Części i regeneracja

ponad rok temu  14.09.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Regeneracja filtra cząstek stałych

Zaostrzenie norm emisji spalin w pojazdach z silnikami Diesla zmusiło konstruktorów do wprowadzenia pod koniec lat 90. filtra cząstek stałych (FAP, DPF), oczyszczającego gazy spalinowe z sadzy i popiołu. Rozwiązanie to pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu z układu wydechowego, ale stało się też utrapieniem dla użytkowników samochodów.

Samooczyszczanie filtra, polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury, według konstruktorów odbywać się ma podczas naturalnej eksploatacji silnika. Dłuższa jazda pod obciążeniem silnika i ze stałą prędkością pozwala uzyskać taką temperaturę gazów spalinowych, która wystarcza do wypalenia zgromadzonej w filtrze sadzy. W praktyce nie zawsze takie warunki eksploatacji da się uzyskać, a filtr cząstek stałych na krótkich, kilkunastokilometrowych trasach nie zdąży się rozgrzać i wypalić nagromadzonej sadzy. Powoduje to „zapalenie” kontrolki DPF, która informuje użytkownika o doprowadzeniu do odpowiednich warunków jazdy, w których nastąpi regeneracja filtra cząstek stałych. Jeśli nie dojdzie do takich warunków, a filtr zostanie wypełniony ponad przewidywaną normę, system przechodzi w tryb awaryjny i powoduje zaświecenie kontrolki silnika. Tym samym automatycznie kieruje użytkownika do serwisu samochodowego. Tam, w zależności od stopnia zanieczyszczenia filtra, zapada decyzja co dalej – próba regeneracji filtra wymuszona za pomocą testera diagnostycznego czy niestety kosztowna wymiana na nowy.
Włoska firma Errecom, która eksportuje swoje produkty chemiczne do blisko 100 krajów na świecie, proponuje mechaniczne oczyszczanie filtra cząstek stałych za pomocą specjalnych preparatów chemicznych. Opatentowane przez nią płyny (DPF Flush i DPF Rinse) pozwalają na rozpuszczenie nagromadzonej sadzy i popiołu oraz wypłukanie ich z układu za pomocą specjalnego „pistoletu” zasilanego sprężonym powietrzem. Aplikacja płynów następuje przez specjalną dyszę wprowadzaną w miejsce czujnika ciśnienia przed filtrem. Zużycie płynu na jeden cykl: 750 ml DPF Flush + 750 ml DPF Rinse. Ciśnienie zasilania powietrza – do maks. 4 barów. Czas procesu: ok. 1 godz.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony