Części i regeneracja

ponad rok temu  18.11.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Regeneracja katalizatora SCR – na przykładzie Renault Truck C Series Euro 6

Ilustracja 2. Opis osłon – przy demontażu odnieść się do instrukcji

W niektórych okolicznościach katalizator SCR może wypełnić się skrystalizowanym AdBlue.

Nagromadzenie skrystalizowanego AdBlue może powstać w przypadku wtryskiwania czynnika podczas zimnych cykli, w których katalizator SCR nie osiąga odpowiedniej temperatury niezbędnej do pełnej reakcji chemicznej. Jeśli poziom katalizy przekracza ilość, którą można usunąć podczas normalnego funkcjonowania silnika, konieczna może okazać się regeneracja wymuszona.

W tej procedurze stałe kryształki są przekształcane w stan gazowy.
Konwersja ta wykonywana jest przez rozgrzanie modułu SCR do temperatury, która powoduję sublimację kryształków, usuwając je z systemu. Nagrzewanie modułu SCR odbywa się poprzez rozgrzewanie filtra cząstek stałych (DPF), podobnie jak podczas regeneracji DPF-a, ale przez dłuższy czas.

Aby możliwe było przeprowadzenie całego procesu, należy spełnić następujące wymagania:

  • Procedura może trwać 30-90 minut.
  • Należy upewnić się, że pojazd stoi na zewnątrz.
  • Trzeba upewnić się, że w pobliżu rury wydechowej nie ma żadnych przedmiotów, które mogłoby zostać uszkodzone wskutek działania wysokich temperatur.
  • Przygotować sprawną gaśnicę.
  • Po uruchomieniu testu procedura rozruchowa może się różnić w zależności od temperatury płynu chłodzącego silnika.
  • Prędkość obrotowa silnika rośnie do czasu, aż filtr cząstek stałych osiągnie temperaturę odpowiednią dla rozpoczęcia operacji dozowania z modułu dodatkowego wtryskiwacza.
  • Gdy filtr cząstek stałych osiągnie odpowiednią temperaturę, zawór dawkujący paliwa do obróbki końcowej zostaje włączony w celu dostarczenia paliwa.
  • Gdy procedura zostanie zakończona, wtryskiwacz paliwa obróbki końcowej oraz zawór odcinający paliwo po obróbce końcowej zostają wyłączone, a prędkość obrotowa silnika wraca do prędkości obrotowej biegu jałowego.
  • W tym punkcie należy pozostawić silnik pracujący przez 2-3 minuty.
  • Procedurę można zatrzymać w dowolnej chwili.

W celu prawidłowego wykonania regeneracji katalizatora SCR trzeba wykonać działania przedstawione na ilustracji 2.
Należy postępować w następujący sposób: (ilustracja 2)

  • Oznacz pozycję błotnika [C].
  • Zdemontuj błotnik [C].
  • Zdemontuj boczne światło obrysowe z bocznych osłon termicznych [B].
  • Zdemontuj boczne osłony termiczne [B].
  • Oczyść boczne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności).
  • Zdemontuj górne osłony termiczne [A].
  • Oczyść górne osłony termiczne i oceń pod kątem uszkodzeń (wymień w razie konieczności).
  • Za pomocą sprężonego powietrza oczyść tłumik i otaczający go obszar.
  • Zainstaluj górne osłony termiczne [A].

UWAGA: górne osłony termiczne należy zainstalować, podczas gdy boczne osłony termiczne i przedni błotnik należy zdemontować przed wykonaniem regeneracji katalizatora SCR.

  • Jeżeli pojazd ma zawieszenie pneumatyczne, ustaw go na wyższym poziomie.
  • Podłącz tester diagnostyczny Texa i wykonaj regulację: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna) – ilustracja 3.
  • Postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi przez oprogramowanie diagnostyczne.
  • Bądź obecny przy pojeździe przez cały czas trwania procedury.
  • Po zakończeniu procedury sfinalizuj diagnostykę.
  • Zamontuj błotnik [C] za pomocą oznaczonej wcześniej pozycji jako punktu referencyjnego.
  • Zamontuj boczne osłony termiczne [B].
  • Zamontuj boczne światło obrysowe na bocznych osłonach termicznych [B].
  • Powróć do normalnego poziomu zawieszenia. 

Od strony oprogramowania diagnostycznego Texa IDC5 Truck procedura wymuszenia regeneracji SCR wygląda następująco:

  • Wybór pojazdu – w tym przypadku jest to Renault Truck C Series Euro 6.
  • Wybór sterownika do diagnostyki – funkcja dopalenia realizowana jest przez sterownik „Wtrysk Diesel” (ilustracja 1).
  • Po połączeniu ze sterownikiem przechodzimy do zakładki „REGULACJE” (ilustracja 3) i wybieramy funkcję: „REGENERACJA SCR (selektywna redukcja katalityczna)”.
  • Przed rozpoczęciem dopalania wyświetli się okno informujące o niezbędnych warunkach, jakie należy spełnić, by rozpocząć regenerację (ilustracja 4).
  • Po potwierdzeniu rozpoczyna się regeneracja – pierwsza faza (ilustracja 5), w kolejnej fazie odbywa się właściwa regeneracja (ilustracja 6).
  • Po zakończeniu dopalania należy postępować zgodnie z procedurą.

Ta i wiele innych procedur regulacji i kalibracji dostępnych jest w oprogramowaniu Texa IDC5 Truck.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Ilustracja 1. Wybór sterownika do diagnostyki – oprogramowanie TEXA IDC5 TRUCK
Ilustracja 3. Wybór regulacji do wykonania – regeneracja SCR
Ilustracja 4. Niezbędne warunki, jakie należy spełnić przed rozpoczęciem regeneracji
Ilustracja 5. Rozpoczęcie regeneracji – faza 1
Ilustracja 6. Faza 2 – właściwa regeneracja

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony