Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Projektowanie warsztatu (1)

Lokalizacja obiektu warsztatowego

Jeszcze w niedalekiej przeszłości wszelkiego typu usługi i naprawy związane z obsługą pojazdów wykonywane były w zwykłych małych garażach umiejscowionych niemalże na każdej większej ulicy. Modne i bardzo oblegane przez użytkowników samochodów tego typu punkty usługowe odchodzą z coraz większym impetem do lamusa. Obecnie w warunkach nasilającej się stale konkurencji sam obiekt, w którymświadczone są wszelkiego rodzaju usługi motoryzacyjne, ma niebagatelne znaczenie. Właściwe, a zarazem optymalne rozlokowanie przestrzenne jest konieczne nie tylko ze względu na zachowanie prawidłowości realizacji procesów naprawczo-technologicznych, lecz również ze względów marketingowych. Obiekt warsztatowy jest bowiem podstawowym, a zarazem najważniejszym i najłatwiej zauważalnym przez potencjalnego klienta elementem wizerunku firmy. W zależności od rodzaju planowanej inwestycji i zakresu prowadzonej działalności istnieją dwa warianty realizacji dostosowania obiektów warsztatowych do przewidywanych potrzeb. Pierwszym rozwiązaniem jest adaptacja istniejącego już obiektu i jego pomieszczeń. Drugim rozwiązaniem jest budowa całkiem nowego obiektu. Ze względów ekonomicznych (koszt zakupu obiektu i wszelkich prac remontowo-adaptacyjnych) adaptacja i dostosowywanie pomieszczeń obiektu na konkretne potrzeby inwestora jest z reguły znacznie mniej korzystnym rozwiązaniem. Dowolny istniejący już obiekt bardzo trudno jest zaadaptować na budynek serwisowo-warsztatowy, ze względu na jego specjalistyczne funkcje i rozwiązania i jest to z reguły zabieg bardzo kosztowny. Ponadto istniejące już obiekty znacznie odbiegają architekturą od obecnie budowanych nowoczesnych budynków warsztatowych. W związku z tym większość nowo powstających obiektów motoryzacyjnych o charakterze salonowo-warsztatowym znacznie częściej powstaje “od zera”. Mimo ciągłego dość intensywnego wzrostu liczby samochodów na naszych drogach i wynikającego z tej sytuacji coraz większego zapotrzebowania na usługi w sektorze motoryzacyjnym, potencjalni klienci warsztatów stają się coraz bardziej wymagający. Klienci, mając wybór, decydują się na wizytę w warsztacie samochodowym najlepiej z ich punktu widzenia dla nich usytuowanym (np. w pobliżu miejsca pracy lub zamieszkania), ale jednocześnie w takim, w którym zostaną lepiej obsłużeni. Pomimo dużego zapotrzebowania na usługi motoryzacyjne istnieje już pewne nasycenie rynku, dlatego też, myśląc o tworzeniu nowego obiektu warsztatowego, trzeba mieć na uwadze, że czasy, gdy każdy warsztat stworzony gdziekolwiek, nawet w przydomowym warsztacie, mógł liczyć na stały dopływ nowych klientów i rosnący dochód, bezpowrotnie minęły.

Niestety, nawet taka inwestycja jak budowa nowego obiektu warsztatowego niesie ze sobą ryzyko niepowodzenia ekonomicznego. Dlatego każdy inwestor powinien przed podjęciem ostatecznej decyzji przeprowadzić pewne prace przygotowawcze związane z przeanalizowaniem możliwości i warunków inwestowania. Podstawową sprawą jest przede wszystkim określenie przewidywanego programu podstawowej działalności usługowej wraz z perspektywami stopniowego jej rozszerzania na różne usługi towarzyszące. Trzeba na tym etapie określić się jednoznacznie, jaki zakres i rodzaje usług będą w danym obiekcie warsztatowym realizowane. Ważne jest czy będzie prowadzona sprzedaż i serwis, czy tylko serwis. Jeśli sprzedaż, czy obejmie zarówno pojazdy, jak i części oraz akcesoria motoryzacyjne. W branży usług serwisowych istotny jest zakres ich prowadzenia (ogólne, mechaniczne, blacharskie, lakiernicze, elektronika lub specjalistyczne).

Po ustaleniu tych kryteriów przeznaczenia obiektu należy przystąpić do etapu drugiego, którym jest określenie jego wielkości. Trzeba tu brać pod uwagę przede wszystkim liczbę stanowisk obsługowo-naprawczych, magazynów i związaną z tym liczbę pracowników oraz zakres planowanych dodatkowych usług (sprzedaż pojazdów, części i akcesoriów samochodowych). Następnym krokiem jest określenie niezbędnego do realizacji zamierzonych planów terenu wokół planowanego obiektu z uwzględnieniem wystarczającej liczby miejsc parkingowych, ciągów komunikacyjnych i dojazdowych. Po określeniu własnych wstępnych ustaleń co do samego obiektu, należy przystąpić do wyboru i ustalenia jego lokalizacji i wynikających z niej konsekwencji. Przy wyborze konkretnej działki i jej usytuowania należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- możliwości budowy i eksploatacji obiektu – budowa jakiegokolwiek obiektu podlega ścisłym przepisom wynikającym z prawa budowlanego, dlatego jedyną i pewną informacją co do możliwości postawienia na działce obiektu serwisowego jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydanej przez właściwy terytorialnie organ administracji państwowej;
- możliwości wkomponowania w nią zaplanowanego obiektu serwisowego – poza rozmieszczeniem na działce
samego obiektu konieczne jest również uwzględnienie ciągów komunikacyjnych i dróg wewnętrznych, a także stanowisk odstawczych dla pojazdów oraz miejsc parkingowych. Jest to o tyle ważne, że bez zapewnienia tych warunków dodatkowych nie uzyska się pozytywnej opinii na etapie zatwierdzania i przekazywania całości inwestycji do użytkowania;
- położenia działki i wynikającej z niego liczby potencjalnych klientów – celem nadrzędnym eksploatacji obiektu warsztatowego jest osiągnięcie dochodu, a ten wytwarzany jest przecież przez jak największą liczbę klientów. Najbardziej pożądane są lokalizacje przy drogach wzmożonego ruchu kołowego lub przy skupiskach ludzi (osiedlach mieszkaniowych). Jednak nie należy dążyć do takiej lokalizacji za wszelką cenę. Warsztat obsługi samochodów to nie stacja paliw czy restauracja, gdzie klienci wstępują po drodze. Obsługuje on zwłaszcza klientów lokalnych, a nieliczni przejezdni zaglądają do niego tylko w tak nagłej potrzebie, że nieznaczne zboczenie z głównej trasy nie jest dla nich nadmiernym kłopotem. Istotne jest tylko to, aby do obiektu warsztatowego prowadziła czytelna informacja i w miarę dobra droga dojazdowa. Znacznie lepiej jest nabyć obszerną działkę pod obiekt warsztatowy położoną nieco na uboczu, niż ciasną leżącą przy drodze głównej;
- uzbrojenia działki – obiekt serwisowy może powstać w dowolnym miejscu, jednak aby nie był konieczny znaczny wzrost kosztów inwestycji, wskazane jest, żeby położenie działki zapewniało dostęp do niezbędnych dla funkcjonowania obiektu mediów (wody, energii elektrycznej, ścieków) oraz drogę dojazdową umożliwiającą dogodny dojazd.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony