Ze światową premierą nowego Audi A8 zbiegła się premiera najnowszego LED-owego oświetlenia przedniego firmy Hella.
Oświetlenie, w które wyposażono nowe Audi, działa w oparciu o system, który umożliwia ciągłe korzystanie ze świateł drogowych bez ryzyka oślepiania pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i poprzedzających. Nowością jest również dynamiczny kierunkowskaz, także w technologii LED.
System ciągłego korzystania ze świateł drogowych to rozwiązanie podnoszące bezpieczeństwo ruchu na drogach – kierowca widzi przeszkody, które przy włączonych tylko światłach mijania są widoczne słabo lub nie widać ich w ogóle. System pozwala również na bezpieczne poruszanie się w ciągu samochodów na drogach szybkiego ruchu i autostradach.
Rozwiązanie oparte jest na 5 wydzielonych modułach optycznych, z których każdy zawiera 5 wysoko wydajnych diod LED z własnym sterownikiem. Sterownik może włączać i wyłączać każdą diodę oddzielnie, może również sterować bezstopniowo ich jasnością. Dzięki układowi modułowemu system dysponuje 25 indywidualnie sterowanymi źródłami LED, co pozwoliło wyeliminować układy mechaniczne stosowane we wcześniejszych odmianach systemu. Dodatkowo każdy sterownik dba o utrzymanie właściwej temperatury każdej diody w celu zapewnienia ich wysokiej trwałości i jednakowej barwy światła.
Po uruchomieniu systemu (na życzenie kierowcy) zamontowana nad lusterkiem wstecznym kamera śledzi pojazdy poprzedzające oraz nadjeżdżające z przeciwka. Zależnie od ich położenia sterowniki modułów optycznych wygaszają lub przygaszają odpowiednie diody w taki sposób, aby widziane przez kamerę pojazdy znajdowały się w „nieoświetlonym tunelu”. Pole nieoświetlone zmienia się w sposób dynamiczny, zależnie od zmian położenia pojazdów widzianych przez kamerę, jak i pojazdu wyposażonego w ten system. Zasięg i jasność światła dopasowywane są bezbłędnie, zarówno przy prędkościach zbliżonych do maksymalnej dla nowego Audi A8, jak i na drodze krętej czy jeździe w terenie górzystym, bez względu na natężenie ruchu. W żadnych warunkach nie występuje ryzyko oślepiania innych kierowców, a droga oświetlona jest znakomicie.
W obudowie nowego reflektora znalazło się także miejsce na innowacyjny układ dynamicznego kierunkowskazu. Po włączeniu sygnalizacji zmiany kierunku przez kierowcę podzielona na 7 segmentów linia kierunkowskazu zaczyna zapalać kolejne segmenty w odstępach 20 ms. Po 150 ms cała linia świeci pełną mocą, dając bardzo ciekawe zjawisko optyczne, które wyraźnie określa wybrany kierunek ruchu i nie powoduje denerwującego migania. Po zapaleniu całej linii segmenty gasną i proces rozświetlenia zaczyna się od nowa.
Komentarze (0)