Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Przepływomierze powietrza
Stosowanie niewłaściwych części zamiennych w samochodzie może obniżyć moc silnika, zwiększyć zużycie paliwa i zanieczyszczenie powietrza, a nawet uszkodzić katalizator.

Jednym z czujników w układzie zasilania silnika jest przepływomierz służący do pomiaru powietrza w kolektorze dolotowym. W starszych jednostkach napędowych stosowano przepływomierze objętościowe zwane też popularnie klapowymi, ponieważ kąt odchylenia klapy pod wpływem strumienia powietrza jest miarą wydatku objętościowego. W najnowszych konstrukcjach, zarówno w silnikach benzynowych, jak również diesla, zostały one wyparte przez przepływomierze masowe.

Przepływomierze masowe dzielimy na dwa typy: z elementem grzejnym w postaci gorącego drutu (przepływomierze HLM), lub gorącej warstwy (platynowa warstwa oporowa w przepływomierzach HFM). Oba działają na tej samej zasadzie. Strumień powietrza przepływający przez nagrzany element pomiarowy unosi ze sobą ciepło. Prąd płynący przez element grzejny utrzymuje stałą temperaturę przetwornika. Wartość prądu nagrzewania jest funkcją masowego wydatku powietrza, a układ przetwarzania sygnału wytwarza napięcie, odpowiadające charakterystyce czujnika określonej wartości wydatku masowego.

Trwałość przepływomierza masowego jest obliczona na 120 tys. km, jednak nieregularne wymiany i stosowanie niskiej jakości filtrów powietrza powoduje, że ulegają one zużyciu nawet po przebiegu 60 tys. km.
Obecnie na rynku pojawiło się wiele zamienników przepływomierzy masowych do najbardziej popularnych w Polsce samochodów. Występują one w postaci wkładek lub kompletnych urządzeń z obudowami. Inżynierowie Boscha przebadali kilka różnych zamienników występujących na rynku i porównali je z oryginałami. Niestety, jakość niektórych z nich jest bardzo niska. Materiały i tworzywa sztuczne ulegały deformacji lub pęknięciom pod wpływem zmian temperatur, jakie mają miejsce podczas codziennej eksploatacji w różnych porach roku.

W porównaniu kładziono nacisk na dokładność charakterystyk, czyli wartość sygnału do rzeczywistego przepływu. Badania wykazały, że odchylenia charakterystyk od oryginału sięgały nawet do 40%. Skutkiem tego jest:
- obniżenie mocy silnika nawet do 50%,
- większe zużycie paliwa średnio o 15%,
- niespełnianie norm czystości spalin,
- podwyższenie emisji cząsteczek stałych w przypadku diesli,
- uszkodzenie katalizatora.
Zaleca się wymianę kompletnego przepływomierza z obudową. Podczas eksploatacji wnętrze obudowy oraz sitka od strony filtra powietrza ulegają zabrudzeniu oparami pochodzącymi z odpowietrzenia skrzyni tłokowo-korbowej silnika, co powoduje zwiększenie oporów przepływu powietrza do silnika.

Przemysław Ćwikowski
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony