Wydarzenia

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

Przystanek TRANSEXPO
– targi w Kielcach. Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego to z pewnością jedna z większych imprez tego typu w Europie. IX edycja (20-22 września) potwierdziła znaczenie Kielc na mapie branży motoryzacyjnej. Nie zabrakło głosów, że to właśnie tu powstaje nowa konkurencja dla największych imprez targowych branży warsztatowej, wyposażenia serwisowego i stacji diagnostycznych. Tegorocznej imprezie branży transportowej towarzyszył II Salon Wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów MOTO-TECH.

160 wystawców z 11 krajów: USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Szwecji, Belgii, Holandii, Austrii, Czech, Włoch, Francji i Polski oraz ponad 4500 branżowych zwiedzających – statystyka sprawia wrażenie. Co roku na TRANSEXPO czołowe firmy z branży prezentują rynkowe hity, nowości, ale przede wszystkim ta wystawa to miejsce międzynarodowych premier. Z roku na rok targi TRANSEXPO wzbudzają coraz większe zainteresowanie nie tylko wśród wystawców, ale także zwiedzających i specjalistów z branży. W 2006 r. wystawa otrzymała Medal Europejski dla Usług. TRANSEXPO posiada także rekomendację Polskiej Izby Przemysłu Targowego.


W 2011 r. wśród premier znalazł się przede wszystkim pierwszy w Polsce elektryczny autobus firmy Solaris. Pojazd o długości 8,9 metra, w wersji niskowejściowej, wyposażony jest w silnik elektryczny zasilany z baterii. Te z kolei mogą być ładowane z zewnętrznego źródła energii poprzez złącze typu plug-in. Wszystkie elementy autobusu są zasilane elektrycznie, m.in. drzwi, czy układ wspomagania kierownicy. Dwie nowości pokazał również AUTOSAN – SANCITY 10LF jako uzupełnienie oferty w zakresie autobusów miejskich rodziny SANCITY, przeznaczony jest do obsługi przewozów pasażerskich na liniach o mniejszym natężeniu ruchu. Drugi autobus to TRAMP FL – nowe oblicze dobrze znanego międzymiastowego TRAMP-a, które łączy w sobie zarówno sprawdzone konstrukcje, jak i nowoczesne rozwiązania. Przedsiębiorstwo AMZ z Kutna pokazało autobus City Smile. Innowacyjność pojazdu polega na zastosowaniu lekkiej konstrukcji doskonale idącej w parze z nowoczesnym wyglądem autobusu oraz wykorzystaniu najnowszej technologii, co z kolei bezsprzecznie wpływa na komfort jazdy. City Smile CS12LF zapewnia 31 miejsc siedzących dla pasażerów oraz 74 miejsca stojące. Pojazdy transportu miejskiego, podmiejskiego i międzymiastowego, auta turystyczne, specjalistyczne i gospodarcze, części zamienne oraz elementy wyposażenia tych pojazdów to tylko niewielka część tego, co zaprezentowane było na kieleckiej wystawie. Jak co roku, podczas TRANSEXPO czołowe firmy z branży prezentują pojazdy nowej generacji gwarantujące najwyższy standard, komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo pasażerów. Tu wart odnotowania jest produkt firmy ALCO SYSTEM.

- W Kielcach mamy krajową premierę rozwiązania, które przyjęło się za Oceanem. Mowa o systemach kontrolerach trzeźwości, które mogą być sprzężone z blokadą układu zapłonu – informował Hubert Paczkowski, dyrektor techniczny firmy SMART START. - W opcji jest aparat fotograficzny i wiele rozwiązań uniemożliwiających obejście systemu. Rozwiązanie przyjęło się w USA. Po raz drugi w ramach targów odbył się Salon Wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów MOTO-TECH. To specjalistyczna wystawa dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie stacji diagnostycznych. Podczas TRANSEXPO odbyło się też spotkanie szkoleniowe Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.

- Tematem spotkania dla 48 przedstawicieli branży diagnostycznej były bieżące problemy w działalności SKP – relacjonował przebieg szkolenia Grzegorz Falba, PISKP. - Przybliżyliśmy zmiany podstaw prawnych, które mają ogromny wpływ na kondycję naszej branży. Przytoczyliśmy więc nowe zapisy ustawy o VAT. Od stycznia 2011 r. zmieniły się podstawy prawne do przeprowadzania badań technicznych pojazdów spełniających wymagania określone w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych. Mowa oczywiście o ustawie z 15 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustawach (m.in. o VAT, PIT, CIT). Nie zabrakło dyskusji dotyczących uprawnień Podstawowych SKP – chodzi o dylemat uprawnień do przeprowadzenia badań technicznych ciągników rolniczych. Te mogą przeprowadzać badania, ale jedynie tych o DMC do 3,5 tony. Wśród tematów pojawiły się dylematy dotyczące badań pojazdów z zagranicy (zwłaszcza z USA), typu SAM i tych, w których dokonano zmian konstrukcyjnych. Reprezentacja szeroko pojętej branży warsztatowej była dość skromna, ale niemal wszystkie firmy pozytywnie oceniły poziom organizacji Targów. Mowa oczywiście o II Salonie Wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów MOTO-TECH

- Staramy się zdywersyfikować naszą ofertę – podkreślał Krzysztof Kotas, dyrektor ds. handlu i marketingu, LONTEX. - Obok linii diagnostycznych prezentujemy tachografy i ogrzewanie postojowe i części zamienne do ciężarówek i autobusów. Targi są elementem naszej strategii, a Kielce wyrastają na ciekawego konkurenta dla imprez motoryzacyjnych w Poznaniu.
Równie entuzjastycznie wypowiadali się inni.

