ReklamaB1 - ogumienie - citexpo.com.cn

Części i regeneracja

Warto wiedzieć

Wydarzenia

25 dni temu  25.06.2018, ~ Administrator   

Problemy z dymieniem silnika samochodu zabytkowego
Strona 1 z 2

Praca spalinowego silnika samochodowego związana jest z wykorzystaniem spalania paliwa węglowodorowego w tlenie dostarczanym wraz z zasysanym powietrzem atmosferycznym. Proces spalania zachodzi zarówno w silnikach samochodów współczesnych, jak i klasycznych, zabytkowych.

Niezależnie od poziomu komputeryzacji pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym w ruch wprawia go prosta reakcja spalania. Produktem tej reakcji są spaliny, które mogą być mniej lub bardziej szkodliwe, w zależności od tego, co było spalane, w jakich warunkach, w jakich proporcjach paliwo zmieszane było z tlenem i jaka była dokładność tego wymieszania.

Zakładając, że silnik spala mieszankę stechiometryczną, wiemy, że produktami spalania będą dwutlenek węgla i woda. Trudno posądzać o toksyczność tak ekologiczne spaliny. Dwutlenek węgla rozłożony zostanie przez rośliny na węgiel wykorzystywany do budowy łodyg i tlen uwalniany ponownie do atmosfery. Wodę można wykorzystać do podlewania roślin lub do picia. Problem w tym, że silniki spalinowe samochodów zabytkowych i klasycznych niezwykle rzadko spalają mieszankę stechiometryczną, a jeżeli nawet ogólna masa zassanego paliwa i powietrza wskazuje na stechiometryczność, to ich wymieszanie jest niedostateczne i powoduje toksyczność spalin.

Dlaczego silnik dymi?

Problemami pojawiającymi się na drodze do uzyskania czystych spalin w silniku samochodu zabytkowego są stopień jego zużycia i niedoskonałość sterowania proporcjami mieszanki paliwowo-powietrznej. Inną kwestią jest czystość samego paliwa, która zależy głównie od rzetelności dostawcy paliw, jakości zbiorników i dystrybutorów na stacji paliw, no i oczywiście od wyboru konkretnej stacji, na której tankujemy pojazd.
Mając to na uwadze, powody dymienia silników pojazdów zabytkowych i klasycznych możemy podzielić na następujące grupy:

  • spowodowane niedoskonałościami konstrukcyjnymi silnika,
  • wynikające z jego zużycia,
  • spowodowane złą regulacją,
  • będące efektem słabej jakości paliwa.

1. Niedoskonałości konstrukcji silników
Niedoskonałości konstrukcji silników pojazdów zabytkowych i klasycznych to chyba najobszerniejsza grupa przyczyn dymienia. Najważniejsze to ułomności układu smarowania, powodujące przedostawanie się dużych ilości oleju do komór spalania silników. Przykładowo, silnik ze smarowaniem rozbryzgowym będzie mocniej dymił przy wysokich obrotach, gdy większe siły odśrodkowe działające w układzie korbowym powodują intensywniejsze nanoszenie oleju z mokrej miski olejowej na gładzie cylindrów. Za sprawą niższego rozwoju metalurgii oryginalne zgarniające pierścienie tłokowe nie zapewniają odpowiedniej elastyczności i dostatecznego odseparowania przestrzeni smarowanej od przestrzeni spalania. Ten sam powód wymusza większe luzy pasowania w układach cylinder-tłok i zawór-prowadnica, co powoduje przedostawanie się oleju do komory spalania i do układu wydechowego. Spalaniu dużych ilości oleju sprzyja też brak uszczelniaczy zaworowych i obecność żeliwnych prowadnic zaworowych w dużej liczbie silników pojazdów zabytkowych i klasycznych. Niedoskonałości konstrukcji dotyczące układów zasilania powodują zły skład mieszanki paliwowo-powietrznej, a to wpływa na toksyczność i zabarwienie spalin. Gaźnik lub mechaniczna pompa wtryskowa nie gwarantują właściwych proporcji paliwa i powietrza w pełnym zakresie obrotów silnika oraz przy gwałtownych zmianach prędkości obrotowej silnika. Niestety, większość współczesnych układów wtryskowych sterowanych komputerowymi programami nie zawsze zapewnia odpowiedni skład mieszanki. Czarna barwa spalin wydobywających się z rur wylotowych samochodów ruszających spod świateł świadczy o tym aż nadto dobitnie.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony