Na przykładzie zestawu łożyska do kół o nr. 713 6100 20 firmy FAG omówimy problem przedwczesnego skorodowania zewnętrznego pierścienia łożyska oraz jego gniazda, prowadzące do zatarcia elementów tocznych i konieczności jego wymiany (fot. 1).
W przypadku łożysk do kół, montowanych podobnie jak 713 6100 20 w zwrotnicy, należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe nasmarowanie wszystkich wymaganych elementów zestawu. Do tego celu w komplecie znajduje się specjalny smar, którego skład został tak dobrany, aby zapewnić optymalne działanie w pełnym zakresie obciążeń i temperatur pracy łożyska (fot. 2).
Do zestawu 713 6100 20 dołączono instrukcję rysunkową, ukazującą poszczególne etapy montażu łożyska wraz z wymaganymi momentami dokręceń (fot. 3).
Istotne jest zastosowanie wskazanych momentów dokręcających poszczególnych nakrętek, co jest warunkiem koniecznym dla zapewnienia prawidłowego działania ułożyskowania koła. W celu zabezpieczenia łożyska przez skorodowaniem (fot. 4) należy pamiętać o właściwym ustawieniu pierścienia zabezpieczającego łożysko przed wysunięciem, a mianowicie rozwarciem skierowanym do dołu (fot. 5).
Tylko takie położenie pierścienia zapewni prawidłowy odpływ wody nagromadzonej w szczelinie pomiędzy łożyskiem a piastą koła.
Większość przypadków szybkiego pojawienia się ognisk korozji w obrębie łożyska i wynikających z tego niekorzystnych konsekwencji ma swoją przyczynę w zaleganiu resztek wody w szczelinie pomiędzy łożyskiem a pierścieniem zabezpieczającym.
Opisany powyżej prosty sposób ustawienia pierścienia rozwarciem ku dołowi pozwoli zredukować do minimum niepotrzebne koszty nagłej wymiany skorodowanego łożyska.
Komentarze (0)