Klimatyzacja

ponad rok temu  09.04.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przygotowanie klimatyzacji samochodu do wiosny (cz. 1)

Klimatyzacja w samochodzie odpowiada za poprawienie komfortu jazdy i samopoczucia kierowcy w czasie upałów. Osusza i schładza powietrze w kabinie auta, a podczas deszczu szybko pozwala pozbyć się pary wodnej, która osadza się na wewnętrznych częściach szyb.

Podstawowym błędem, jaki popełniają właściciele pojazdów z klimatyzacją, jest przypominanie sobie o fakcie jej posiadania dopiero na wiosnę, gdy temperatura na zewnątrz wyraźnie wzrasta. Wówczas kierowcy kierują się do serwisu w celu dokonania jej przeglądu oraz czyszczenia. Jest to niewątpliwie zaniedbanie, które powoduje wiele komplikacji w dalszym procesie użytkowania samochodu.
W przypadku, gdy nie używamy klimatyzacji podczas prowadzenia samochodu, wskazane jest jej uruchamianie przynajmniej raz w tygodniu, na 5-10 minut. Chodzi o to, aby wymusić w układzie obieg czynnika chłodzącego wraz z olejem smarującym kompresor. Po dłuższym czasie nieużywania klimatyzacji kompresor może się zapiec i przestać działać. Jednak pierwszym symptomem jej nieużywania są osadzające się na parowniku zanieczyszczenia, które po pewnym czasie zaczynają się rozkładać. Sprzyja to rozmnażaniu się grzybów i bakterii – drobnoustroje dostają się do wnętrza auta przez kratki nawiewu i mogą być niebezpieczne dla zdrowia kierowcy i pasażerów. Szczególnie narażone są dzieci i osoby z obniżoną odpornością, które ulegają infekcjom górnych dróg oddechowych. Mówi się wtedy, że przeziębiliśmy się z powodu niskiej temperatury w samochodzie, co tylko częściowo jest prawdą.
Powodem uzupełniającym jest fakt, że wdychamy zarazki, drobnoustroje oraz grzyby, które wywołują przeziębienia. Aby uniknąć tego typu sytuacji, należy pamiętać, aby przynajmniej raz w roku przeprowadzić odgrzybianie, a najlepiej, jak robimy to dwa razy do roku. Aby zminimalizować efekt tworzenia się grzybów na naszym parowniku, zaleca się wyłączenie klimatyzacji kilka minut przed planowanym postojem. W ten sposób parownik ma szansę się osuszyć, a my oswoić z temperaturą panującą na zewnątrz, unikając tzw. szoku termicznego. Na rynku rozróżniamy dwie najbardziej popularne metody dezynfekcji klimatyzacji.

Metoda wykorzystująca ultradźwięki
Jest to jedno z najnowszych rozwiązań służących do dezynfekcji układu klimatyzacji oraz wnętrza pojazdu z grzybów i bakterii. Proces ten odbywa się za pomocą specjalnego urządzenia, które wytwarza ultradźwięki o częstotliwości 1,7 MHz. Zamieniają one mocno skondensowany płyn dezynfekujący w mgiełkę. Para wypełnia całe wnętrze samochodu i przedostaje się do parownika przez przewody wentylacyjne, usuwając wszystkie zanieczyszczenia. Do dezynfekcji układu klimatyzacji przy zastosowaniu metody ultradźwiękowej firma Berner proponuje urządzenie Airbox Cleaner wraz z płynami.


Metoda chemiczna
Metoda chemiczna jest najczęściej stosowanym sposobem dezynfekcji układu klimatyzacji ze względu na niski koszt zakupu produktu. Niestety, podstawowym aspektem w tej metodzie jest sposób aplikacji, który przebiega często w sposób nieprawidłowy. Osoby dokonujące przysłowiowego „odgrzybiania” zapominają o najważniejszym, czyli o docelowym miejscu zabiegu. A jest nim parownik, na którym skraplająca się wilgoć wraz z zanieczyszczeniami doprowadzają do namnożenia się bakterii i grzybów. Celem więc jest naniesienie dezynfekującego środka chemicznego bezpośrednio na parownik, a nie – jak często się obserwuje – w kratki wentylacyjne. Takie działanie grozi zalaniem układów elektronicznych umiejscowionych bardzo często pod deską rozdzielczą i w konsekwencji ich uszkodzeniem.
Najlepszym sposobem dostania się do parownika przy pomocy sondy aplikacyjnej będzie wykorzystanie rurki, przez którą skraplająca się wilgoć odprowadzana jest na zewnątrz. Odpływ ten umiejscowiony jest najczęściej pod samochodem, więc konieczne jest uniesienie auta tak, aby można było przez niego wprowadzić sondę i rozpylić środek. Po skończonej operacji należy odczekać 20-30 minut, a następnie włączyć klimatyzację w celu wywietrzenia pozostałości środka z układu wentylacyjnego.
W tym zakresie firma Berner poleca dwa produkty: Środek do czyszczenia klimatyzacji w postaci płynu (nr art. P145192) oraz Środek do czyszczenia klimatyzacji w postaci piany (nr art. P145191). Obydwa produkty odznaczają się wysoką skutecznością oraz przyjemnym zapachem. Każda puszka jest wyposażona w sondę do wygodnej aplikacji produktu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony