Diagnostyka

ponad rok temu  30.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Problem z wolnymi obrotami

– Honda Accord (CU) 2.0i KAT

Nie od dziś poszukujemy sposobu na tańszą jazdę samochodem, co oczywiście sprowadza się do tańszego paliwa. Okazuje się, że nowe samochody wyposażone w silniki Diesla, które uchodzą za oszczędne, tak do końca oszczędne wcale nie są.
Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Oczywiście niejednokrotnie samo paliwo jest tańsze (nie jest to znacząca różnica w stosunku do benzyny), ale i też silnik spala tego paliwa nieco mniej niż w przypadku benzyny. Natomiast trzeba wziąć pod uwagę wiele innych czynników, o których potencjalny użytkownik zapomina, a są nimi:
- cena zakupu samochodu, która w przypadku nowego pojazdu może być wyższa o 10.000 złotych i więcej;
- koszty eksploatacji, w tym koszty oleju, filtrów i obsługi są nieco wyższe niż w przypadku samochodów zasilanych benzyną;
- ostatnia rzecz to cena części zamiennych.


Układ zasilania jest zdecydowanie bardziej skomplikowany, a co za tym idzie, niejednokrotnie koszt naprawy zwala z nóg.
Biorąc te przesłanki pod uwagę, ostatnimi czasy pojazdy zasilane benzyną zyskują na popularności. Każdy potencjalny użytkownik powinien skalkulować, ile kilometrów prawdopodobnie przejedzie w ciągu roku, przez ile lat będzie użytkował pojazd i może się okazać, że nadwyżka w cenie, jaką zapłaci za pojazd, nie zwróci się w trakcie użytkowania. Dodatkowo samochód z silnikiem benzynowym można dodatkowo wyposażyć w instalację gazową, przez co jazda jest jeszcze tańsza. Oczywiście tutaj również ważna jest kalkulacja, czy montaż takiej instalacji będzie uzasadniony ekonomicznie. Aby samochód z instalacją gazową mógł cieszyć swojego użytkownika, układ musi być właściwe wyregulowany. Niewłaściwie ustawiona dawka gazu powoduje zwiększenia temperatury spalania, co ma wpływ na zużycie silnika.
Tym razem Honda Accord 2.0 wyposażona właśnie w instalację gazową sprawia spory problem, wolnych obrotów prawie nie ma. Problem jest szczególnie widoczny, kiedy temperatura silnika nieco się podniesie, wtedy silnik gaśnie na wolnych obrotach i mówiąc kolokwialnie, w ogóle nie ma ochoty działać. Co więcej, nie ma znaczenia czy silnik działa na gazie, czy benzynie. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów, przez co poruszanie się nim przy tej usterce staje się prawnie niemożliwe.
Oczywiście w tej sytuacji należałoby zacząć od doprowadzenia do sytuacji, kiedy samochód będzie działał właściwie na benzynie, a później zająć się zasilaniem gazem. Dlatego pierwsze, co zrobił mechanik, to skorzystał z urządzenia Axone 4 i NavigatorNano firmy TEXA i przeprowadził diagnostykę systemu za pomocą oprogramowania IDC4 CAR Plus.
Po wykonaniu diagnostyki okazuje się, że w jednostce sterującej silnikiem nie są obecne żadne błędy. Tym samym wnioskować można jedno – usterka nie jest możliwa do wychwycenia przez sterownik silnika, co może wskazywać, że mamy problem mechaniczny lub też elementy pomiarowe nie działają właściwie. W tym momencie przed przystąpieniem do jakichkolwiek czynności powninno się sprawdzić parametry, których sterownik silnika nie jest w stanie ocenić, czy są właściwe, czy nie.
Pierwszym z nich jest temperatura cieczy chłodzącej, jak wiadomo gros systemów korzysta z czujników temperatury typu NTC. Jeśli teraz odłaczymy czujnik, sterownik silnika wskaże nam wartość około -40oC, której poprawności nie jest w stanie zweryfikować. Kolejną rzeczą jest sprawdzenie masy powietrza lub ciśnienia w kolektorze ssącym. Te parametry mogą mieć kluczowe znaczenie, a niejednokrotnie nie będą generowały błędów. Niestety, w omawianym przypadku wszystko to wydawało się być prawidłowe.
W związku z tym mechanik zdecydował się na kontrolę całego układu dolotowego, a w tym: filtra powietrza, czyszczenie przepustnicy, czyszczenie EGR. Żadne działania nie przyniosły rezultatu. W tym momencie problem pozostaje i pojawia się pytanie, gdzie szukać pomocy? Odpowiedzią jest Call Center TEXA (infolinia techniczna).
Texa od niedawna oddaje do dyspozycji swoich użytkowników infolinię techniczną. Wsparcie tam oferowane obejmuje tak informacje dotyczące wszelkich ustawień oprogramowania, jak również pomoc przy naprawie samochodów (ale w tym przypadku dla użytkowników z aktywnym pakietem Tex@info). Dzięki swojej sieci centrów szkoleniowo-technicznych oraz współpracy z użytkownikami, TEXA bezustannie rozwija bazę danych zawierającą występujące problemy podczas napraw samochodów i opracowuje do nich rozwiązania oraz procedury naprawcze.
Dzięki kontaktowi z infolinią techniczną można dowiedzieć się, że istniejący problem może być spowodowany niewłaściwym ustawieniem luzów zaworowych. Problem jest typowo mechaniczny, jednakże trudny do zdiagnozowania. W omawianym przypadku na zimnym silniku luzy praktycznie nie istniały, co miało wpływ na pracę silnika. Po lekkim rozgrzaniu silnika zawory pozostawały niedomknięte, co uniemożliwiało prawidłową pracę silnika. W tym momencie znów przychodzi z pomocą oprogramowanie IDC4 Plus Car z informacjami o luzach zaworowych.
Warsztaty autoryzowane mają możliwość korzystania z wiedzy całej sieci i to właśnie stanowi ich wielką siłę. Użytkownicy TEXA też są uprzywilejowani, bo podobnie jak warsztaty autoryzowane mają możliwość skorzystania z wiedzy całej sieci TEXA. Dzięki tym informacjom można podejść do każdego problemu, analizując symptomy. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że napotkana usterka zostanie szybko usunięta. Dlaczego więc nie skorzystać?

Marcin Gębala
TEXA

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony