Paliwa i oleje

ponad rok temu  12.10.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Przewaga olejów dedykowanych nad olejami typu multi. Oferta olejów Ravenol ATF

Skrzynie automatyczne są najbardziej złożonymi technicznie mechanizmami w samochodzie. W zależności od rodzaju (hydrauliczna klasyczna, dwusprzęgłowa, CVT) głównymi ich elementami są: sterowanie hydrauliczne, konwerter momentu obrotowego, przekładnie zębate (także planetarne) i zespoły tarcz ciernych czy wariatorów.

Podstawowym zadaniem oleju ATF jest chłodzenie i smarowanie, ponadto znosi on wysokie naciski, przenosząc całą moc z silnika. Musi również spełniać jednocześnie zupełnie sprzeczne wymagania, np. zmniejszać tarcie między współpracującymi elementami oraz minimalizować uślizgi tarcz ciernych w koszach sprzęgłowych, a więc zachować tarcie na tyle wysokie, aby pozwolić na płynną i szybką zmianę biegów. Co istotne, ogranicza to straty w przekazywaniu mocy i zużycie pakietów sprzęgieł, a także zmniejsza temperaturę pracy oleju, co istotnie wydłuża czas bezawaryjnej pracy układu. Nieoptymalny skład oleju ATF doprowadzi do nieefektywnej pracy skrzyni.
W zależności od typu skrzyni oraz zastosowanych do jej budowy materiałów wymagania dotyczące parametrów i właściwości olejów ATF znacznie się różnią. Przez producentów skrzyń są one określane stosownymi specyfikacjami. Zastanawiając się nad wyborem oleju do skrzyni, mamy do wyboru dwie opcje: oleje dedykowane i uniwersalne typu „multivehicle”. Olej ATF musi spełniać właściwości określone przez producentów skrzyń i spełnia je, zazwyczaj jednak na minimalnym dopuszczalnym poziomie, określonym jako standard OE. Kwestią często pomijaną przy wyborze jest trwałość oleju ATF, czyli po jakim przebiegu zdegraduje się i straci swoje właściwości, nie zapewniając należytej ochrony. Szybciej zużywają się oleje uniwersalne, a to ze względu na zbyt szeroką rozpiętość zastosowań i, co z tego wynika, nieoptymalną charakterystykę pracy w danej przekładni.


Dzięki dynamicznej wymianie oleju mamy pewność, że skrzynia została wypłukana, a cały olej ATF wymieniony

Przykładem uniwersalnego oleju jednego z producentów jest ten możliwy do zastosowania w BMW X5 ze skrzynią GM oraz w Volvo S40 ze skrzynią AISIN AW. Oba samochody mają skrzynie różnych producentów, a olej w nich zalany poddawany jest różnym obciążeniom, będzie też zużywał się inaczej. Ponieważ poszczególne parametry oleju uniwersalnego czasem lepiej, a czasem gorzej pasują do wymagań konkretnej skrzyni automatycznej, potrafią zauważalnie stracić właściwości nawet w połowie interwału wskazanego przez producenta. Zdecydowanie lepiej poradzą sobie oleje specjalnie zaprojektowane dla konkretnej skrzyni dopasowanej do mocy silnika. Takimi produktami są oleje Ravenol ATF z serii Professional Line, które znacząco przewyższają parametry określone w standardzie OE, mają wyższą odporność na zużycie i potrafią znacznie wydłużyć okres bezawaryjnej pracy skrzyni automatycznej.
Warto pamiętać, że okres całkowitej eksploatacji auta jest określany przez producentów na około 8 lat, a przebieg w okolicach 200 tys. km. Brak wymiany oleju w skrzyni automatycznej na takim dystansie zazwyczaj oznacza jej poważne uszkodzenie. Jednocześnie regularna wymiana może znacznie wydłużyć okres bezawaryjnej eksploatacji skrzyni. Stosując dedykowane oleje ATF, przedłużamy okres bezawaryjnej pracy skrzyni. Biorąc pod uwagę fakt, że skrzynia powinna pracować przez setki tysięcy kilometrów, niewielka różnica w parametrach oleju przy takim przebiegu może spowodować znaczne różnice w zużyciu. Olejów multi ATF najlepiej używać tylko do tymczasowej wymiany lub jako uzupełnienie poziomu, jeśli dedykowany olej przekładniowy nie jest dostępny. Bezpośrednio po wymianie nie zauważymy większej różnicy w charakterystyce pracy skrzyni pomiędzy olejem uniwersalnym bądź dedykowanym. Będzie ona natomiast doskonale widoczna w dłuższym okresie.
Zalety płynące z zastosowania dedykowanego oleju ATF mogą przynieść realne korzyści w postaci: niższych całkowitych kosztów eksploatacji, obniżonych kosztów serwisowania, zmniejszonego zużycia paliwa i przyjemniejszej jazdy.
Oleje ATF, które są przeznaczone do danego rodzaju skrzyni i mają optymalnie skomponowaną formulację, składają się z mieszaniny olejów bazowych, dodatków jakościowych i modyfikatorów lepkości. Wpływ każdego z tych składników na parametry i funkcje gotowego produktu jest ważny, ale często poprawienie któregoś z nich jednocześnie wpływa na zmianę innych, dlatego właściwa formulacja oleju jest tak istotna. Kluczowymi dodatkami wpływającymi na parametry są: modyfikatory tarcia, detergenty, dyspergatory, dodatki antypienne, inhibitory utleniania, depresatory i dodatki przeciwzużyciowe. Ilość i rodzaj każdego z wymienionych dodatków musi być ściśle określona, tak aby mogły pełnić konkretne funkcje. Tylko w ten sposób możliwe jest osiągnięcie założonych parametrów oleju przeznaczonego do danej skrzyni automatycznej.
Warto również zwrócić uwagę na sposób wymiany oleju w tego typu skrzyni biegów. W warsztatach Ravenol Professionals możemy skorzystać z opcji dynamicznej wymiany. Dzięki niej mamy pewność, że skrzynia została wypłukana, a cały olej ATF wymieniony.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Skrzynie AISIN
Skrzynie CVT
Skrzynie DSG
Skrzynie MB
Skrzynie ZF

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony