Nowości produktowe

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

PRZYCZYNY awarii turbosprężarek
W związku z coraz bardziej powszechnym zastosowaniem turbosprę- żarek w nowo produkowanych samochodach, należy zwrócić uwagę na warunki jej pracy. Turbosprężarka jest tak zaprojektowana, aby mo- gła bezawaryjnie współpracować z silnikiem przez cały okres jego eksploatacji. Nie wymaga ona jakichkolwiek specjalnych remon- tów, a badanie powinno ograniczyć się tylko do kilku podsta- wowych czynności zgodnych z instrukcją użytkowania tur- bosprężarki dostarczonej przez producenta.

Czynności te powinny obejmować:

  • Okresowe zmiany oleju.
  • Konserwację systemu filtracji oleju (filtr oleju, przewody).
  • Kontrolę ciśnienia oleju.
  • Konserwację systemu filtracji powietrza (filtr powietrza, przewody).

W przypadku wystąpienia awarii, 90% z nich następuje z powodu poniższych przyczyn.13647 left

Uszkodzenia spowodowane przez obcy materiał
Tego typu uszkodzenia spowodowane obcym materiałem wpadającym do korpusu wydechowego lub ssącego są wyraźnie widoczne na kołach turbiny i kompresora. Przed wymianą turbosprężarki, należy sprawdzić drożność i czystość układów: ssącego i wydechowego silnika.

Nigdy nie należy prostować łopatek. Układ wirujący musi być wyważony dynamicznie!

Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane brudnym olejem
Na zdjęciu widać głębokie rysy na łożyskach spowodowane
przez zanieczyszczony olej. Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry powinny być dobrej jakości. Powinny być wymie-
nione podczas każdej naprawy turbosprężarki. Ponadto, olej i fil-
try trzeba wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producen-
ta samochodu.

13648 left

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  • zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju;
  • zużycie silnika;
  • niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju;
  • złej jakości olej silnikowy.

Przerwy w dostarczaniu oleju
Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (45 sekund) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.

Przyczyną może być:

  • wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem;
  • wymiana oleju i filtra oleju;
  • długi okres nieużywania samochodu;
  • nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki;
  • niskie ciśnienie oleju z powodu nieprawidłowego funkcjonowania systemu smarowania;
  • zanieczyszczenie oleju, np. glycol, paliwo.

13649 left
Niedobór ciśnienia oleju

Znaczny niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund), oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk, powoduje w systemie łożysk turbosprężarki pokazywane powyżej objawy przebarwienia. Niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, a przyczyną może być:

 

  • zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę;
  • niesprawna pompa olejowa;
  • niski poziom oleju w misce olejowej;
  • zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu.

13650 left
Przegrzanie
Nagromadzenie węgla (wypalony olej) jest spowodowane nadmierną temperaturą spalin lub zbyt szybkim wyłączaniem silnika po pracy. Zaleca się pozostawienie silnika po pracy na czas 2-3 minut na biegu jałowym (czas potrzebny do ostudzenia turbosprężarki). Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej powoduje również zablokowanie odpływu oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie się węgla powoduje tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgięć i pęknięć części turbosprężarki.

13651 leftPrzyczyny:

  • zablokowany lub zużyty filtr powietrza;
  • zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy;
  • złej jakości olej silnikowy;
  • zbyt rzadka wymiana oleju w silniku;
  • przedmuchy powietrza i spalin;
  • niesprawne wtryskiwacze;
  • źle zamocowany korpus turbiny;
  • niesprawny system smarowania i turbosprężarki;
  • niesprawny system odprowadzenia oleju (wady odpowietrzaniaskrzyni korbowej silnika).
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony