Budowa przekładni kierowniczej
Przekładnia (zwana również maglownicą) to istotny komponent układu kierowniczego. Stanowi część mechanizmu odpowiadającego za przenoszenie ruchu obrotowego koła kierownicy na zwrotnicę. Dzięki temu koła skręcają, a my możemy zmieniać kierunek jazdy samochodem.
Obecnie w pojazdach pojawia się kilka typów przekładni zębatkowych: przekładnie manualne do układów bez wspomagania, przekładnie ze wspomaganiem hydraulicznym, przekładnie z zabudowanym pełnym układem wspomagania elektrycznego.
Przekładnie kierownicze odpowiadają nie tylko za możliwość wykonywania skrętów pojazdem, ale również w znacznym stopniu wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Jak każdy inny element w samochodzie, narażone są na różnorodne usterki. Przyczyn uszkodzenia przekładni może być wiele, co wynika przede wszystkim z faktu, że element ten jest bardzo intensywnie eksploatowany.
Kiedy niezbędna jest regeneracja przekładni kierowniczej?
Przekładnia kierownicza nie psuje się nagle. Dzieje się to powoli, przez co często umyka to uwadze kierowcy. Nasilenie awarii przekładni następuje stopniowo. W związku z czym kierowca samochodu przyzwyczaja się do luzów w przekładni kierowniczej i przestaje zauważać, że coraz gorzej panuje nad pojazdem.
Sygnały wskazujące na konieczność regeneracji:
1. Stuki dochodzące z okolic kół podczas jazdy po nierównościach albo przy wykonywaniu manewrów. Problem może dotyczyć wyeksploatowanych drążków kierowniczych lub nadmiernie wyeksploatowanej listwy zębatej wewnątrz przekładni i jej tulei prowadzącej.
2. Wycieki płynu z przekładni kierowniczej. To stosunkowo często występujący problem, najczęściej ujawnia się w okresie jesienno-zimowym, kiedy drogi są posypywane solą. Sól może przedostawać się do wnętrza układu, bardzo szybko prowadząc do korozji zębatki. Najgroźniejsza jest korozja w okolicach elementów uszczelniających. Kiedy dochodzi do niszczenia uszczelnień, mogą pojawiać się charakterystyczne wycieki. Taka nieszczelność w większości przypadków wymaga wymiany lub wykonania profesjonalnej regeneracji przekładni kierowniczej
3. Spadek siły wspomagania. Ten problem ma bezpośredni związek ze zużyciem pompy hydraulicznej pod wpływem intensywnej, wieloletniej eksploatacji. Inną jego przyczyną może być zużycie oleju. Bardzo często wystarczające okazuje się przepłukanie układu i wymiana oleju na nowy. Jeśli usterka jest poważniejsza, wskazana może być wymiana pompy na nową.
4. Różnorodne uszkodzenia mechaniczne. W przypadku przekładni kierowniczej może być ich całkiem sporo. Do typowych uszkodzeń zaliczamy m.in.: niesprawny zawór rozdzielający olej, wytarcie tulei prowadzącej listwę przekładni, wyszczerbienie zębów na listwie czy niedrożne kanały przekładni, które zazwyczaj wymagają wymiany całego elementu.
Jeżeli w aucie występuje jeden z opisanych objawów, należy bezzwłocznie udać się do najbliższej stacji diagnostycznej albo warsztatu samochodowego, żeby sprawdzić, co jest ich przyczyną. Specjaliści sprawdzą za pomocą tak zwanych szarpaków sprawność naszego układu kierowniczego i wychwycą wszelkie usterki.
Wymiana zepsutej przekładni kierowniczej na nową to niestety spory wydatek. Zazwyczaj podzespół ten kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W takich sytuacjach często najlepszym i najtańszym sposobem naprawy jest regeneracja. Firma Lauber zajmuje się regeneracją m.in. przekładni kierowniczych: – Odzyskujemy elementy, które zachowały się w nienaruszonym stanie i oddajemy je do ponownego użytku. Podzespół poddany regeneracji ma przywrócone wszystkie właściwości użytkowe. Jest poddawany licznym próbom, zanim zostanie oddany w ręce klienta. Regenerowana przekładnia kierownicza osiąga parametry jak najbardziej zbliżone do nowych produktów.
Często regenerowane podzespoły są jakościowo lepsze od tych fabrycznie nowych. Wynika to z faktu, że podczas procesu nieraz zauważane są niedociągnięcia konstrukcyjno-technologiczne, które można wyeliminować.
Regeneracja to nie to samo co naprawa
O regeneracji słyszał każdy kierowca, jednak często mylona jest ona z naprawą. Naprawa części samochodowych to usunięcie konkretnego problemu. Niestety często naprawiona część szybko ponownie się psuje. Dzieje się tak dlatego, że naprawa nie skupia się na wykryciu źródła problemu, tylko na jego tymczasowym usunięciu. Polega na podjęciu takich czynności, które umożliwią przywrócenie właściwości użytkowych uszkodzonych części.
W przeciwieństwie do naprawy regeneracja koncentruje się na znalezieniu źródła problemu. Aby móc to zrobić, trzeba najpierw daną część zdemontować. Po rozebraniu jej na części pierwsze wszystkie, nawet najmniejsze elementy są dokładnie czyszczone i gruntownie badane. Każdy element składowy danej części samochodowej jest wnikliwie oglądany. Regeneracja to zespół działań, których celem jest przywrócenie fabrycznych właściwości zużytym bądź uszkodzonym częściom samochodowym. W jej wyniku można przywrócić im pożądane parametry i właściwości do tego stopnia, że regenerowana część nie będzie się różnić od tej fabrycznie nowej.
Niewątpliwe zalety regeneracji to jej aspekty ekonomiczny i ekologiczny. Regenerowana część jest zawsze tańsza od nowej, a proces przywracania sprawności zużytym elementom sprawia, że ogranicza się zaśmiecanie środowiska zepsutymi częściami.
Lauber ma w swojej ofercie ponad 300 referencji fabrycznie regenerowanych przekładni kierowniczych ze wspomaganiem hydraulicznym. Zwrot starej przekładni (tzw. rdzenia) skutkuje obniżeniem finalnej ceny dla klienta. Gwarancja na regenerowane przekładnie Lauber wynosi 25 miesięcy.
Pełna oferta dostępna jest w sieci sprzedaży Inter Cars S.A.
Usterki hydraulicznego układu wspomagania
Jeśli podczas szybkiego obracania kierownicą wyczuwalna jest nierówna siła wspomagania, powodem może być zbyt niski poziom oleju w zbiorniku układu, zły stan przewodów ciśnieniowych lub uszkodzenie pompy wspomagania. Ta ostatnia przyczyna może skutkować też zbyt wolnym powrotem przednich kół do położenia na wprost.
Powodem luzu na kole kierownicy są zazwyczaj wyrobione końcówki drążków kierowniczych lub ich niewłaściwe zamocowanie. Może to też być efekt uszkodzenia piasty przedniego koła lub zapowietrzenia hydraulicznego układu wspomagania.
Komentarze (0)