Części i regeneracja

ponad rok temu  22.03.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Regeneracja filtrów cząstek stałych i katalizatorów

Katalizator podczas procesu czyszczenia

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, starając się sprostać wymaganiom klientów i nie zapominając o środowisku, firma DPF Solution przygotowała ofertę skierowaną do klientów indywidualnych, firm transportowych, warsztatów mechanicznych i posiadaczy sprzętu specjalistycznego.

DPF Solution zajmuje się regeneracją filtrów DPF i katalizatorów, przy czym polega ona według niej na maksymalnym przywróceniu sprawności urządzenia przy zachowaniu jego podstawowych parametrów. Niesie to za sobą także wymierne oszczędności finansowe, wszak wymiana filtrów na nowe to nie taki mały wydatek.
W dzisiejszych czasach pojazdy muszą spełniać wysokie standardy emisji spalin. Najnowsza norma – obowiązująca od 2014 roku Euro 6 – dopuszcza wartość emisji tlenków azotu na poziomie 400 mg/kWh, a więc o 80% mniej niż norma Euro 5. Limity emisji cząstek stałych zmniejszone zostały o 66% i wynoszą 10 mg/kWh. 
Niesprawny, zapchany filtr cząstek stałych to w codziennym funkcjonowaniu do 5% większe od normalnego zużycie paliwa – łatwo policzyć, jakie dodatkowe koszty ponosi właściciel pojazdu. Wysokie są również mandaty, na jakie narażamy się w przypadku stwierdzenia niezgodności – w Niemczech np. jest to 1000 euro, a aż 3500 euro w Austrii. Przy usunięciu filtra ryzykujemy dodatkowo:

  • utratą homologacji auta,
  • zaniżeniem wartości pojazdu,
  • zatruwaniem środowiska.

Jak działa filtr cząstek stałych?
Filtr cząstek stałych, nazywany w skrócie DPF (ang. diesel particulate filter), GPF (ang. gasoline particulate filter) lub FAP (fr. filtre à particules), montowany w układach wydechowych aut z silnikami wysokoprężnymi, ma za zadanie oczyszczać spaliny z cząstek stałych i sadzy. To przestrzenna struktura o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych lub specjalnego papieru (tylko w przypadku filtrów jednorazowych). Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w fazie stałej. W skrócie – filtr dba o środowisko, nie powodując zanieczyszczeń w postaci sadzy i cząstek stałych.

Regeneracja filtra i katalizatora
Jak podaje Wikipedia, gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest samooczyszczanie filtra, które polega na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przezeń odpowiednio wysokiej temperatury (sadza spala się w temperaturze wyższej niż 600°C). System ten nosi nazwę regeneracji pasywnej.
Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy, na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika, w wyniku czego emituje on zwiększone ilości dwutlenku azotu, który – przepływając przez filtr – powoduje utlenianie zgromadzonej sadzy. Jeszcze innym sposobem aktywnej regeneracji jest okresowe podgrzewanie go dodatkowym płomieniem wtryskiwanej do filtra mieszanki, w wyniku czego sadza spala się.
Wśród cząstek stałych znajduje się też popiół pochodzący między innymi z oleju, dodatków do paliw czy produktów zużycia i korozji silników. Popiół, w przeciwieństwie do sadzy, nie ulega spaleniu do postaci gazowej w procesie regeneracji, akumuluje się w filtrze cząstek stałych. Z tego powodu z czasem stopień jego zapełnienia nieodwracalnie rośnie i okresy pomiędzy procesami regeneracji skracają się. W momencie osiągnięcia przezeń krytycznego poziomu napełnienia popiołem, niepozwalającego na jego zmniejszenie podczas regeneracji, komputer pokładowy sygnalizuje błąd w układzie oczyszczania spalin i konieczna jest wymiana bądź mechaniczna regeneracja filtra poza pojazdem.

SCR – Euro 5 i Euro 6
Selektywna redukcja katalityczna (ang. selective catalytic reduction – SCR) to technologia stosowana m.in. w silnikach Diesla, której główną zasadą jest zredukowanie wewnątrz silnika emisji cząstek stałych (PM) i redukcja zwiększonej emisji tlenków azotu (NOx).

Regeneracja filtra

  • Proces regeneracji zaczynamy od oględzin filtra, sprawdzamy jego „kondycję” fizyczną.
  • Myjemy go z zewnątrz.
  • Ponownie sprawdzamy jego zewnętrzny stan mechaniczny.
  • Przystępujemy do sprawdzenia, w jakim stopniu katalizator jest „zapchany”.
  • W zależności od stopnia zanieczyszczenia dobieramy program i przede wszystkim czas czyszczenia.
  • Po upływie odpowiedniego czasu sprawdzamy przepustowość filtra.
  • Suszymy i pakujemy katalizator.
  • Wysyłamy do klienta bądź przygotowujemy go do obioru osobistego.

Do regeneracji wykorzystujemy innowacyjną metodę działającą w oparciu o hydrodynamiczne urządzenia.

  • Nie ingerujemy w budowę filtra (nie rozcinamy, nie spawamy, nie wypalamy).
  • Metoda jest ekologiczna, pracujemy w środowisku środków biodegradowalnych.
  • Metoda nie wymaga jakichkolwiek zmian w oprogramowaniu pojazdu.
  • Przywracamy pierwotną wydajność filtra.

Zapewniamy skuteczność, wysoką jakość i przystępne ceny.

DPF Solution
ul. Dolina Zielona 9A
65-154 Zielona Góra
tel. +48 728 929 176 
serwis@dpfsolution.pl

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Hydrodynamiczne urządzenie do czyszczenia
przed regeneracją
po regeneracji
zabrudzony filtr podczas normalnego użytkowania
filtr po regeneracji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony