Części i regeneracja

ponad rok temu  08.04.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przeguby homokinetyczne (cz. 2) – Możliwe przyczyny uszkodzeń

Żywotność przegubów homokinetycznych zależy przede wszystkim od warunków, w jakich pojazd jest eksploatowany. Jeśli przegub został uszkodzony, to skutki mogą być bardzo poważne i w najlepszym wypadku będzie to utrata napędu. W najgorszym wypadku nastąpi blokada koła lub poluzowanie i zerwanie wałka napędowego (tzw. półosi). W takich sytuacjach uszkodzenia elementów sąsiadujących z przegubem, jak przekładnia, miska olejowa itd., nie należą do rzadkości.

Uszkodzenia przegubów homokinetycznych można rozpoznać po drganiach i hałasie podczas jazdy. Przy najdrobniejszych oznakach nieprawidłowości zaleca się oddanie pojazdu do kontroli w specjalistycznym warsztacie. 80% uszkodzeń przegubów homokinetycznych powstaje na skutek zmiany skoku roboczego półosi, 8% w wyniku montażu, a kolejne 8% – na skutek pęknięcia osłony elastycznej przegubu osi i utraty środka smarnego, a co za tym idzie, do zanieczyszczenia przegubu. Tylko w pozostałych 4% wszystkich awarii za przyczynę można uznać wstrząsy i normalne zużycie części.

Możliwe przyczyny uszkodzeń półosi i przegubów homokinetycznych
Skok roboczy półosi jest zdefiniowany konstrukcyjnie   w specyfikacji technicznej. Jeśli zmieni się on przez oddziaływania zewnętrzne, może dojść do poważnych uszkodzeń. Wymagany skok może ulec zmianie na skutek następujących czynników:
- uszkodzenie poduszek silnika i/lub przekładni,
- centrowanie silnika i przekładni,
- nieprawidłowości w zawieszeniu kół (uszkodzenie piast, zwrotnicy, przegubów, tłumika itd.).


1. Uszkodzenia przegubów stałych
W przypadku przeciążenia półosi z reguły najpierw uszkodzeniu ulega przegub od strony przekładni. Nadmierne drgania i wstrząsy przenoszone są na przegub zewnętrzny. Z tego powodu mogą powstawać pęknięcia wewnętrznych elementów przegubu.
Najczęstszą przyczyną uszkodzeń przegubów jest uszkodzona lub pęknięta osłona elastyczna. Często dotyczy to przegubu zewnętrznego, ponieważ osłona elastyczna jest bardziej obciążana z powodu większego kąta odchylenia.

2. Uszkodzenia przegubów z kompensacją wzdłużną
Również w przegubach z kompensacją wzdłużną nieprawidłowości w całym zespole pomiędzy agregatami i obudową mostu prowadzą do błędnego działania.

2.1. Uszkodzenia przegubów kulowych z kompensacją wzdłużną
Zwiększenie skoku w przegubach kulowych z kompensacją wzdłużną prowadzi do tego, że rdzeń wystaje za daleko i napęd odbywa się tylko na jednym końcu przegubu. Na końcach bieżni powstaje nadmierne naprężenie i wewnętrzne elementy przegubu (koszyczek, rdzeń i kulki) ulegają zwiększonemu zużyciu lub uszkodzeniu.
Zmniejszenie skoku powoduje nacisk rdzenia przegubu na kołnierz przekładni. Również w tym wypadku przegub i wewnętrzne elementy przekładni są nadmiernie obciążone ze skutkiem szybkiego zużycia. Symptomami takiego uszkodzenia jest głośna praca, a następnie uszkodzenie przegubu i tym samym – utrata przeniesienia napędu.

2.2. Uszkodzenia przegubów trójramiennych, owalnych z kompensacją wzdłużną
W przegubach trójramiennych owalnych z kompensacją wzdłużną, które z reguły zamontowane są od strony przekładni, krzyżak trójramienny podczas pochylenia półosi porusza się tam i z powrotem na skutek ugięcia i rozprężenia elementu sprężystego lub kierowania w wewnętrznej bieżni obudowy. W przypadku nieprawidłowości w całym zespole pomiędzy agregatami i obudową mostu istnieje ryzyko zwiększenia lub zmniejszenia się skoku roboczego.
W przypadku zbyt dużego przesunięcia krzyżak trójramienny wyślizguje się z mocowania ze skutkiem utraty napędu. W najgorszym wypadku sąsiadujące elementy ulegną zniszczeniu. W przypadku zmniejszenia skoku krzyżak uderza o dno podstawy i powoduje uszkodzenie wewnętrznych elementów przekładni.

2.3. Uszkodzenia przegubów z kompensacją wzdłużną typu DO
Często niewiedza i/lub niedbałość podczas montażu i demontażu tych komponentów prowadzi do uszkodzeń, których można byłoby uniknąć lub do przedwczesnego zużycia.
Możliwe przyczyny uszkodzenia koszyczka:
- naturalne zużycie na skutek warunków pracy elementu (niezwykle rzadko),
- uderzenia lub wstrząsy spowodowane nierównościami jezdni,
- uderzenia podczas montażu i demontażu przegubu,
- niewystarczające lub nadmierne smarowanie,
- nadmierne naprężenia spowodowane zwiększeniem lub zmniejszeniem skoku.

3. Uszkodzenia osłony elastycznej przegubu osi
Uszkodzenia osłon elastycznych, przede wszystkim w przypadku osi kierowanych, należą do najczęstszych przyczyn uszkodzeń. Często przyczyną jest tutaj nieprawidłowy montaż opasek. Jeśli opaski zamocowane są z nieprawidłowym momentem obrotowym lub użyto obręczy z tworzywa sztucznego, brakuje wówczas niezbędnego docisku i osłona elastyczna ześlizguje się z przegubu.
Również niewystarczające odpowietrzanie wnętrza przegubu podczas montażu lub uszkodzenia materiału z powodu zastosowania nieodpowiednich smarów powodują, że przedwczesne zużycie jest wręcz „zaprogramowane”.
Aby osiągnąć właściwą żywotność, osłony elastyczne przegubu osi muszą być solidnie i szczelnie zamknięte, jak również zamontowane z wymaganą elastycznością. Tylko w ten sposób mogą one prawidłowo spełniać swoje zadanie.
Przyczyny uszkodzeń:
- naturalne zużycie materiału lub starzenie (porowatość, pęknięcia),
- nadmierne smarowanie,
- niewystarczające odpowietrzanie podczas montażu (zmniejszenie kąta załamania),
- nieodpowiednie lub błędnie zamocowane opaski.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony