fot 1.
Do pojazdów specjalnych i uprzywilejowanych należą także te nieoznakowane, które ze względu na swoje funkcje narażone są na pracę w ekstremalnym środowisku. Są wśród nich chociażby nieoznakowane pojazdy Policji z wideorejestratorami, pojazdy Biura Operacji Antyterrorystycznej, samochody Służby Ochrony Państwa (fot. 1) czy innych służb mundurowych, które z założenia mają nie wyróżniać się w ruchu ulicznym.
Firma Media Distribution, na co dzień zajmująca się oznakowaniem pojazdów uprzywilejowanych i specjalistycznych, oferuje m.in. oklejanie pojazdów bezbarwną folią samoregenerującą. Jest to rodzaj materiału, który w sposób bezprecedensowy zrewolucjonizował rynek zabezpieczeń karoserii samochodowych. Mając grubość około 200 mikronów, nie tylko trwale chroni lakier przed degradacją pod wpływem czynników zewnętrznych, ale również przed uszkodzeniami wynikającymi z otarć podczas ruchu czy odprysków lakieru od „piaskowania” w czasie jazdy. Folia zbudowana jest z kilku warstw, ta zewnętrzna odpowiedzialna jest za samoregenerację pod wpływem ciepła. Cecha ta powoduje, że powierzchnia lakieru nie tylko jest zabezpieczona, ale także sprawia wrażenie czystej, nawoskowanej i co najważniejsze – nieporysowanej. Samochód wygląda tak, jakby od nowości nie wyjeżdżał na drogę. Jest to szczególnie ważne w przypadku pojazdów dla VIP- -ów, które poza ochronnymi pełnią także funkcje reprezentacyjne. Folie typu PPF (Paint Protection Film) mają na swojej powierzchni warstwę żywicy poliestrowej, która odpowiedzialna jest za silną hydrofobowość i zintensyfikowane błyszczenie.
Folie przezroczyste samoregenerujące, jakie aplikuje na samochody uprzywilejowane firma Media Distribution, cechuje większa odporność na plamy, kwaśne deszcze, ptasie odchody, sok drzewny, owady i brud. Wysoka jakość produktu umożliwia zapewnienie gwarancji na okres od 7 do 12 lat.
Folia zabezpieczająca samoregenerująca chroni nie tylko powierzchnię lakieru. Szeroki wachlarz produktów przeznaczony jest do oklejania lamp, chromowanych atrap i elementów wykończenia, felg aluminiowych oraz przednich szyb samochodowych. W przypadku tych ostatnich jest to bardzo ważny aspekt, w sposób zdecydowany obniżający koszty serwisowe użytkowanego samochodu. Folia zabezpieczająca naklejana na szybę stanowi ochronę przed odpryskami i pęknięciami. Pamiętajmy, że szyby w samochodach opancerzonych potrafią kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych i ważą czasami ponad 100 kg. Dlatego proces ich wymiany jest niezwykle skomplikowany, generuje dużą liczbę roboczogodzin. Warto przy tym zaznaczyć, że niedopuszczalny jest kontakt pomiędzy folią a klejami poliuretanowymi do wklejania szyb. Środki chemiczne, takie jak kleje, zmywacze czy primery (podkład do kleju do wklejania szyb), mogą wchodzić w reakcję chemiczną, która przyczyni się do uszkodzenia powierzchni folii i jej degradacji.
Podczas naprawy blacharsko-lakierniczej bardzo ważne jest sprawdzenie, czy pojazd został zabezpieczony folią samoregenerującą. Elementy lakierowane z zasady nie będą miały takiej warstwy, która na pewno zostanie usunięta podczas przygotowania powierzchni. Na elementach sąsiadujących wymagających cieniowania także konieczne jest usunięcie folii samoregenerującej.
Folie PPF dzięki swoim właściwościom fizycznym cechują się tzw. podbijaniem koloru, dlatego sugerujemy dobór odpowiedniego koloru w oparciu o rozklejony element.
Tak jak wspomniałem, folie typu PPF występują też na przednich szybach, dlatego podczas wymiany szyby niedopuszczalne jest łapanie jej za pomocą przyssawek. Może to spowodować odwarstwienie folii, co przy ponownym montażu będzie wymagało jej ponownego naklejenia na szybę.
Firma Media Distribution oferuje usługę oklejania folią zabezpieczającą samoregenerującą pojazdów typu supercars (fot. 2), pojazdów służb mundurowych, takich jak Straż Graniczna, z pasami wyróżniającymi, czyli samochodów terenowych 4x4 poruszających się po bezdrożach, narażonych na porysowania czy uszkodzenia oklejenia i lakieru (fot. 3).
Technicy aplikują folię także na szyby boczne w takich pojazdach jak karetki pogotowia, pojazdy wojskowe i samochody używane do motorsportu. Przezroczysta folia naklejona na szybę hartowaną w przypadku jej zbicia utrzymuje taflę w całości. Nie pozwala na degradację szkła na małe kawałki, zapobiegając zranieniu podróżujących pojazdem.
Podczas naklejania folii typu PPF stosuje się inne rakle do wygładzania elementów niż w przypadku typowych folii odblaskowych lub folii do zmiany koloru. Są one wykonane z różnej twardości mas poliuretanowych i mają większą liczbę kształtów. Sam proces też przebiega inaczej niż w przypadku folii konwencjonalnych, które nakleja się na sucho, często z wykorzystaniem ciepłego powietrza. W przypadku folii PPF używa się wody z izopropanolem oraz wody np. z szamponem. Aplikacja odbywa się na mokro bez wykorzystywania opalarek na rozgrzane powietrze.
Mateusz Kwieciak
dyrektor techniczny
Media Distribution
Komentarze (0)