W jednym z sierpniowych wydań Rzeczpospolitej ukazał się artykuł pt. ?Eksperci nie wierzą w chevrolety z Fabryki Samochodów Osobowych?, który zawiera opinie ekspertów PricewaterhouseCoopers odnośnie prognoz produkcji samochodów w Polsce w najbliższych latach. Pozwalamy sobie przedstawić stanowisko Izby do zawartych w artykule informacji.
Raport PricewaterhouseCoopers zakłada, że produkcja pojazdów w Polsce w najbliższych latach zatrzyma się na poziomie około 690 tys. rocznie. Analizy przeprowadzane przez Polską Izbę Motoryzacji wskazują natomiast na dalszą tendencję wzrostową. Przypominamy, że przemysł motoryzacyjny jest jednym z ważniejszych sektorów gospodarki w Polsce. Zatrudnienie w branży motoryzacyjnej w ciągu ostatnich lat rośnie i według analiz Polskiej Izby Motoryzacji przekroczyło na koniec 2005 r. 150 tys. osób, w tym blisko 26 tys. zatrudnionych w sektorze produkcji pojazdów i silników (więcej na ten temat w artykule ?Wzrost zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym trwa? na str. 14). Dane posiadane przez PIM nie wskazują, aby w latach 2007 ? 2008 produkcja miałaby się zatrzymać na poziomie wskazanym przez PwC. Plany wszystkich 4 producentów pojazdów w Polsce (Fiat Auto Poland, GM Manufacturing, VW-Poznań, FSO) zakładają, że za 2 lata z taśm produkcyjnych powinno zjeżdżać docelowo 750-790 tys. rocznie. Jak będzie się kształtować w następnych latach, w tak wrażliwym sektorze, trudno Izbie wyrokować. Na jakich podstawach opierają swoje pesymistyczne prognozy eksperci PwC, trudno nam odpowiedzieć. Pragniemy jednak przypomnieć, że w grudniu 2005 r. PIM prowadziła już polemikę z poprzednim raportem PwC, który zakładał, że 2006 r. produkcja pojazdów spadnie o kilkadziesiąt tysięcy aut. PIM prognozował natomiast wzrost produkcji do 650-660 tys. Bieżące dane po pierwszych 6 miesiącach 2006 r. wskazują, że prognozy PwC co do roku 2006 były błędne. Co więcej, dane te wskazują, że wzrost produkcji będzie jeszcze wyższy od założonych przez Polską Izbę Motoryzacji. Podsumowując, wszelkie posiadane przez Polską Izbę Motoryzacji dane i wykonane na tej podstawie analizy pozwalają założyć, że najbliższe 2-3 lata będą następnymi latami WZROSTU produkcji samochodów osobowych i dostawczych w Polsce, a nie jej stagnacji jak przewiduje PwC.
Rafał Orłowski
Polska Izba Motoryzacji
Komentarze (0)