- W tym roku chcemy być na wszystkich imprezach targowych – informował Michał Kostrzewski, BEISSBARTH Equipment Sp. z o.o. -  TRANSEXPO bardzo się nam podoba; jestem pod wrażeniem obiektu. Z nowinek przybliżamy linie diagnostyczne SL 640 do badań na stanowiskach rolkowych pojazdów z ABS i ESP, które lada moment zadebiutują na rynku. Zainteresowaniem cieszył się nasz innowacyjny, bo magnetyczny uchwyt do badań geometrii zawieszenia, który ogranicza czasochłonność podczas badań, sprzyja precyzji i nie wymaga kompensacji. Najnowsze produkty demonstrowała też MAHA Polska, a także WSOP (Gliwice). Ta ostatnia prezentowała linię CERTUS, myjnie samochodowe oraz urządzenia do serwisu autobusów. Wśród firm zajmujących się kompleksowym wyposażeniem warsztatów i stacji kontroli pojazdów nie mogło zabraknąć firmy SOSNOWSKI.

- Ogromnym zainteresowaniem na naszym stoisku cieszyło się nowoczesne i w pełni automatyczne urządzenie do wymiany ogumienia – Monty Quadriga firmy Hofmann, której jesteśmy autoryzowanym przedstawicielem w Polsce – informował Piotr Korczyński z firmy ZUH Sosnowski. Wśród branżowych (warsztatowych) wystawców trzeba pochwalić firmę UNIMETAL. Jak co roku, medale i wyróżnienia Targów Kielce przyznano w sześciu kategoriach: Autobusy, Części i wyposażenie autobusów, Infrastruktura techniczna, Systemy obsługi pasażerów, Systemy pobierania opłat i inne. W kategorii: INFRASTRUKTURA TECHNICZNA wyróżnienie przyznano właśnie firmie UNIMETAL. Jury doceniło jakość linii diagnostycznej z rodziny Uniline Quantum za innowacyjne systemy elektroniczne, nowoczesny interfejs, a także program automatycznego wykrywania rodzaju napędu. Ciekawie urządzone stoisko ACTIA POLSKA przykuwało uwagę nie tylko branży warsztatowej (demonstrowano m.in. technologię zarządzania flotą pojazdów – SAMI), podobnie jak firmy FUCHS OIL – kontrahentów goszczono w komfortowym, a jakże, autokarze! W Kielcach nie mogło zabraknąć też innych (był też TEDEX). eN-TRUCK demonstrował najnowszy komputer diagnostyczny Jaltest w najnowszej wersji (JALTEST PC Link V6.3.) oraz specjalny zbiornik do przechowywania i dystrybucji AdBlue.

- Firmy i przewoźnicy dopiero dojrzewają do świadomości, jaką wagę ma profesjonalna diagnostyka pojazdów ciężarowych, autobusów – komentował rozmowy z kontrahentami Piotr Balcer, handlowiec, eN-TRUCK. - Mamy w końcu coraz bardziej najeżone elektroniką naczepy i przyczepy. Jeśli firma ma tabor nawet 10 nowoczesnych pojazdów, to zakup testera diagnostycznego nadal okazuje się luksusowym zbytkiem. Branża przewoźników to na pewno ciekawy klient dostawców nowoczesnych technologii. Uwagę zwracały także stoiska WEBASTO i konkurenta na rynku ogrzewania postojowego – Eberspaecher. Prezentowano oczywiście rozwiązania dedykowane autobusom i pojazdom dostawczym.

Targi były bogate w wydarzenia towarzyszące. Jednym z nim była pierwsza w Polsce wystawa zabytkowych autobusów. Organizatorem wystawy był jednoczesny współorganizator targów TRANSEXPO – Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. Tu też ofertę z myślą o serwisie i reparacji ogumienia prezentowały firmy wulkanizacyjne (m.in. najnowsze produkty marki TIPOPOL). To oczywiście tylko niektóre z firm. Generalnie warto pochwalić organizatora. W Kielcach mieliśmy w tym roku najlepszy przykład udanego połączenia imprezy motoryzacyjnej dla miłośników i profesjonalistów branży warsztatowej, pomimo pewnych problemów... komunikacyjnych. Pewną przeszkodą w dotarciu do obiektów TARGI KIELCE był remont ulic w centrum miasta.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony