Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Przygotowanie powierzchni kluczem do sukcesu
Co jest niezbędne do dokonania pierwszorzędnej naprawy renowacyjnej? Bez wątpienia są to wysokiej jakości produkty lakiernicze odpowiednio dobrane do poszczególnego rodzaju naprawy systemu. Po drugie, potrzebny jest również doświadczony, wykwalifikowany lakiernik. To jednak nie wszystko.


Ostatnie testy przeprowadzone przez doradców technicznych marki DuPont Refinish pokazały, że równie ważne jest dobre przygotowanie powierzchni powłoki lakierowej. Z tego względu marka DuPont Refinish doradza swoim klientom również w zakresie produktów do przygotowania powierzchni karoserii. Aby lakiernicy mogli uniknąć najczęściej popełnianych błędów, powinni realizować poszczególne etapy przygotowania powierzchni zgodnie z poniższymi wskazówkami.

Poznanie podłoża oraz utrzymanie go w czystości
Koniecznym jest, by lakiernik wiedział, z jakim podłożem ma do czynienia, a przynajmniej określił, czy jest to aluminium, czy kompozyt. Przekłada się to bowiem na dobór odpowiednich materiałów do przygotowania powierzchni. Na przykład do szlifowania gołego aluminium lepiej jest użyć drobnoziarnistego papieru. Pozwoli to uniknąć powstania głębokich rys bądź wytworzenia się nadmiernego ciepła, które mogłoby odkształcić cieńsze fragmenty karoserii. Inną ważną sprawą, o której należy pamiętać, jest to, że na skutek wzajemnego zanieczyszczenia aluminium stalą może pojawić się korozja galwaniczna. Można jej całkowicie uniknąć jedynie w środowisku pozbawionym pyłu i brudu.

Szlifowanie tylko na sucho
Podczas procesu szlifowania jako środek smarny i chłodzący stosowało się kiedyś zazwyczaj wodę. Zapobiegała ona też przed rozprzestrzenianiem się pyłu. Obecnie normą stało się szlifowanie na sucho. Ten sposób szlifowania powinno się stosować zawsze, ponieważ z jednej strony pozwala zaoszczędzić czas, z drugiej zaś daje efekty lepszej i czystszej powierzchni.

Stosowanie odpowiedniego papieru ściernego
Jeżeli lakiernicy nie stosują papieru ściernego o odpowiednim uziarnieniu, mogą powstać widoczne zadrapania. Proces szlifowania winien być zawsze wykonywany w połączeniu z zastosowaniem dobrej jakości pudru kontrolnego, który należy nałożyć na naprawianą powierzchnię przed szlifowaniem papierem o drobniejszej ziarnistości. Pozwala on na dostrzeżenie defektów naprawianej powierzchni.

Prawidłowe oczyszczenie i odtłuszczenie
Ważnym elementem przygotowania powierzchni jest całkowite odtłuszczenie oraz prawidłowe oczyszczenie naprawianego panelu. Zalecane jest zastosowanie wodnego odtłuszczacza DuPont Refinish 3910WB. Pozwoli on na wyeliminowanie zanieczyszczeń, które są nierozpuszczalne w wodzie, np. wosk, środek do nadawania połysku, smoła, silikon. Następnie należy oczyścić powierzchnię. Zalecane jest zastosowanie zmywacza DuPont Refinish 3911WB, który usunie wszystkie zanieczyszczenia rozpuszczalne w wodzie. Na tym etapie oczyszczenie pojazdu pozwala na dokładną ocenę uszkodzenia, ułatwia lakierowanie i powoduje, że jest ono mniej podatne na zanieczyszczenie. Należy więc ściśle przestrzegać czystości. Regularna wymiana rękawic i odzieży oraz posiadanie oddzielnych kombinezonów (jeden do prac przygotowawczych i drugi do prac lakierniczych) pomoże uniknąć zanieczyszczenia powłoki oraz uzyskać lepszy rezultat końcowy. Przed przystąpieniem do lakierowania zalecane jest ponowne zastosowanie środka czyszczącego DuPont Refinish 3910WB w celu wyeliminowania wszelkich nierozpuszczalnych w wodzie zanieczyszczeń, które mogły osiąść na naprawianej powierzchni. Aby przed nałożeniem kolejnego podkładu przygotowywana powierzchnia była doskonale czysta, powinno się ją przetrzeć szmatką antystatyczną.

Zastosowanie podkładu wytrawiającego
Wielu lakierników nie stosuje w procesie lakierowania podkładu wytrawiającego. Powinno się go jednak stosować, ponieważ zapewnia on doskonałe przyleganie między metalem lub podłożem a aplikowaną powłoką. Lakiernicy mogą zastosować podkład DuPont Refinish 825R, który zapewnia doskonałą, długotrwałą ochronę przed korozją i tworzeniem się pęcherzy na powierzchni odsłoniętego metalu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony