Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Przewody wysokiego napięcia
– ważna część eksploatacyjna pojazdu. Wielu użytkowników samochodów przypomina sobie o istnieniu przewodów wysokiego napięcia dopiero w momencie, gdy zaczynają one odmawiać posłuszeństwa. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być nie do końca prawidłowe traktowanie tego elementu przez serwisy samochodowe.

Czytając plany obsługi pojazdów można znaleźć wiele informacji dotyczących wymiany olejów, filtrów, pasków rozrządu, świec zapłonowych. Z kolei o przewodach wysokiego napięcia często nie ma nawet wzmianki. Przewody wysokiego napięcia pracują w dość ekstremalnych warunkach. Mając ciągły kontakt ze zmiennymi temperaturami, wilgocią i solą, a ich izolacja musi być odporna na napięcia rzędu 30 kV. Jeśli w silniku pojawią się jakieś wycieki, to mogą one dodatkowo niekorzystnie wpłynąć na izolację przewodów. Innym niekorzystnym zjawiskiem może być uszkodzenie izolacji w wyniku ocierania o inne elementy silnika. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być niedokładne zamocowanie lub zastosowanie przewodów o niewłaściwej długości. Nawet w przypadku, gdy przewody są eksploatowane w miarę optymalnych warunkach (brak wycieków, zamontowana osłona pod silnikiem), ich izolacja i tak ulega stopniowemu starzeniu.

Przykładowo, oferowane przez Janmor przewody zapłonowe z izolacją silikonową posiadają odporność na przebicie do 70 kV. Stanowi to znaczny zapas w stosunku do napięć występujących podczas normalnej pracy układu zapłonowego. Z biegiem czasu, w wyniku wspomnianego wcześniej starzenia, odporność ta maleje, w wyniku czego może nastąpić przebicie. Zjawisko to zachodzi w przewodach wszystkich producentów, łącznie z tymi stosowanymi na pierwszy montaż. Dlatego po upływie około dwóch lat przewody wysokiego napięcia powinny zostać wymienione na nowe. Drugim obok czasu czynnikiem mającym wpływ na zużycie przewodów jest przebieg pojazdu. Dotyczy to w szczególności przewodów z rdzeniem węglowym, który ulega stopniowemu wypalaniu, a to z kolei skutkuje wzrostem oporności i osłabieniem iskry. Wartością graniczną jest tutaj przebieg rzędu 50-60 tys. km. Po jego przekroczeniu przewody, także te z rdzeniem miedzianym i ferrytowym, powinny zostać wymienione na nowe. W przypadku eksploatacji silnika na paliwie LPG lub CNG wymiany przewodów powinno się dokonać po roku lub przejechaniu 30 tys. km. Wynika to z wyższego o kilka kV napięcia potrzebnego do jonizacji tego rodzaju mieszanki paliwowo-powietrznej.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony