Motocykle

ponad rok temu  01.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przygotowanie motocykla do zimowego postoju

Końcówka układu wylotowego zabezpieczona za pomocą torby foliowej i gumki.

Deszcz i śnieg, a nawet spadek temperatury powietrza poniżej 10 stopni Celsjusza sprawiają, że większość właścicieli motocykli odstawia swoje jednoślady do garaży i na czas trwania zimy wybiera bardziej przytulny środek transportu. Przed odstawieniem motocykla na zimowy postój należy wykonać szereg prac przygotowawczych, których zakres uzależniony jest od warunków, w jakich motocykl będzie przechowywany.

Zasadnicza różnica w sposobie przygotowania motocykla do zimowego postoju związana jest z tym, czy dysponujemy ogrzewanym, czy nieogrzewanym garażem. Przechowywanie motocykla w temperaturze 20oC i przy dość niskiej wilgotności powietrza może trwać bez większych wstępnych przygotowań. Przy tak komfortowych warunkach nie musimy martwić się o korozję spowodowaną wilgocią i o skraplanie się pary wodnej wewnątrz zamkniętych przestrzeni. Należy jedynie spuścić paliwo ze zbiornika, gdyż benzyna przechowywana kilka miesięcy w temperaturze pokojowej utraci swoje właściwości i wiosną mogą wystąpić trudności z uruchomieniem i prawidłową pracą silnika. Wskazane jest też zmniejszenie ciśnienia powietrza w ogumieniu i okrycie motocykla plandeką w celu zabezpieczenia przed kurzem. Jeżeli nie zakupiliśmy plandeki, to w ogrzewanym pomieszczeniu możemy okryć motocykl starym kocem lub prześcieradłem.
Jeżeli motocykl będzie zimował w nieogrzewanym pomieszczeniu, to należy poczynić większe przygotowania. Dobowe wahania temperatury powietrza mogą spowodować skraplanie się pary wodnej w zbiorniku paliwa i wewnątrz bloku silnika. Wilgotne powietrze dostanie się do zbiornika przez odpowietrzenie, a do wewnątrz bloku silnika przez odmę. Wilgoć może skraplać się także wewnątrz cylindrów, których zawory są otwarte. Jeżeli odpowiednio nie zabezpieczymy motocykla, to na wiosnę może okazać się, że silnik jest do remontu. Wnętrze zbiornika paliwa ochronimy przed korozją, nalewając paliwa do pełna i zaklejając kawałkiem taśmy izolacyjnej odpowietrzenie w korku. Jeżeli zbiornik jest wyposażony w odpowietrzenie syfonowe, to należy zatkać rurkę odpowietrzającą wyprowadzoną w okolicy wahacza tylnego, a w nowszych motocyklach z recyrkulacją oparów wystarczy zatkać wlot powietrza do obudowy filtra. Jeżeli motocykl wyposażony jest w gaźnikowy układ zasilania, to na utlenianie narażone są wnętrza komór pływakowych gaźników. Warto zatkać rurki odpowietrzające gaźników, które mogą być wyprowadzone w okolicy wahacza tylnego. Przy okazji, gdy będziemy odwiedzać garaż w okresie zimowym, warto na chwilę otworzyć kranik paliwa na pozycję „PRI” – nastąpi wówczas dopełnienie poziomów paliwa w komorach pływakowych. Jeżeli nie zrobimy tego raz lub dwa razy w miesiącu, paliwo odparuje z komór pływakowych, a ich ścianki mogą pokryć się warstewką tlenku na skutek działania wilgoci. Za pomocą torebek foliowych mocowanych gumką aptekarską osłonimy wyloty tłumików. Podobnie można zasłonić wlot powietrza do obudowy filtra powietrza, choć tam skuteczniejsza może okazać się ciasno wepchnięta bawełniana szmatka. Akumulator można wymontować z motocykla na czas postoju lub bez wyjmowania podłączyć do ładowarki podtrzymującej napięcie. Jeżeli motocykl jest wyposażony w układ chłodzenia cieczą, to należy sprawdzić miernikiem odporność płynu chłodniczego na zamarzanie.
Przeciwdziałając profilaktycznie działaniu wilgoci na elementy chromowane i lakierowane, woskujemy nadwozie motocykla solidną porcją wosku samochodowego i pozostawiamy bez polerowania. Powierzchnie chromowane możemy zabezpieczyć warstewką oleju lub także zawoskować. W zimnym garażu motocykl należy możliwie szczelnie osłonić plandeką wodoodporną.
W motocyklu przechowywanym w ciepłym garażu wymiany oleju dokonujemy przed sezonem zimowym, aby przez czas postoju żrące zanieczyszczenia z przepracowanego oleju nie oddziaływały na uszczelnienia i elementy silnika.
W motocyklu przechowywanym w zimnym garażu wymiany oleju dokonujemy po sezonie zimowym, gdyż w niskiej temperaturze procesy chemiczne zachodzą wolniej, a w czasie postoju do oleju może dostać się woda pochodząca z pary wodnej skroplonej wewnątrz bloku silnika.
Zawsze przed postojem zimowym należy oczyścić i nasmarować łańcuch i zębatki.
Podczas postoju zimowego motocykl powinien być ustawiony na podstawce centralnej, a jeśli jej nie posiada, należy wesprzeć motocykl na podnośniku, aby opony nie uległy zdeformowaniu od nadmiernego nacisku.

Rafał Dmowski

GALERIA ZDJĘĆ

Czerpnia powietrza w obudowie filtra, zabezpieczona za pomocą zwiniętej folii.
Końcówka wężyka odpowietrzającego zabezpieczona za pomocą krokodylka do bielizny.
Akumulator odłączony od instalacji elektrycznej motocykla i podłączony do ładowarki konserwującej.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony