Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Przetaczanie tarcz hamulcowych bezpośrednio na pojeździe
Jednym z najważniejszych systemów w samochodach ciężarowych i autobusach jest układ hamulcowy.

18457 left Nowoczesne samochody ciężarowe, autobusy i przyczepy wyposażone są w układ hamulcowy wykorzystujący tarcze hamulcowe (zamiast bębnów). Ta zamiana wpłynęła na korzystną redukcję masy pojazdu, łatwiejszą kontrolę stanu hamulców i ich konserwację oraz przede wszystkim – skrócenie drogi hamowania. Projektanci oraz producenci nowych pojazdów, ale również klienci, przywiązują dzisiaj większą wagę do bezpieczeństwa, kosztu transportu i komfortu podróżowania. Odpowiednio przygotowany, sprawny układ hamulcowy jest podstawą do spełnienia tych celów. Aby pomóc je realizować, firma MAD stworzyła profesjonalną tokarkę do tarcz hamulcowych, pracującą bezpośrednio na pojeździe. To nowoczesne urządzenie zapewnia przewagę konkurencyjną w postaci wizerunku profesjonalnego serwisu korzystającego z najnowszych rozwiązań, ale przede wszystkim – daje możliwość zwiększenia dochodów firmy. Podczas hamowania tarcie klocków o tarczę generuje ogromne ciepło i powoduje zużycie obu materiałów, które w przypadku tarcz może skutkować powstaniem nierówności i zniekształceń. Tego typu defekty są natychmiast odczuwane przez kierowcę w postaci drgań kierownicy czy wydłużenia drogi hamowania i powodują poważne zagrożenie.

18458 right Serwis i konserwacja hamulców
Wielu ludzi obawia się i powtarza, że tarcze hamulcowe po przetoczeniu będą zbyt cienkie i nie będą nadawały się do użytku – ALE TO NIEPRAWDA! Tokarka usuwa ok. 0,2 mm powierzchni tarczy podczas procesu toczenia (jeden cykl). Jeśli weźmiemy pod uwagę, że średnia grubość tarczy hamulcowej to 45 mm, a określona minimalna grubość tarczy na pojeździe to 35 mm, owe 0,2 mm nie stanowi problemu. Gdy tarcze są idealnie gładkie, powierzchnia styku z klockami hamulcowymi jest większa, co zdecydowania poprawia skuteczność i komfort podczas hamowania. Nie bez znaczenia jest kwestia ochrony środowiska i kosztów – zamiast wyrzucać nierówne tarcze i zakładać nowe, możemy je po prostu przetoczyć i używać dalej.

Kłopoty z hamulcami
Nieprawidłowa eksploatacja, niewłaściwy montaż, a także wady materiałowe – to główne przyczyny powstawania uszkodzeń tarcz i klocków hamulcowych. Część z nich jest odczuwalna podczas jazdy, jednak niektóre uszkodzenia mogą być niewyczuwalne, a mimo to mogą stanowić poważne zagrożenie. Dlatego niezbędne są okresowe kontrole stanu klocków i tarcz hamulcowych.
Podczas jazdy szczególnie wyczuwalne jest bicie tarczy, drgania kierownicy i pulsowanie (skakanie) pedału hamulca.

Bicie tarczy hamulcowej
Bicie tarczy może być spowodowane przez wiele czynników. Do głównych należą: nieoczyszczenie powierzchni piasty, do której przylega tarcza (przy montażu), zbyt duży luz na łożysku, niewyważenie koła, nieprawidłowa praca zacisku czy też gwałtowne ostudzenie gorącej tarczy po hamowaniu (np. gdy po ostrym hamowaniu wjedziemy w kałużę). Wówczas wyraźnie odczuwamy drgania podczas hamowania.

Nierówna grubość tarczy
Zjawisko to jest naturalną konsekwencją wynikającą ze struktury metalu, z którego zbudowana jest tarcza oraz oddziałujących na nią stale zmieniających się warunków, które towarzyszą hamowaniu. Wilgotność powietrza, zmienność temperatur, środki chemiczne na drodze oraz bardzo wysoka temperatura wynikająca z tarcia, powodują nierównomierne zużywanie się tarczy.

Chropowatość
Chropowatość tarczy wynika przede wszystkim ze struktury metalu (producenci tanich części oszczędzają na surowcach), ale także drgań układu zawieszenia oraz hamulcowego podczas hamowania. Chropowata tarcza powoduje hałas oraz znacznie obniża skuteczność hamowania, ponieważ powierzchnia tarcia klocków o tarczę jest znacznie mniejsza. Tokarka MAD DA9000 to rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić/zarobić pieniądze obu stronom. Zamiast kupować nową tarczę, wystarczy przetoczyć używaną dotychczas, a bezpieczeństwo i komfort jazdy powrócą. Wymiana tarczy na nową też nie zawsze przynosi pożądany efekt, albowiem zdarza się, że nowa tarcza wymaga przetoczenia niemalże od razu po założeniu – dotyczy to zwłaszcza tarcz pochodzących od tanich producentów. Tokarka MAD DA9000 zamocowana jest bezpośrednio w miejscu zacisków, co daje gwarancję, że płaszczyzna toczenia jest dokładnie taka, jak płaszczyzna klocków hamulcowych. Dzięki temu po przetoczeniu powierzchnia klocków będzie idealnie przylegała do tarczy całą swoją powierzchnią, maksymalizując efektywność hamowania. Tokarka MAD DA9000 powstała przy współpracy z wiodącymi na świecie producentami samochodów ciężarowych i autobusów. Firma MAD na bieżąco testuje nowe modele tych pojazdów i układów hamulcowych.

Główne zalety dla właściciela pojazdu:
- oszczędność pieniędzy – naprawa tarczy zamiast wymiany,
- całkowita eliminacja bicia tarczy, drgań podczas hamowania oraz hałasu,
- oszczędność czasu poświęconego na demontaż, montaż, regulację tarczy oraz kosztów pracy,
- gwarancja idealnego dopasowania płaszczyzny tarczy do klocków hamulcowych,
- zwiększenie bezpieczeństwa jazdy,
- zmniejszenie kosztów przejechanego kilometra dzięki redukcji kosztów eksploatacji i serwisowania,
- DA9000 przeznaczona jest do tarcz o grubości do 50 mm.

Główne zalety dla warsztatu:
- zwiększenie dochodów dzięki pozyskaniu nowych klientów i oferowaniu nowych usług dotychczasowym,
- uniezależnienie od podwykonawców związane z serwisem i naprawą układu hamulcowego,
- zwrot inwestycji nawet w ciągu jednego roku,
- wzrost konkurencyjności na rynku oraz podniesienie prestiżu wynikające ze stosowania najlepszych na świecie rozwiązań,
- DA9000 posiada homologację/rekomendację osiemnastu czołowych producentów pojazdów,
- DA9000 został wyprodukowany zgodnie ze standardem ISO-9001.

Tokarka dostępna jest u autoryzowanego dystrybutora i serwisu firmy MAD w Polsce – w firmie SOSNOWSKI z Gdańska.

Tomasz Gawrylczyk
Marketing Manager, firma SOSNOWSKI www.sosnowski.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony