Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przewody  na gigantyczne napięcie
Dla układu zapłonowego krytycznym okresem są nie mrozy czy upały, lecz wilgotne pory przejściowe. Powodem niemiłych niespodzianek są wtedy przeważnie przewody wysokiego napięcia.

Zły stan techniczny lub niewłaściwy dobór przewodów zapłonowych bywają jedną z najczęstszych przyczyn niedostatecznej mocy silnika, nadmiernego zużycia paliwa, a także kłopotów z uruchamianiem samochodów w deszczowe lub mgliste przedwiosenne lub jesienne poranki. Jakie cechy powinien mieć dobry przewód zapłonowy? Zarówno konstruktor pojazdu, jak i jego użytkownik mają wymagania na pozór podobne, tyle że w swych głównych punktach dokładnie rozbieżne.

Parametry elektryczne

Wiadomo, że w celu zapewnienia jak największej energii iskry i małego spadku napięcia, czyli maksymalnej sprawności układu zapłonowego, należy stosować przewody o jak najmniejszym oporze elektrycznym. To właśnie niski opór elektryczny sprawia, że energia przekazywana do świecy nie jest tłumiona. Dzięki temu iskra może trwać dłużej, a tym samym pewniejszy staje się zapłon. Jest to szczególnie ważne w przypadku silników spalających LPG oraz we wspomnianych już niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Jednak zmieniające się cyklicznie silne prądy i wysokie napięcia indukują wokół przewodu zmienne pola magnetyczne, które rozchodzą się w postaci fal elektromagnetycznych. Zakłócają one pracę znajdujących się w pobliżu radioodbiorników, telewizorów, telefonów komórkowych oraz innego sprzętu elektronicznego, zwłaszcza korzystającego z łączności bezprzewodowej. Dawniej zjawisko to łagodzono, stosując solne oporniki przeciwzakłóceniowe, łączone w szereg z poszczególnymi przewodami wysokiego napięcia, co – niestety – ograniczało też energię iskier zapłonowych. Optymalnym rozwiązaniem problemu okazały się dopiero przewody z rdzeniami ferromagnetycznymi o niskiej oporności, otoczonymi spiralnie cienkim drutem stalowym, który eliminuje promieniowanie elektromagnetyczne.

Drugim istotnym elementem przewodu wysokiego napięcia jest jego izolacja. Klasycznym materiałem używanym do tego celu od kilkudziesięciu już lat jest silikon. Ma on liczne zalety (np. niską cenę), ale i poważne wady. Za najważniejszą z nich należy uznać niską wytrzymałość mechaniczną i stosunkowo małą odporność na substancje chemicznie aktywne. Należy uważać, aby taki przewód nie miał kontaktu z rozgrzanymi elementami silnika. Dlatego konstruktorzy samochodów zaczęli umieszczać izolowane silikonem przewody w specjalnych listwach ochronnych. Nie należy w żadnym wypadku z osłon tych rezygnować, chyba że wymienimy przewody silikonowe na izolowane nowszymi materiałami termoplastycznymi, zapewniającymi maksymalną szczelność oraz odporność mechaniczną i termiczną kabla na działanie czynników zewnętrznych (temperatury, wilgoci, oleju, solanki).

Zamiany takie można stosować tylko wtedy, gdy dopuszcza je producent samochodu, co powinno być odnotowane przy poszczególnych katalogach producentów przewodów zapłonowych. Na przykład ich wybór według marki pojazdu z katalogu SENTECH daje pewność, że izolacja dokładnie spełnia wymogi konstruktora danego samochodu.

Rozpowszechnione przesądy

  • a) Klasy przewodów: A, B, C, D, E, F charakteryzują ich jakość. 

Oznaczenia te, zgodnie z normą ISO 3808, określają klasy odporności temperaturowej – od najniższej A, do najwyższej F. Izolacja w klasie F odporna jest na temperatury w zakresie od 40OC do 250°C, ale jest to tylko jeden z elementów składających się na jakość przewodu.

  • b) Im większa jest średnica zewnętrzna przewodu, tym lepszą ma on izolację i przewodność.

Grubsza warstwa tego samego tworzywa jest bardziej odporna na przebicie elektryczne niż cieńsza, ale własności izolacyjne poszczególnych materiałów są różne. Przewody 5-milimetrowe mogą mieć więc takie same własności jak 7-milimetrowe.

  • c) Do silników z instalacjami płynnego gazu LPG lub sprężonego gazu ziemnego CNG stosować należy przewody o większej odporności temperaturowej.

To nie szkodzi, ale też w niczym nie pomaga, ponieważ przy zasilaniu gazowym głowica w pobliżu świec i same świece nagrzewają się do temperatury o ok. 5OC wyższej niż przy zasilaniu benzyną. Ważniejsza jest natomiast oporność, gdyż energia iskry musi być w przypadku gazu wyraźnie wyższa niż przy benzynie, dlatego przewody o rdzeniu oporowym (węglowym), cechujące się oporem powyżej 7KΩ/m, są niewskazane w samochodach z instalacją LPG lub CNG.

Małgorzata Kluch
GG Profits Sp. z o.o.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony