Przekładnia automatyczna TraXon do ciężkich pojazdów użytkowych, niezależny układ zawieszenia IS 80 TF, oś AVE 130, sześciostopniowa przekładnia automatyczna do autobusów oraz układy kierownicze opracowane przez ZF Lenksysteme GmbH – to najważniejsze z prezentowanych nowości.
ZF TraXon to przekładnia automatyczna, której układ oparty jest na kompaktowej przekładni bazowej, zaprojektowanej dla momentów obrotowych przekraczających 3,200 Nm. Modułowa budowa układu zapewnia możliwość zestawienia z pięcioma odmiennymi modułami, przykładowo – z modułem podwójnego sprzęgła lub/i z modułem hybrydowym generującym moc 120 kW.
Na potrzeby nowej przekładni ZF opracował też system zmiany biegów PreVision GPS. Poprzez użycie sygnału GPS i wirtualnej mapy, układ sterujący pracą przekładni optymalizuje pracę skrzyni w celu zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazd. System pozwala na uniknięcie niepotrzebnych zmian biegów poprzez stałą analizę topografii terenu.
Firma zaprezentowała również innowacyjny układ zawieszenia podwójnej osi tylnej w pojazdach użytkowych. Dzięki zintegrowaniu funkcji poszczególnych komponentów i wykorzystaniu nowoczesnych materiałów, jest on dużo lżejszy. Czteropunktowy wahacz ZF łączy pracę zawieszenia w płaszczyźnie poziomej i poprzecznej z aktywną stabilizacją rolkową. W przeszłości potrzebne były osobne elementy, spełniające każdą z tych funkcji niezależnie. Prezentowany układ to kompletne rozwiązanie wykonane z plastiku wzmocnionego włóknem szklanym (GRP) – element, wcześniej wykonywany ze standardowego odlewu, stracił na wadze około 11 kg.
Na liście nowości pojawił się też układ zawieszenia przedniego koła w samochodach użytkowych – IS 80 TF. Wyeliminowano w nim element przegubu sterującego, co stanowi wartość dodaną zarówno dla producentów, jak i użytkowników pojazdów. Zastosowane rozwiązanie poprawia komfort prowadzenia i charakterystykę jazdy oraz wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Dzięki wykorzystaniu układu IS 80 TF, pojazd traci około 40 kg w porównaniu do rozwiązań ze sprężynami powietrznymi przy osi.
Firma zaprezentowała również prototyp produkcyjny elektrycznej osi portalowej do niskopodłogowych autobusów miejskich. AVE 130 to oś, której elektryczny silnik generuje po 120 kW mocy na koło, przy maksymalnym obciążeniu osi 13 ton.
Nie tylko oszczędzać paliwo pomaga z kolei sześciostopniowa przekładnia automatyczna ZF-EcoLife do autobusów (w ofercie ZF jest również jej wersja hybrydowa). Podczas jej konfiguracji maksymalna prędkość obrotowa redukowana jest do około 700 obrotów na minutę, co pozwala na ograniczenie poziomu emitowanego hałasu nawet o 6.4 dB(A), w porównaniu do konwencjonalnej przekładni automatycznej. Dzięki odpowiedniej konstrukcji, ZF-EcoLife umożliwia efektywne korzystanie z wszystkich sześciu przełożeń oraz aplikacji zmiany biegów TopoDyn Life.
Na IAA nie zabrakło nowego, linearnego układu kierowniczego Servoline od ZF Lenksysteme GmbH, spółki joint venture ZF i Bosch, czyli adaptacji zębatkowego układu wspomagania na potrzeby samochodów użytkowych. To kompaktowe rozwiązanie pozwala na zaoszczędzenie miejsca podczas montażu i umożliwia większe kąty skrętne.
Komentarze (0)