
Jeśli wnętrze pojazdu nie jest nagrzewane do odpowiedniej temperatury, może to wynikać z zablokowanego wymiennika ciepła. Aby trwale rozwiązać problem, należy usunąć przyczynę.
Często za zablokowanie chłodnicy odpowiadają rdza lub osady kamienia, zwłaszcza jeśli układ chłodzenia nie został napełniony wodą destylowaną lub zawiera zbyt mało środka zapobiegającego zamarzaniu chłodnicy. W dwóch opisanych poniżej przypadkach może dojść do zatkania, nawet jeśli w układzie znajduje się zalecana mieszanina chłodziwa. Wówczas problemy utrzymują się nawet po przepłukaniu lub wymianie wymiennika ciepła.
Nieszczelny worek z krzemionkowy
W przypadku niektórych producentów zbiornik wyrównawczy chłodziwa zawiera worek krzemionkowy, który zapewnia wystarczającą zawartość krzemianu w płynie chłodziwie, a tym samym chroni podzespoły przed korozją. Jeśli worek jest uszkodzony, jego zawartość może dostać się do układu chłodzenia i zablokować wymiennik ciepła lub inne kanały przepływu chłodziwa. W takim przypadku podczas naprawy należy wymienić także zbiornik chłodziwa. Aby zapobiec uszkodzeniom w przyszłości, pojemnik należy regularnie wymieniać lub sprawdzać pod kątem tego, czy można użyć środka zapobiegającego zamarzaniu z dodatkami krzemianowymi zamiast pojemnika z workiem krzemionkowym.
Flokulacje przy G13
G13 to środek chłodzący zapobiegający zamarzaniu na bazie glikolu monoetylenowego i glicerolu. Ten ostatni składnik jest substancją ziołową, która jest uważana za przyjazną dla środowiska. Wadą jest jednak to, że z czasem może dochodzić do flokulacji – efekt ten ulega intensyfikacji w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi z blokiem silnika wykonanym z żeliwa szarego. Zbrylone masy mogą gromadzić się w wymienniku ciepła i doprowadzić do jego zatkania. Płukanie układu chłodzenia i wymiana na inne chłodziwo (G12evo) pomaga rozwiązać problem w większości przypadków. Niekiedy konieczny jest dodatkowy montaż nowego wymiennika ciepła.
źródło: Mahle Technical Messenger
Komentarze (0)