- po zdjęciu paska NIE OBRACAMY wałem korbowym ani wałkiem rozrządu,
- wykręcamy świece żarowe, aby łatwiej obracało się układem,
- obracamy tylko kołem wału korbowego i tylko w kierunku rzeczywistych obrotów silnika,
- zwracamy szczególną uwagę na WSZYSTKIE momenty dokręcenia śrub, stosując dynamometryczny klucz wzorcowany,
- po wymianie paska sprawdzamy początek podawania pompy wtryskowej.
Uwaga! Przed odłączeniem akumulatora należy zapisać kod radia.
Demontaż
- Identyfikujemy kod silnika z blaszki informacyjnej (przy bloku silnika).
- Podnosimy i zabezpieczamy przód pojazdu.
- Demontujemy: dolną osłonę silnika, prawe przednie koło, osłonę silnika (fot. 1), wspornik silnika oraz – jeśli to konieczne – filtr i króćce paliwa.
- Luzujemy napinacz i zdejmujemy pasek wielorowkowy.
- Podpieramy silnik za pomocą uniwersalnego wspornika, zawieszając go od góry lub za pomocą trzpienia wspierającego między miską olejową a korpusem przedniej osi (fot. 2).
- Zdejmujemy prawą poduszkę silnika (fot. 3).
- Obracając wał korbowy w kierunku jego rzeczywistych obrotów (w prawo), ustawiamy, aż znaki na kole wałka rozrządu pokryją się ze znakami na osłonie wałka rozrządu (fot. 4).
- Wyjmujemy śruby zaślepiające z bloku cylindrów i za pomocą trzpienia nr 1054 (dostępny w Conti Tool Box, fot. 5, 6) blokujemy koło zamachowe – sprawdzić poprawność osadzenia trzpienia.
- Demontujemy górną i dolną osłonę paska rozrządu, koło pasowe wału korbowego, śruby mocujące przewody paliwowe.
- Blokujemy koło pompy wtryskowej za pomocą blokady 1317 (fot. 7).
- Luzujemy śrubę środkową napinacza, po czym zdejmujemy pasek i wkręcamy od tyłu śrubę M6x45 w osłonę (wskazówka: pomocny może być dodatkowy znak na wale korbowym oraz kole pompy wtryskowej).
Uwaga! Przed montażem kontrolujemy znaki, liniał wałka rozrządu oraz trzpień blokujący pompę wtryskową. Zwracamy uwagę na oznakowanie kierunku ruchu na pasku.
- Demontujemy rolkę prowadzącą, a w przypadku, gdy śruba ciężko się obraca, należy za pomocą gwintownika wykańczającego poprawić gwint, ponieważ śruba ta jest wkręcana bez kontaktu wzrokowego (fot. 8, 9).
Montaż
- Montujemy nowy napinacz oraz rolkę prowadzącą (początkowo śruby dokręcamy ręcznie, by nie uszkodzić gwintu, po czym dokręcamy kluczem dynamometrycznym na odpowiednią wartość).
- Zakładamy pasek rozrządu, napinając od lewej strony i ustawiamy na znaki (fot. 10, 11).
- Na wewnętrznej stronie należy zaznaczyć kredą dodatkowy znak (fot. 12).
- Śrubę M6x45 mm wkręcamy w tylną osłonę paska, by uzyskać jego naprężenie.
- Wyjąć trzpień blokujący wał korbowy.
- Wkręcić śrubę M6x45 mm do uzyskania prawidłowego naprężenia paska. Zmierzyć narzędziem pomiarowym Conti BTT Hz (fot. 13).
- Obrócić wałem korbowym cztery obroty w prawo.
- Umieszczając ponownie trzpień blokujący wał korbowy, sprawdzić prawidłowe pokrywanie się znaków paska ze znakami na kołach zębatych.
- Wyjąć trzpień blokujący wał korbowy.
- Ponownie sprawdzić poprawność naciągu paska (jeśli wartości są nieprawidłowe, powtórzyć proces naprężania, łącznie z obróceniem silnika).
- Zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu.
- Wkręcić nową śrubę koła pasowego wału korbowego i dokręcić ją momentem 20 Nm + 100-130°.
- Udokumentować wymianę, wypełniając naklejkę (fot. 14).
Komentarze (0)