Regeneracja

ponad rok temu  25.11.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Regeneracja podwójnej pompy wspomagania

Usługa regeneracji pompy wspomagania z podwójnym obiegiem to dla naszego warsztatu okazja do zarobku.

W niektórych samochodach z wyższej półki (na przykład Mercedes-Benz Klasy S, od W220 aż do S600, poprzez 55AMG) zamontowane są pompy wspomagania składające się z tradycyjnego wirnika z łopatkami (patrz poprzedni artykuł), połączonego z pompą tłokową promieniową: pierwsza ma za zadanie pompowanie oleju w kierunku wspomagania, natomiast druga pompowanie oleju do tylnego zawieszenia, utrzymując stałą wysokość tylnej części nadwozia.
Same przez się komponenty te byłyby wieczne, gdyby pojazdy wraz z upływem czasu nie zmieniały właściciela i gdyby ktoś sprawdzał poziom i stan oleju w instalacji. Nikt jednak tego nie robi do momentu, aż musi wymienić pompę. A konsekwencje tego są dotkliwe i bolesne. Zarówno dlatego, że ceny nowych pomp są zawrotne, jak i z powodu braku na rynku nieoryginalnych części zamiennych. Jest też wielce prawdopodobne, że pojazd mógł zmieniać wielokrotnie właściciela, a ten ostatni może nie mieć takich samych możliwości finansowych jak pierwszy użytkownik.
I tu pojawia się okazja dla naszego warsztatu. Zamiast wymienić część na oryginalny zamiennik, sami możemy ją naprawić, wystawić fakturę (z niezwykle wysoką marżą) ku jednoczesnej radości klienta, który mógł zaoszczędzić.


Należy wyjaśnić dwie kwestie.
1. Żeby zrozumieć, co oznacza niezwykle wysoka marża, wystarczy sprawdzić cenniki nowych pomp ze świadomością, że jedynymi rzeczami, jakie należy wymienić w regenerowanej pompie, to kilka elementów uszczelniających.
2. Kiedy mówimy o zadowoleniu klienta i pozyskaniu go, to mamy na myśli, że zaoszczędzi on niezłą sumę, korzystając z rocznej lub dwuletniej gwarancji na części.

Pompa LUK 2108197C
- Po pierwsze, jak w przypadku wszystkich innych elementów układu wspomagania, należy dokładnie wymyć pompę, usuwając z niej wszelkie pozostałości ziemi, pyłów i osadów (fot. 1).
- Zdjąć pierścień Segera umieszczony na wale od strony koła pasowego.
- Uderzać w bok zbiornika za pomocą pobijaka i dużego punktaka do momentu, aż wyjdzie z podstawy. Następnie wyjąć go (fot. 2). W ten sposób odkrywa się zewnętrzną stronę pompy tłokowej.
- Za pomocą narzędzia EMMETEC Z-20010 zdjąć o-ring, który w pobliżu wału pompy tworzy uszczelnienie między stroną zewnętrzną pompy tłokowej a zbiornikiem (fot. 3).
- Odkręcić cztery śruby, które mocują pompę tłokową z pozostałą częścią pompy (fot. 4).
- Odkręcić śruby rozmieszczone promieniowo, wyjmując odpowiednie tłoczki oraz sprężyny i umieścić części w taki sposób, żeby ich nie pomylić (fot. 5).
- Umieścić ściągacz we wnęce pierścienia Segera wału od strony koła pasowego i drugi ściągacz dwu- lub trzyramienny w tym ściągaczu, a następnie zdjąć korpus pompy tłokowej (fot. 6).
- W dalszym ciągu używając narzędzia EMMETEC Z-20010, zdjąć o-ringi i uszczelniacze olejowe z korpusu pompy tłokowej (fot. 7).
- Pozostanie główny korpus przekładni (fot. 8), w którym spoczywa pompa łopatkowa. Od odwrotnej strony w kierunku pompy tłokowej zdjąć o-ringi i pierścienie teflonowe.
- Wyjąć wał, łożysko i odpowiednią podkładkę (fot. 9 i 10).
- Odkręcić trzy śruby, które łączą pokrywę pompy łopatkowej, samą pompę łopatkową i korpus główny (fot. 11).
- Bardzo ostrożnie podnieść pokrywę (fot. 12) i wyjąć podkładkę sprężystą (fot. 13).
- Zdjąć płytę dociskową górną i o-ringi (fot. 14), odkrywając pompę łopatkową.
- Należy zwrócić uwagę, że stator posiada znak w kształcie <>, który wskazuje prawidłowy kierunek montażu; należy zdjąć stator (fot. 15) oraz łopatki, uważając, aby ich nie wywrócić, gdyż mogłoby to sprawić, że boki ostro przycięte będą dotykać stator (a w konsekwencji uszkodzą go).
- Zdjąć płytę dociskową dolną i o-ringi (fot. 16).
- Zdjąć wszystkie o-ringi, uszczelniacze olejowe i pierścienie PTFE (fot. 17, 18 i 19).
- Odkręcić zawór ograniczający (fot. 20) i sprawdzić, czy szpilka lub jej podstawa nie są zużyte (fot. 21).
- Zaleca się wymianę panewki tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy jest to niezbędne.
- Wymienić wszystkie elementy uszczelniające, używając odpowiedniego zestawu EMMETEC lub wybierając pojedyncze części z katalogu.
- Szczególnie zaleca się, aby wymienić także oryginalny zbiornik na nowy (kod EMMETEC T-03706), ponieważ często właśnie ta część odpowiada za wycieki, a w każdym razie przy zdejmowaniu łatwo można ją zdeformować.
- Ponownie zamontować wszystkie komponenty w odwrotnej kolejności do demontażu, umieszczając zabezpieczenia gwintowe na śrubach zabezpieczających tłoczków promieniowych.
- Przeprowadzić próbę skończonego produktu na stole testowym do pomp hydraulicznych z podwójnym obiegiem, takim jak EMMETEC Z-27002.

Więcej informacji na temat stołów testowych, narzędzi i części zamiennych znajduje się na stronie firmy EMMETEC: www.emmetec.com lub www.fapolska.pl – dystrybutora na Polskę.

Carlos Panzieri

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony