Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Projektowanie warsztatu (4)

Organizacja pracy. Specjalistyczne stanowiska naprawczo-obsługowe.

Poza pracą na stanowiskach uniwersalnych, drugą metodą organizacji pracy w warsztacie samochodowym jest obsługa pojazdów na stanowiskach specjalizowanych.

Przy takim założeniu organizacyjnym zakłada się podział zakresu czynności danego rodzaju obsługi technicznej na poszczególne stanowiska, wyposażone w specjalistyczny sprzęt i narzędzia, obsługiwane przez ukierunkowanych na daną specjalizację pracowników.

Do typowych stanowisk specjalistycznych zaliczyć można z całą pewnością stanowiska przyjęć w stacjach obsługi pojazdów, nazywane również stanowiskami recepcji bezpośredniej, a także stanowiska kontroli stanu technicznego układu jezdnego i hamulcowego.
Podobnie jak w przypadku stanowisk uniwersalnych, również stanowiska specjalizowane umożliwiają wykonywanie obsługi metodą potokową lub operacyjno-stanowiskową (najczęściej z równoległym usytuowaniem stanowisk roboczych).

Poza podziałem stanowisk specjalistycznych, polegającym na różnym usytuowaniu względem siebie stanowisk roboczych, istnieje jeszcze ich podział przy przyjęciu kryterium, jakim jest specyfika wykonywanego procesu technologicznego. Według tych kryteriów podziału, wyróżnić można:
- stanowisko przyjęć pojazdu, czyli tzw. recepcji bezpośredniej;
- stanowisko kontrolno-diagnostyczne do kontroli stanu technicznego;
- stanowiska obsługowo-naprawcze;
- inne (myjnie, konserwacji podwozia, blacharsko-lakiernicze itp.).
Stanowisko przyjęć (recepcja bezpośrednia) jest stanowiskiem łączącym bezpośrednio punkt przyjęć klientów z halą obsługową. Jest ono najczęściej wyposażone w podnośnik (dwukolumnowy elektrohydrauliczny, słupowy – chowany w posadzce lub nożycowy z tzw. zwalniaczem jednej lub dwóch osi). Stanowisko obsługowe tego typu ma umożliwiać dokładną weryfikację i stwierdzenie faktycznego stanu technicznego podwozia i związanych z nim układów: jezdnego, kierowniczego, zawieszenia i hamulcowego, a także kontrolę silnika i jego osprzętu. Dlatego wyposażone jest ponadto w urządzenia kontrolno-pomiarowe przeznaczone do tego celu, czyli: analizator spalin, dymomierz, diagnoskop, a także tester układów elektronicznych. Stanowiska przyjęć pojazdów służą wstępnej weryfikacji zgłaszanych przez klientów usterek.

Drugim specjalistycznym stanowiskiem w obiekcie warsztatowym jest stanowisko kontrolno-diagnostyczne. Umieszczane ono jest w bezpośrednim sąsiedztwie stanowiska przyjęć pojazdów, czyli na drodze wjazdowej do hali obsługowej i w razie potrzeby zapewnia możliwość postawienia pełniejszej diagnozy przyjmowanego do obsługi czy naprawy pojazdu, a także umożliwia sprawdzenie stanu technicznego każdego pojazdu wyjeżdżającego z warsztatu po wykonanej usłudze. Stanowisko tego typu zajmuje z reguły około 40-50 m2 i wyposażone jest w:
- stanowisko do kontroli geometrii ustawienia kół,
- urządzenie do kontroli stanu zawieszenia i amortyzatorów,
- przyrząd do kontroli skuteczności układu hamulcowego.
Wymagania stawiane przy kontroli geometrii ustawienia kół wymuszają spełnienie specyficznych warunków dotyczących płaskości i równości stanowiska, a dokładnie punktów, na których spoczywają koła pojazdu podczas pomiaru. Jest to warunek konieczny do spełnienia, bowiem wszelkie odstępstwa mogą negatywnie wpłynąć na przebieg pomiaru i regulacji kątów ustawienia kół. Tym specyficznym warunkom można sprostać na dwa sposoby. W praktyce warsztatowej kontroli parametrów geometrii ustawienia kół dokonuje się na stanowisku kanałowym lub na podnośniku diagnostycznym (czterokolumnowym lub nożycowym). Jedno i drugie rozwiązanie posiada swoje zalety. Na korzyść kanału przemawia brak czynności związanych z okresową kontrolą “płaskości” powierzchni oraz okresowych czynności regulacyjno-konserwacyjnych. Zdecydowanie na niekorzyść kanału przemawia natomiast konieczność wykonania odpowiedniego fundamentu i zapewnienia odpowiedniego oświetlenia, wentylacji i kratki ściekowej. W przypadku zastosowania na tym stanowisku podnośnika diagnostycznego zapewniony jest znacznie wyższy komfort pracy, dzięki łatwemu dostępowi do wszelkich podzespołów układu kierowniczego i jezdnego. Specjalistyczne stanowiska obsługowo--naprawcze to najczęściej uniwersalne stanowiska obsługowe doposażone w odpowiednie urządzenia, narzędzia i przyrządy pomocnicze związane ze specyfiką prac na danym wyspecjalizowanym stanowisku. Wszystkie pozostałe stanowiska specjalistyczne, które w praktyce wykorzystuje się w warsztacie samochodowym, to już wysoko wyspecjalizowane miejsca obsługowe służące konkretnym usługom. Jednym z nich jest stanowisko mycia pojazdów. Służy głównie myciu nadwozi po naprawie, ale może być również wykorzystywane niezależnie do dodatkowej samodzielnej działalności usługowej. Wygoda i efektywność pracy pokazują, że stanowisko do mycia pojazdów powinno być usytuowane w pomieszczeniu zapewniającym niezależny wjazd i wyjazd z obiektu oraz w taki sposób, aby nie kolidowało w jakikolwiek sposób z pracą pozostałych stanowisk roboczych w danym obiekcie warsztatowym.

Stanowisko myjni powinno być oddzielone od pozostałej części hali obsługowej przynajmniej elastyczną przegrodą w taki sposób, aby ograniczyć w jak największym stopniu przedostawanie się wilgoci do innych stanowisk, a zwłaszcza do stanowiska blacharsko-lakierniczego, dla którego wilgoć w strefach przygotowawczych jest wręcz niedopuszczalna.
Szczególną odmianą specjalistycznych miejsc obsługowych w warsztacie są stanowiska blacharsko-lakiernicze. Są one najczęściej wyraźnie oddzielone od pozostałych stanowisk w warsztacie. Wynika to zarówno ze względów bezpieczeństwa, jak również i technologicznych. Hala blacharska, na której wykonuje się prace szlifersko-spawalnicze, musi być podzielona na poszczególne stanowiska ściankami uniemożliwiającymi rozprzestrzenianie się światła ze spawania łukowego, opiłków oraz iskier. Ponadto każde ze stanowisk musi być podłączone do centralnego systemu mechanicznej instalacji wyciągowej. Na stanowiskach przeznaczonych do wykonywania prac przygotowawczych (szlifowania, szpachlowania, mycia rozpuszczalnikami) konieczne jest natomiast zainstalowanie bardzo wydajnych urządzeń wentylacyjnych.

(AK)
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony