Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Redukcja  zużycia paliwa i emisji CO2
Grupa Schaeffler przedstawi badania nad redukcją zużycia paliwa i emisji CO2 o 10% mniej w wyniku konsekwentnej optymalizacji sprawdzonej i przetestowanej technologii.

Grupa Schaeffler zaprezentowała pojazd CO2ncept-10% na Kongresie ATZ/MTZ o temacie przewodnim „Redukcja tarcia w mechanizmie napędowym”, który odbył się w dniach 9-10 grudnia ub. roku w Esslingen. CO2ncept-10% to zaawansowany projekt rozwojowy realizowany wspólnie przez firmę Porsche i Grupę Schaeffler, obejmujący zastosowanie nowatorskich i zoptymalizowanych elementów w celu uzyskania ogólnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 o 10%. CO2ncept-10% to pokazowy pojazd CO2 oparty na samochodzie Porsche Cayenne z silnikiem V8. Jest wyposażony w szereg nowych elementów, jak również sprawdzone, przetestowane i zoptymalizowane części, z których wszystkie wchodzą w skład gamy produktów z zakresu mechanizmu napędowego i podwozia Grupy Schaeffler. Elementy te przyczyniają się w dużym stopniu do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z aktualnie produkowanymi pojazdami. Podczas realizacji tego wspólnego zaawansowanego projektu rozwojowego Grupa Schaeffler była odpowiedzialna za projektowanie i weryfikowanie elementów, a firma Porsche kierowała koordynacją systemów i walidacją całego pojazdu. Ogólnie rzecz biorąc, koncepcja ta umożliwia optymalizację zużycia paliwa przez pojazd o około 10% zarówno teoretycznie (co wynika z przedstawionych obliczeń symulacyjnych), jak i praktycznie (co zweryfikowała firma Porsche w szeroko zakrojonych testach wzorcowych). Zastosowanym standardem obliczeniowym był znormalizowany NEDC (New European Driving Cycle). 5,8% optymalizacji zużycia paliwa i związanej z tym emisji CO2 to zasługa silnika. Większość tej redukcji (4,1%) wynika z modyfikacji układu sterowania zaworami VarioCam Plus przez zastąpienie hydraulicznych regulatorów faz rozrządu regulatorami elektromechanicznymi oraz zastosowanie zoptymalizowanych popychaczy przełączanych po stronie wlotu. Dodatkowe 1,7% redukcji udało się uzyskać dzięki zminimalizowaniu strat wynikających z tarcia poprzez międzysystemową optymalizację elementów mechanizmu rozrządu zaworowego, napędu paskowego i napędu łańcuchowego. Dwurzędowe skośne łożyska kulkowe zamontowane w mechanizmach różnicowych przedniej i tylnej osi wygenerowały kolejne 1,1% oszczędności paliwa. Łożyska TwinTandem zastąpiły poprzednio stosowane łożyska toczne, zmniejszając znacznie opory tarcia w porównaniu z aktualnie produkowanymi konwencjonalnymi przekładniami. Uzyskana redukcja wynosi 35% w przekładni osi przedniej i 42% w przekładni osi tylnej. Zużycie paliwa udało się także zmniejszyć przez modyfikację podwozia. Zastąpienie hydraulicznego stabilizatora rolkowego odpowiednikiem sterowanym elektromechanicznie i użycie gładko toczących się łożysk koła przyniosło zmniejszenie zużycia paliwa o 3,2%.
- Podobnie jak w przypadku regulatorów faz rozrządu, elementy sterowane elektrycznie mają tak ważny wkład w redukcję, gdyż zużywają one energię tylko wtedy, gdy wymagane jest ich działanie – wyjaśnia dr Robert Plank, kierownik Inżynierii Korporacyjnej w Grupie Schaeffler. - W systemach sterowanych hydraulicznie pompy muszą stale utrzymywać ciśnienie, co skutkuje o wiele wyższym zapotrzebowaniem na energię. - Ten projekt to dobry przykład udanej współpracy producentów samochodów i dostawców. Współpraca ta pozwala skrócić czas opracowywania produktów i uniknąć masowych redundancji oraz przyczynia się w istotnym stopniu do zwiększenia konkurencyjności. Dla nas CO2ncept-10% to imponujący dowód potencjału ciągłej optymalizacji, związanego również ściśle z masową produkcją.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony