Części i regeneracja

ponad rok temu  01.04.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Producent rolek osprzętu silnika – najwyższa jakość i bliżej klienta

Firma DEXWAL istnieje na rynku od 1990 roku i dziś postrzegana jest jako największy producent rolek osprzętu silnika. W minionym roku DEXWAL wyprodukował 1 mln rolek rozrządów i rolek pasków wieloklinowych! Na liniach produkcyjnych powstaje ponad 1700 referencji do wszystkich pojazdów użytkowanych w Europie, z czego większość jest brandowana logo dostawców na rynkach UE.

Największym impulsem dla anonsowania kolejnych nowości było objęcie polskiego producenta patronatem technicznym przez Nachi Fujikoshi Corp. w zakresie stosowania łożysk tej firmy do produkcji części samochodowych. Efekt? W polskich zakładach produkcyjnych stosuje się najbardziej zaawansowaną technologię, co gwarantuje bardzo wysoką i powtarzalną jakość produktów. Obojętnie, czy mowa o rolkach z bieżnią metalową, czy plastikową, DEXWAL udziela na swoje produkty 2-letniej gwarancji (bez limitu kilometrów!). Dla rolki z bieżnią metalową stosowana jest unikalna technologia tłoczenia, a efektem jej jest idealna powierzchnia styku rolki z paskiem. Rolka plastikowa ma też swoją niedostrzegalną gołym okiem tajemnicę, tj. specjalnie przygotowane przez firmę NSK łożyska z dwoma kanałami kotwiczącymi plastik do bieżni łożyska. Trwają też prace nad rolką napinającą o najwyższej jakości. Rolki klasy Premium będą miały zastosowanie w pojazdach pracujących w bardzo ciężkich warunkach lub w strefie tropikalnej. Bieżnia tej rolki wykonana jest ze stopu cynku i aluminium (ZNAL). Autorskie i chronione prawem patentowym rozwiązania powstają w ośrodku badawczo-rozwojowym firmy DEXWAL (w Busku-Zdroju), gdzie wszystkie wdrażane innowacje potwierdza się w trakcie wyczerpujących testów zniszczeniowych i zmęczeniowych.


- Do dziś wprowadziliśmy 12 racjonalizatorskich usprawnień polegających w dużej mierze na zmniejszeniu energo- i materiałochłonności procesów produkcji. W efekcie uprościliśmy dylemat cena-jakość – wyjaśnia Marek Kasik, Dyrektor Naczelny DEXWAL. - Dzięki wysiłkowi inżynierów nasze rolki cechują się unikalnymi walorami. W odróżnieniu od innych nasze zestawy rozrządu posiadają też specjalne, dodatkowe zabezpieczenia, które nie dopuszczają do zabrudzenia najbardziej czułej części łożyska, jaką jest RS (obudowa łożysk). Krótko mówiąc, w naszych zakładach produkujemy produkt aftermarketowy, ale lepszy od oryginału!

W procesie produkcji każda rolka jest kalibrowana. Proces kalibracji polega na stoczeniu jej rantu na idealny wymiar, przez co eliminuje się wszelkie bicia wynikające choćby ze skurczu materiału. Po metodzie wtryskowej metal i plastik obkurczają się w różnych stopniu, stąd walor takiej operacji.
Źródłem sukcesu rynkowego są wzmożone prace racjonalizatorskie i wyczerpujące testy. Zanim na rynku zadebiutuje kolejna referencja, każdy prototyp rolki poddaje się wyczerpującym próbom w symulatorze bicia bocznego, który precyzyjnie określa postępującą degradację elementu. Kolejny egzemplarz prototypowej rolki celowo pozbawia się smarowania, bo też najnowszym kierunkiem badań są wysiłki na rzecz ulepszenia ślizgów łożysk.
Czy najnowsze rolki klasy premium trafią pod maski milionów samochodów? Pomysłodawcy liczą, że nieco wyższa cena zrekompensowana będzie walorem niespotykanej dotąd wytrzymałości, co docenić powinni kierowcy, bo też ulepszaniem produktów tego typu nie bardzo dziś zainteresowani są… producenci samochodów.

- Warsztaty, które zaopatruję w zestawy rozrządu DEXWAL, przekonuje fakt, że markowy produkt dostarczany z pełnym oznaczeniem katalogowym (m.in. nr OE i zastosowanie) jest przynajmniej dwukrotnie tańszy od konkurencyjnych. Naszą hurtownię cieszy fakt, że nie zdarzyło się, by ktokolwiek reklamował jakość rolek – zauważa Artur Krzosa z firmy Aldar z Pszczyny. Szacuje się, że jeszcze w tym roku pokrycie rynku dla 92% modeli pojazdów jest całkiem realną wizją. W tym czasie liczba referencji standardowych produktów ma sięgnąć 2 tys. referencji. Obecnie w trzech zakładach produkcyjnych (o powierzchni ponad 8 hektarów) blisko 70% parku maszynowego zakładów DEXWAL pracuje na potrzeby przemysłu rolniczego i komunalnego. W Busku-Zdroju powstają też rozsiewacze i piaskarki. To w sumie kilkadziesiąt rodzajów maszyn samojezdnych i przystawek. Całkowita odporność na agresywne środki chemiczne i chronione prawem patentowym rozwiązania konstrukcyjne każą ośrodkowi badawczo-rozwojowemu wróżyć niemałą rewolucję na rynku motoryzacyjnym. Dość powiedzieć, że kierownictwo firmy rozważa produkcję rolek z myślą o rynku azjatyckim. Polski produkt pomyślnie przeszedł już testy, a kolejne misje handlowe chwalą osiągnięcia zespołu inżynierów.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i DEXWAL

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony