Zdradzamy tajemnice regeneracji EPS-P (pompy elektrycznej wspomagania kierownicy) w modelach Peugeot 206, Peugeot 307 oraz Citroën C4 (2005 – 2010).
Pompa elektryczna wspomagania kierownicy w tych autach wyprodukowana została przez J-Tekt & HPI. W celu jej regeneracji należy postępować jak poniżej.
Etap początkowy
1. Z jak największą starannością oczyścić EPS-P z pozostałości pyłów, błota, smaru i innych zanieczyszczeń.
2. Odkręcić cztery śruby imbusowe (fot. 1), które mocują czarny plastikowy zbiornik do korpusu właściwej pompy oraz do korpusu silnika, i rozłożyć je zgodnie ze zdjęciem 2.
Demontaż właściwej pompy
1. Wyjąć o-ring (fot. 2-A), który zostanie zastąpiony częścią z kodem Orpav O-02261.
2. Wyjąć cztery śruby torx (fot. 2-B).
3. Po rozłożeniu pompy na trzy zasadnicze części (fot. 3), otrzymamy:
a) głowicę:
- wyjąć o-ring (fot. 3-A), który zostanie zastąpiony częścią z kodem Orpav O-02945;
b) korpus:
- usunąć dwie uszczelki w kształcie wąsów (fot. 3-B i C), które zostaną zastąpione częściami z kodem Orpav P-03145,
- zdemontować zbliźniaczone tulejki centrowania przekładni (fot. 3-D i E) i sprawdzić, czy nie są zużyte,
- zdemontować wałek zębaty (fot. 3-F) i sprawdzić, czy nie jest zużyty,
- zdemontować i sprawdzić zawór zwrotny składający się ze sprężyny i z kulki (fot. 3-G);
c) podstawę:
- zawierającą dwa sworznie do centrowania względem korpusu (fot. 3-H).
Regeneracja głowicy pompy
1. Za pomocą cienkiego śrubokręta płaskiego usunąć blokadę zaworu regulującego ciśnienie zasilania olejem (fot. 4-A).
2. Usunąć korpus zaworu (fot. 4-B), używając klucza imbusowego, licząc obroty pierwotnego dokręcenia, gdyż od pierwotnego naprężenia sprężyny zależy regulacja zaworu, którego maksymalne ciśnienie znamionowe musi wynosić 100 barów.
3. Wyczyścić i sprawdzić części zaworu i ponownie je zamontować, zgodnie z pierwotnym naprężeniem.
4. W trakcie próby technicznej należy sprawdzić, czy ciśnienie jest prawidłowe i ewentualnie wyregulować je.
Ponowne złożenie pompy
Postępować według odwrotnej kolejności od tej z demontażu.
Demontaż obudowy silnika z obudowy centralki
1. Wyjąć o-ring (fot. 5-A), który zostanie zastąpiony częścią z kodem Orpav O-02241.
2. Wyjąć złącze (fot. 5-B), które zostanie zastąpione częścią z kodem Orpav V-05011.
3. Wyjąć trzy śruby (dostęp do nich umożliwia okienko przedstawione na fot. 5-C), które mocują uzwojenie silnika do centralki
4. Usunąć sześć śrub (fot. 6-A), które mocują dwie części obudowy, i rozdzielić je.
Demontaż obudowy centralki
1. W celu wyjęcia płytki:
a) używając stanowiska do profesjonalnego lutowania, takiego jak Orpav Z-19400, rozlutować (fot. 7) dwa łączniki grupowe dziewięciu (fot. 8-A) i szesnastu (fot.8-B) lutów;
b) podnieść płytkę i umieścić części tak jak na fot. 9;
c) usunąć w sposób mechaniczny warstwę ochronną, która pokrywa mosfet (fot. 9-A), aż do otrzymania takiej płytki jak na zdjęciu 10;
d) Przystąpić do ich wymiany na części z kodami Orpav W-05132.
Główne problemy związane z centralką
1. Przedostawanie się oleju, które powoduje pęcznienie folii ochronnej płytki i brak styku połączeń, zwłaszcza tych kondensatora (zamienia się go na część z kodem Orpav W-05126) i chipa, dlatego należy dokładnie sprawdzić ich luty.
2. Może się zdarzyć, że EEPROM rozprogramuje się. W takiej sytuacji należy go na nowo zaprogramować, używając programu uzyskanego z innego działającego EEPROM-u. W przypadku gdy ulegnie trwałemu uszkodzeniu, należy wymienić go na EEPROM Orpav W-05097.
3. Części, które podlegają największemu zużyciu i które z tego powodu należy zawsze wymienić, nawet wówczas gdy działają, to:
a) czujniki Hall z kodami Orpav W-05103;
b) Mosfet z kodami Orpav W-05132.
4. Więcej szczegółów przedstawiono na fot. 11 i 12, na których, korzystając z praktycznych współrzędnych, można znaleźć wszystkie części zamienne, zgodnie z tabelą (fot. 13).
Ponowny montaż
1. Wyczyścić części metalowe, które tego wymagają, produktem odtłuszczającym Orpav Z-07004.
2. Wał pompy nasmarować smarem litowym.
3. Zamknąć części, uszczelniając je uszczelniaczem w płynie Orpav Z-07003.
4. Ponownie zamontować opisane części, postępując według odwrotnej kolejności do tej z demontażu.
Więcej informacji można uzyskać na stronach www.emmetec.com oraz www.orpav.com, na których można również zapisać się na szkolenie, bezpłatne dla czytelników naszego pisma!
Komentarze (1)