Powstające nowe obiekty warsztatowe są często bardzo dojrzałe i trafione pod względem technologicznym i architektonicznym. Równie często, niestety, napotkać można na niezbyt efektowne, lecz zrobione na pokaz obiekty, w których przerost formy nad funkcją świadczy jedynie o zasobności finansowej jego właściciela. Zdarzają się także i takie obiekty, które rozbudowywane są z zupełnie przypadkowych obiektów zaadaptowanych na warsztat samochodowy, bez jakiejkolwiek wizji ostatecznej ich formy architektonicznej i funkcjonalnej.
Przy inwestowaniu w nowo powstający obiekt warsztatowy, nawet przy posiadanej pełnej własnej jego wizji, warto, a nawet trzeba korzystać z wiedzy i umiejętności kompetentnych projektantów, aby osiągnięte w przyszłości rezultaty były najlepsze zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym. Skorzystanie z tej wiedzy i tych doświadczeń zagwarantuje z pewnością udoskonaleniem własnych wizji oraz umożliwi dokonanie racjonalnego podziału całości przedsięwzięcia na etapy. Brak świadomości wśród inwestorów o konieczności skorzystania z wiedzy fachowców i zbyt duża wiara we własną wiedzę i możliwości bardzo często zbyt wiele kosztują. Powstające na tym etapie błędy można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią te, które należy usunąć, aby uzyskać zgodę na użytkowanie obiektu. Drugą grupą błędów są te, które nie wpływają bezpośrednio na uzyskanie odpowiednich zezwoleń na użytkowanie obiektu, ale które będą rzutowały na właściwe funkcjonowanie obiektu warsztatowego przez wiele następnych lat. Podstawą projektowania i funkcjonowania każdego obiektu serwisowo-warsztatowego jest fakt, że ma on służyć przede wszystkim klientowi. Dobrze zaprojektowany i wykonany obiekt zapewnia jego właściwe funkcjonowanie. To z kolei jest gwarancją, że klient będzie go chętnie odwiedzał, a dzięki temu pewne jest powodzenie całego przedsięwzięcia z punktu widzenia inwestora. Wielkość obiektu serwisowo-warsztatowego wynika oczywiście z charakteru jaki ma on spełniać, rodzaju świadczonych usług i ilości specjalizacji wykonywanych przy obsłudze pojazdów samochodowych. Bez względu jednak na różnice wynikające ze szczegółów dla różnych rodzajów specjalizacji przeciętny obiekt warsztatowy powinien posiadać:
- halę główną z kilkoma stanowiskami serwisowymi do realizacji wszelkich usług pierwszego kontaktu (napraw zawieszeń, wymiany amortyzatorów, napraw i obsługi układów hamulcowych, wymiany płynów eksploatacyjnych, wymiany układów wydechowych);
- stanowisko diagnostyki podwozi, zapewniające regulację geometrii ustawienia kół, ustawienie świateł, kontrolę skuteczności działania hamulców i badanie stanu technicznego amortyzatorów;
- stanowisko diagnostyki silników, osprzętu elektrycznego i elektroniki samochodowej;
- stanowisko specjalistyczne (blacharsko-lakiernicze, konserwacji podwozi, mycia nadwozi, serwis ogumienia);
- magazyn narzędzi, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych;
- pomieszczenia socjalne i biurowe dla pracowników;
- pomieszczenia recepcji bezpośredniej dla klientów, połączone ewentualnie ze sklepem z artykułami motoryzacyjnymi lub punktem gastronomicznym;
- stanowiska parkingowe na zewnątrz obiektu głównego dla klientów usytuowane od frontu.
Pomiędzy tymi odrębnymi fragmentami całości obiektu warsztatowego muszą być zapewnione wygodne i zapewniające swobodne poruszanie się wewnętrzne i zewnętrzne ciągi komunikacyjne.
Bardzo ważne przy planowaniu i realizacji całości obiektu jest grupowanie i łączenie poszczególnych stanowisk i z pozoru niezależnych od siebie fragmentów obiektu w wyodrębnione sekcje, tak aby stworzyć:
- uniwersalne stanowiska obsługowe,
- punkt przyjmowania pojazdów połączony z punktem obsługi klientów i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych,
- magazyny z zapleczem biurowym i administracyjnym,
- zaplecze socjalno-sanitarne dla pracowników.
Planując i projektując budowę obiektu warsztatowo-serwisowego należy już na tym etapie przewidzieć i zaplanować czy obiekt będzie spełniał swe podstawowe zadanie polegające tylko na ogólnej obsłudze pojazdów samochodowych, czy program podstawowych usług obsługowo-naprawczych będzie rozszerzony również o usługi dodatkowe lub specjalistyczne. Ponieważ w ostatnich latach zniknął zdecydowanie deficyt w zakresie usług serwisowo-warsztatowych, a w związku z tym kolejki i zapisy na wizytę w warsztacie są już rzadkością, dlatego decydując się na inwestycję w obiekt tego typu, należy dokładnie przeanalizować zakres możliwych do realizacji usług dodatkowych. Z pewnością każde rozszerzenie zakresu wykonywanych usług w planowanym obiekcie powoduje zapewnienie ich kompletności w jednym miejscu, a przez to utrwala zainteresowanie dotychczasowych klientów, a także stały dopływ nowych. Rozszerzenie zakresu oferowanych usług może iść w różnych kierunkach i jest uzależnione od przewidywanego zapotrzebowania na nowe usługi, możliwości technicznych obiektu i terenu, jak również i możliwości finansowych inwestora. Przy analizie szans powodzenia związanego z zainteresowaniem klientów dodatkowymi usługami trzeba przeanalizować czy w pobliżu nie ma już obiektu oferującego podobne usługi. Biorąc pod uwagę dodatkowe usługi, przy ich planowaniu w powstającym obiekcie należy określić od razu jasno ich zakres i profil w celu dostosowania fragmentu obiektu do ich potrzeb, bowiem zupełnie inne wymagania będą niezbędne dla myjni samochodowej, serwisu specjalistycznego (montaż alarmów i zabezpieczeń, montaż sprzętu audio, naprawa i wymiana szyb, konserwacja antykorozyjna podwozi), punktu handlowego sprzedaży pojazdów nowych lub używanych oraz akcesoriów i części motoryzacyjnych czy punktu małej gastronomii.
Szczegółowe ustalenie konkretnych planów związanych z funkcjonowaniem całości obiektu pozwoli na uniknięcie późniejszych przeróbek i adaptacji budynku, a w związku z tym i zbędnych wydatków.
AK
Komentarze (0)