Części i regeneracja

ponad rok temu  22.03.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Przyszłość technologii czystego hamowania

Projekt Lowbrasys współfinansowany jest z europejskiego programu Horyzont 2020, a koordynuje go firma Brembo. Przedsięwzięcie zostało zainicjowane we wrześniu 2015 roku i osiągnęło już wszystkie wyznaczone cele dotyczące ograniczenia o połowę emisji zanieczyszczeń podczas hamowania.

Lowbrasys to akronim angielskiej nazwy „LOW environmental impact BRAke SYStem” oznaczającej „system hamulcowy o niskim wpływie na środowisko”. Koordynacją projektu zajmowała się firma Brembo, mająca siedzibę w Kilometro Rosso (dzielnica innowacji na północy Włoch), a jego celem było przyspieszenie prac badawczych, rozwojowych i weryfikacyjnych nad technologiami czystszego transportu drogowego – konkretnie: zmniejszenie o połowę poziomu emisji zanieczyszczeń emitowanych podczas hamowania poprzez poprawę czterech neutralnych technologicznie aspektów: nowe materiały do tarcz i klocków hamulcowych odporniejsze na ścieranie, systemy wychwytujące cząsteczki uwalniane podczas hamowania, inteligentne mechatroniczne strategie regulacji rozkładu siły hamowania na cztery koła, opracowanie aplikacji umożliwiającej kierowcom monitorowanie hamowania oraz zachęcającej do bardziej przyjaznej środowisku i bezpiecznej jazdy.
Przedsięwzięcie wystartowało 1 września 2015 roku jako część konkursu „Mobilność na rzecz rozwoju” (Mobility for Growth) w ramach programu Komisji Europejskiej Horyzont 2020. Prace były prowadzone przez 42 miesiące przez zespół doświadczonych pracowników naukowych i inżynierów z różnych dziedzin. Całkowity koszt wyniósł 9,5 mln euro, z czego 7 mln euro pochodziło z funduszy europejskich.
Zespół Lowbrasys zrealizował wszystkie cele projektu:
- opracowane zostały powłoki ceramiczne do tarcz i klocków hamulcowych (tarcze są obecnie produkowane wyłącznie z żeliwa),
- strategia hamowania sterowana przez komputer pokładowy umożliwia zmniejszenie o 40% liczby emitowanych cząstek stałych i o 20% obniżenie całkowitej masy zanieczyszczeń,
- zbadany został system wychwytywania cząstek stałych, stwierdzono zmniejszenie liczby emitowanych cząstek o 15-50% oraz redukcję masy zanieczyszczeń o 10-30% (system ten będzie montowany w pobliżu zacisku i ma kierować przepływ cząstek w kierunku filtra – wstępne wyniki pracy urządzenia wyglądają obiecująco),
- wkrótce dostępna będzie aplikacja na smartfony monitorująca emisję zanieczyszczeń. Ma ona zachęcać do bardziej świadomego i przyjaznego środowisku stylu jazdy oraz do bezpiecznego hamowania, ponieważ projekt pokazał potencjał zmniejszenia emisji zanieczyszczeń nawet o 30% dzięki właściwemu zachowaniu kierowcy.

Więcej na: www.lowbrasys.eu

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony