Regeneracja

3 miesiące temu  30.08.2024, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Regeneracja automatycznych skrzyń biegów - wytyczne dla warsztatów

Klasyczna automatyczna skrzynia biegów oraz konwerter

Firma Turbo-Tec i regeneracja automatycznych skrzyń biegów, dla których w polskim centrum produkcyjno-serwisowym wprowadzono kompletną linię technologiczną. Obsługiwane są wszystkie rodzaje automatycznych skrzyń biegów: klasyczne konstrukcje z konwerterem, bezstopniowe (CVT) i dwusprzęgłowe (DCT/DSG).

Dlaczego automatyczne skrzynie biegów?
W sprzedaży nowych samochodów w Europie istnieje wyraźna tendencja do stosowania automatycznych skrzyń biegów nie tylko ze względu na komfort kierowcy, ale także na emisję spalin. Aby utrzymać silnik spalinowy w odpowiednim zakresie pracy, potrzeba coraz więcej biegów.

Trudno wyobrazić sobie samochód osobowy z manualną skrzynią biegów o 8-10 biegach, dlatego przekładnie automatyczne stały się jeszcze popularniejsze. Umożliwiają dostosowanie strategii zmiany biegów w taki sposób, by zużycie paliwa i emisja spalin podczas eksploatacji pojazdu były jak najniższe. Prawdziwy koniec manualnych skrzyń biegów przyniosło wprowadzenie systemów wspomagających kierowcę, działających bez jego udziału i współpracujących z automatycznymi skrzyniami biegów.

Klasyczne skrzynie automatyczne
Konwencjonalne automatyczne skrzynie biegów składają się z konwertera (sprzęgła hydrokinetycznego) i przekładni planetarnych. W konwerterze znajdują się trzy podstawowe elementy: turbina, stator i pompa. Pracujący silnik wprawia w ruch pompę konwertera, która napędza koło turbiny poprzez przepływ oleju. W drodze powrotnej olej jest odpowiednio kierowany przez łopatki statora powodując efekt „wzmocnienia” momentu obrotowego. W ten sposób moment obrotowy jest przenoszony przez wałek wejściowy do zespołu przekładni planetarnych.

Są to przekładnie składające się z trzech głównych elementów: wewnętrznego koła słonecznego, zazębionych z nim kół planetarnych (satelitów) połączonych jarzmem oraz zewnętrznego koła koronowego (pierścieniowego). Dana przekładnia planetarna realizuje różne przełożenia w zależności od tego, który z jej elementów jest unieruchomiony. Zastosowanie kilku przekładni planetarnych w automatycznej skrzyni biegów pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu przełożeń.
Konwertery współczesnych skrzyń automatycznych wyposażone są w cierne sprzęgło mostkujące, zwane sprzęgłem „lock-up”, które na żądanie sterownika przekładni łączy pompę i turbinę, dzięki czemu zamiast przenoszenia momentu obrotowego przez olej napęd pracuje bez poślizgu. Podczas naprawy automatycznej skrzyni biegów remont konwertera jest niezbędny, aby zapewnić niezawodną pracę zregenerowanej przekładni.

Bezstopniowe skrzynie biegów (CVT)
Jedną z największych zalet przekładni CVT jest ich zwarta budowa, dzięki temu są bardzo opłacalne na etapie produkcji ze względu na niewielką liczbę części składowych oraz powierzchnię zabudowy. Najważniejszym elementem przekładni są dwie pary regulowanych kół stożkowych oraz rozpięty między nimi łańcuch o specjalnej konstrukcji. Zmieniając odległość między sąsiadującymi kołami stożkowymi, modyfikuje się przełożenie przekładni. Liczba kroków jest więc „nieskończona” między minimalną a maksymalną odległością między kołami stożkowymi.
Regulacja wykonywana jest hydraulicznie przez elektroniczny moduł sterujący. Układ sterowania ustawia koła stożkowe w optymalnym położeniu, co umożliwia płynne przyspieszanie oraz pracę silnika w najbardziej efektywnym zakresie obrotów. Tego typu przekładnie są wrażliwe na jakość i poziom oleju, a także na wartość przenoszonego momentu obrotowego. Poślizg łańcucha albo nieodpowiednie smarowanie mogą spowodować wytarcie łańcucha i koła stożkowego, co prowadzi do nierównomiernego przyspieszania silnika i szarpania podczas ruszania.

Dwusprzęgłowe automatyczne skrzynie biegów
Dwusprzęgłowa skrzynia (DCT) to w rzeczywistości połączenie dwóch skrzyń biegów oraz współpracujących z nimi układów elektronicznych i hydraulicznych. Ma ona dwa wałki wejściowe połączone z mechanizmem podwójnego sprzęgła – jedno odpowiada za włączanie biegów nieparzystych, a drugie za włączanie biegów parzystych. Bieg wsteczny w zależności od rozwiązania może być obsługiwany razem z biegami parzystymi lub nieparzystymi.
Konstrukcja zapewnia płynne przyspieszanie i szybką zmianę biegów, co stanowi dużą zaletę w porównaniu ze zrobotyzowaną skrzynią biegów. Podczas pracy jedno sprzęgło jest otwarte, a drugie zamknięte. W przypadku otwartego sprzęgła następny bieg jest już wstępnie wybrany na współpracującym z nim wałku wejściowym.
Istnieją dwa warianty skrzyni biegów DCT: ze sprzęgłem suchym i ze sprzęgłem mokrym. Sprzęgło mokre wykazuje pewną zaletę – jest w stanie wytrzymać większe obciążenia cieplne.

Zapisz wyniki diagnostyki, zanim wymontujesz skrzynię biegów!
Szczególnie w przypadku automatycznych skrzyń biegów ważne jest, aby pierwszym krokiem było zapisanie i przeanalizowanie przez serwis samochodowy występujących usterek. Pomoże to lepiej zidentyfikować elementy odpowiedzialne za opisane błędy i dokładniej oszacować koszt regeneracji. Opis diagnostyczny powinien zawierać występujące objawy, możliwe do odczytania błędy oraz odpowiednie dane bieżące. Następnie należy wymontować skrzynię biegów z pojazdu.

Turbo-Tec

GALERIA ZDJĘĆ

Klasyczna automatyczna skrzynia biegów w częściach
Przekrój klasycznej automatycznej skrzyni biegów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony