Części i regeneracja

wczoraj  05.08.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Problem z zaciskiem hamulcowym z silniczkiem hamulca postojowego?

W pojazdach wyposażonych w elektryczny hamulec postojowy (ang. EPB) może dochodzić do blokowania zacisku tylnego hamulca, co powoduje głośną pracę układu hamulcowego oraz przyspieszone lub nierównomierne zużycie zewnętrznych klocków hamulcowych. Podczas ruszania z uruchomionym wcześniej elektrycznym hamulcem postojowym pojazd może przez chwilę ściągać w jedną stronę. Elektryczny hamulec postojowy nie odblokowuje automatycznie jednocześnie obydwu kół.

Przyczyna

Źródłem opisanych wyżej problemów jest brak całkowitego zwolnienia elektrycznego hamulca postojowego. Moduł sterowania elektrycznego hamulca postojowego całkowicie zwalnia hamulec postojowy w momencie, gdy napięcie na silniczku napędowym spada poniżej określonego progu, ponieważ spada moment obrotowy trzpienia uruchamiającego. Podczas zwalniania elektrycznego hamulca postojowego trzpień może przez chwilę obracać się swobodnie, co powoduje spadek jego momentu obrotowego poniżej poziomu progowego zanim hamulec zostanie całkowicie zwolniony.

Rozwiązanie

W celu weryfikacji, czy elektryczny hamulec postojowy jest po jego wcześniejszym włączeniu automatycznie zwalniany z obydwu stron podczas ruszania pojazdu z postoju należy wykonać następujące kroki:

• Upewnić się, że drzwi kierowcy są zamknięte, a pas bezpieczeństwa fotela kierowcy jest zapięty, w innym przypadku funkcja automatycznego zwalniania elektrycznego hamulca postojowego może nie zadziałać poprawnie.
• Silnie wcisnąć pedał hamulca, włączyć przycisk elektrycznego hamulca postojowego, a następnie zwolnić pedał hamulca.

• Uruchomić silnik, powoli ruszyć i sprawdzić czy pojazd toczy się z oporem i ściąga w jedną stronę.
• Jeżeli pojazd ściąga dłużej niż przez 0,2 sekundy, wymiany wymaga zacisk hamulcowy na stronie, w którą ściąga samochód.
• Jeżeli pojazd nie ściąga, elektryczny hamulec postojowy jest w tym momencie zwalniany poprawnie
• Jadąc z niską prędkością sprawdzić, czy z tylnych hamulców słychać ocieranie.
• Jeżeli tak, zacisk na stronie, z której dochodzi hałas, jest niesprawny.
UWAGA: Jeżeli ustalenie, z której strony dochodzi hałas jest utrudnione lub niemożliwe, należy unieść pojazd i ręcznie obracać kołami w celu sprawdzenia, która tarcza hamulcowa obraca się swobodnie przy wyłączonym hamulcu postojowym.
• Unieść pojazd i zdemontować tylne koła. Mocno wcisnąć pedał hamulca i nacisnąć przełącznik uruchamiający elektryczny hamulec postojowy. Puścić pedał hamulca. Wcisnąć pedał hamulca i wyłączyć elektryczny hamulec postojowy. Następnie sprawdzić ręcznie, czy tarcze hamulcowe obracają się.
• Jeżeli tarcza hamulcowa nie obraca się, zacisk hamulca jest niesprawny.
• Jeżeli obydwie tarcze hamulcowe obracają się swobodnie, sprawdzić dodatkowo tarcze i klocki hamulcowe pod kątem uszkodzeń lub przebarwień, które są efektem blokowania hamulców.
• Jeżeli stwierdzono jeden lub więcej wymienionych objawów, dochodzi do blokowania hamulców, a zacisk hamulcowy na stronie dotkniętej problemem jest niesprawny.
•Zamontować nowy zacisk hamulcowy na stronie dotkniętej problemem, a także nowe tarcze i klocki hamulcowe.

Odpowietrzyć układ hamulcowy i ponownie przeprowadzić opisany test.

Więcej informacji technicznych można znaleźć na stronie partsfinder.bilsteingroup.com.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony